THE USE OF GOOGLE CLASSROOM AS A PEDAGOGICAL TOOL IN THE TEACHING LEARNING PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7865

Keywords:

Information and Communication Technology, Google Classroom, Teaching-Learning Process

Abstract

The current world is marked by a series of changes that are affecting man's way of seeing, living, being and thinking. This movement, whose most explored and commented side is called globalization, has been intensifying and accelerating in recent decades. This process has occurred in parallel with technological advances, more intrinsically associated with the evolution of Information and Communication Technologies (ICTs). Such changes have driven the increase in new teaching methodologies. In view of this, this study aimed to investigate the teachers' knowledge about the Google Classroom as well as its use in the teaching-learning process. Our empirical body was composed of professors from professional courses: Technicians in Administration, Community Health Agent and Teaching, from the State School Coronel Idalino Ribeiro. As a tool for data collection, we used a questionnaire on the use of technologies in the classroom with nine teachers. The research showed that, in general, teachers make use of some technologies such as computer and data show for presentation and transmission of content, but it was noted that the use of other technological resources or even the use of the laboratory in pedagogical practices is still little exploited.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Ferreira Castro e Marques, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - Brasil

Licenciada em Computação pela UFJF; Discente da Pós-Graduação em Informática na Educação, do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG).

Luciana Canário Mendes, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - Brasil

Doutora (2018), Mestre (2013), Especialista (2012) e Licenciada em Pedagogia (2009) pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG). É pesquisadora vinculada aos Grupos de Estudos e Pesquisas Didático-Pedagógicas (IFNMG), na linha Saberes Docentes e Práticas de Ensino e no Museu Pedagógico/UESB: a Educação Escolar e Não-Escolar.

References

ANTONIO JÚNIOR, Wagner; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Objetos de Aprendizagem Virtuais: Material Didático para a Educação Básica, (2005). Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4 (2), p. 73-84.

ARAÚJO, Helenice Maria Costa. O uso das ferramentas do aplicativo “Google Sala de Aula” no ensino de matemática. 93 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nas). Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2016.

BERNARDO, Saulo Fernando. Contribuições do google sala de aula para o ensino de idiomas: relato de experiência. Google Classroom Contributions to Language Teaching: An Experience Report. XV Congresso Internacional de Tecnologia na Educação. Educação e Tecnologia em Tempos de Mudança. Centro de Convenções de Pernambuco. 2017, p.1-14.

CORD, Brigitte. Internet et pédagogie – état des lieux. Disponivel em:

wwwadm.admp6.jussieu.fr/fp/uaginternetetp/definition_travail_colboratif.htm>

Acesso em: 04 dez. 2020.

DAUDT, Luciano. Seis ferramentas do google sala de aula que vão incrementar sua aula. Disponível em: <https://www.qinetwork.com.br/6-ferramentas-do-google-sala-de-aula-que-vao-incrementar-sua-aula/>. Acesso em: 02 out. 2020.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

______. Como elaborar projetos de pesquisas. 4. ed. 11. reimpr. São Paulo: Atlas, 2010.

GOMES, Péricles Varella et al. Aprendizagem Colaborativa em ambientes virtuais de aprendizagem: a experiência inédita da PUC-PR. Revista Diálogo Educacional, v. 3, n. 6, p. 11-27, jul. 2002. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/4804>. Acesso em: 02 out. 2020.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologia: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Trad. Ricardo Corrêa Barbosa. 6 ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1996.

MENDES, Alexandre. TIC – Muita gente está comentando, mas você sabe o que é? Disponível em: https://imasters.com.br/devsecops/tic-muita-gente-esta-comentando-mas-voce-sabe-o-que-e>. Acesso em: 25 set. 2020.

MIRANDA, Guilhermina Lobato et al. Limites e possibilidades das TIC na educação. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, v. 3, n. 2007, p. 41-50, 2007.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marida Aparecida, Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica, Campinas, SP; Ed, Papirus. 10 ed. 2006.

MORAN, José Manuel, MASSETTO, Marcos T., BEHRENS Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediações pedagógicas. Campinas, SP. Papirus, 2012.

SAVIANI, Dermeval. Educação em diálogo. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

SCUISATO, Dione Aparecida Sanches. Mídias na educação: uma proposta de potencialização e dinamização na prática docente com a utilização de ambientes virtuais de aprendizagem coletiva e colaborativa. Disponível em:

<http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2500-8.pdf> Acesso em

set. 2020.

SILVA, Flávia Cristina dos Santos; BARCELOS, Gilmara Teixeira. Sala de Aula Invertida: uso do Google Classroom no estudo de História. Anais do 9º Congresso Integrado da Tecnologia da Informação. 2017.

SOUZA, A.; SOUZA, F. Uso da Plataforma Google Classroom como ferramenta de apoio ao processo de ensino e aprendizagem: Relato de aplicação no ensino médio. 2016. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciência da Computação), Centro de Ciências Aplicadas e Educação, Universidade Federal da Paraíba-UFPB, Rio Tinto, 2016.

WITT, Dan. Acelere a aprendizagem com o Google Apps for Education, 2015. Disponível em: <https://danwittwcdsbca.wordpress.com/2015/08/16/accelerate-learning-with-google-apps-for-education/#content>. Acesso em: 18 set. 2020.

Published

2020-12-31

How to Cite

Marques, D. F. C. e, & Mendes, L. C. (2020). THE USE OF GOOGLE CLASSROOM AS A PEDAGOGICAL TOOL IN THE TEACHING LEARNING PROCESS. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 1(2), 256-269. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7865

Issue

Section

Artigos