VALIDATION OF DIDATICAL SEQUENCE BASED ON A SOCIO-SCIENTIFIC QUESTION CONCERNING DEFORESTATION FROM A STS PERSPECTIVE FOR THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7897Keywords:
Socio-scientific issues, Science teaching, Deforestation, STS educationAbstract
In this article we analyze how science teachers in initial training and basic education
teachers evaluate a didactic proposal based on a Socio Scientific Issue concerning deforestation from a
STS perspective for initial years of elementary school. This is an excerpt from research condu cted for the final project required to conlude an undergraduate major in Pedagogy between years 2019 and
2020. The instruments for data production were: observation, photographic records and questionnaires
answered by six undergraduates and six teachers wo rking in basic education. We can highlight that the
convergences mentioned by both groups were mostly directed towards the possibility of STS allowing
critical reflections and developing in students the ideal of participation in the face of local socio
env ironmental problems. Conceptions differed in aspects related to the adequacy of some guiding
terms and questions and their suitability for the age group school year for which it was planned,
indicating the possibility of adjustments in the DS, aiming to ad dress all criticism and evaluations
pointed out by the teachers to start its application in the classroom. In short, all participants stated that
DS allows the mobilization of content related to STS and that it is necessary to motivate student
participatio n at this age in the face of everyday socio environmental problems.
Downloads
References
ANDRADE, M. A. S. Construção e aplicação de uma sequência didática colaborativa a partir de uma questão sociocientífica sobre agrotóxicos na perspectiva CTSA. 2015. 234 f. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
ANDRADE, M, A, S. Diálogos entre a abordagem de Questões Sociocientíficas sob o enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente e a pedagogia freireana no contexto da formação de professores/as de Ciências para os Anos Iniciais. 2020. 382p. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências, UFBA/UEFS, 2020.
ARAUJO. L.H.S. Pontes e portas no Ensino de Ciências nas series iniciais do Ensino Fundamental: Uma leitura freireana da abordagem ctsa. 2010.F.46. Monografia- Licenciatura em Pedagogia. UFERJ. CCH. Escola de Educação. Rio de Janeiro.
AULER, D. Movimento Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS): modalidades, problemas e perspectivas no ensino de física. In: VI Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Física, 2002. Florianópolis: SBF, 2002. P. 22.32.
ARRAES, R. A.; MARIANO, F. Z., SIMONASSI, A. G. Causas do Desmatamento no Brasil e seu Ordenamento no Contexto Mundial. Revista Especial sobre Ruralidades, Piracicaba-SP, vol. 50, nº 1, p. 119-140, 2012.
BARDIN L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARROS. I. F. O agronegócio e a atuação da burguesia agrária: considerações da luta de classes no campo. Serviço Social & Sociedade, v. 12, n. 131, p. 175-195, 2018.
CAREGNATO, R. C. A E MUTTI, R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Revista Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 679-684, 2006.
CASTRO. J.L.S., et al. Mata ciliar: importância e funcionamento. IBEAS – Instituto Brasileiro de Estudos Ambientais. Anais do VIII Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental Campo Grande/MS – p 234-242, Campo Grande, 2017.
CONRADO, D, M. Questões Sociocientíficas na Educação CTSA: contribuições de um modelo teórico para o letramento científico crítico. 2017. 239 p. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências). Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.
CONRADO, D.M.; NUNES-NETO, N, F. Questões Sociocientíficas e dimensões conceituais, procedimentais e atitudinais dos conteúdos no ensino de ciências. In: CONRADO, D. M.; NUNES-NETO, N. (Org.) Questões Sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018. p. 77-118.
DETONI, T. L.; DONDONI, P. C.; PADILHA, E. A. A escassez da água: um olhar global sobre a sustentabilidade e a consciência acadêmica. Revista Ciências Administrativas, v.14, n.12, p.109-126, 2007.
FARIAS, M, H, C, S. et al. Impacto dos Assentamentos Rurais no Desmatamento da Amazônia. Mercator, Fortaleza, v. 17,n. 13, p.17-27, 2018.
_________. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
_________. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1996.
_________. Política e educação: Ensaios. São Paulo: Cortez, 1995.
GRYNSZPAN, D. Educação Ambiental em uma Perspectiva CTSA: orientações teórico-metodológicas par práticas investigativas. In: Alexandre de Gusmão Pedrini; Carlos Hiroo Saito. (Org.). Paradigmas Metodológicos em Educação Ambiental. 1ed.Petrópolis: Vozes, 2014, v. 1, p. 93-110.
MARTÍNEZ-PÉREZ L. F. P. Questões sociocientíficas na prática docente:
Ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo: Ed. UNESP, 2012.
MARTÍNEZ-PÉREZ, L. F. M.; CARVALHO, W. L. P. C. Contribuições e dificuldades da abordagem de questões sociocientíficas na prática de professores de ciências. Educação e Pesquisa. v. 9, n. 12, p. 123-137, 2012.
MUENCHEN, C. et al. Enfoque CTS: configurações curriculares sensíveis à temas contemporâneos. Atas do V Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências. Bauru, SP, 2005.
PASINE, F. S. A Agricultura Sintrópica de Ernst Götsch: história, fundamentos e seu nicho no universo da Agricultura Sustentável. 2017. Dissertação (Mestrado em Ciências Ambientais e Conservação). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
RATCLIFFE. M. GRACE. M. Science education for citizenship: teaching socio-scientific issues. Maidenhe ad: Open University Press, 2003.
ROSA, C. W.; PEREZ, C. A. S.; DRUM, C. Ensino de física nas séries iniciais: concepções da prática docente. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n. 3, p.357-368, 2007.
SAMBUICHI, R.H.R. Restauração florestal. In: SAMBUICHI, R.H.R., MIELKE, M.S., and
PEREIRA, C.E., org. Nossas árvores: conservação, uso e manejo de árvores nativas no sul da Bahia [online]. Ilhéus, BA: Editus, 2009, pp. 69-93.
SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira. ENSAIO – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 1-23, 2002.
SANTOS, T, S. Alfabetização científica e o uso de questões sociocientíficas no ensino de ecologia: uma experiência no contexto de lagarto – SE. 2018. 182 f. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Sergipe, 2018.
SILVA, R. L. J.; STRIEDER, R. B. A falta de água no bairro: educação CTS com alunos de 9º ano do Ensino Fundamental. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC – 3 a 6 de julho de 2017, p. 1-15.
VISSICARO, S. P.; FIGUEIRÔA, S. F. M.; ARAÚJO, M. S. de. Questões sociocientíficas nos anos iniciais do Ensino Fundamental: o tema água em evidência. Indagatio Didactica, v. 8, n. 1, p. 1596-1609, 2016.
VAZ, F. P.; FAGUNDES, A. B.; PINHEIRO, N. A. M. O surgimento da Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) na Educação: Uma revisão. Anais do I Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, 2009.
ZABALA, A. As sequências Didáticas e as Sequências de Conteúdo. ZABALA, A. A prática educativa. São Paulo: Artmed. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 53-85.
ZEIDLER, D. et al. Beyond STS: A Research-based Framework for Socioscientific Issues Education, Science Education, n. 89, p.357–377, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.