KNOWLEDGE AND NOT KNOWLEDGE OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS: REFLECTIONS ON THE STATE OF KNOWLEDGE
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7899Keywords:
Teaching sabers, (No) knowing, State of Knowledge, Portuguese languageAbstract
This study brings data from a research called state of knowledge, from the annals of the National Meeting of Didactics and Teaching Practice (ENDIPE), using the descriptors “Teaching knowledge” and “(non) teaching knowledge”, with the clipping of the meetings held in the years 2008 to 2016. With the objective of knowing the knowledge and (non) knowledge of Portuguese Language (LP) teachers, published in the annals of the National Meeting of Didactics and Teaching Practice (ENDIPE). It provides a quantitative mapping of the works that have addressed the theme of knowing and not knowing teachers within the area of Portuguese Language (LP). To discuss the data, we use the theoretical framework of the works of Gauthier (2013), Tardif (2014), Ferreira (2014), to support, we also support other authors who study teacher training and Portuguese language teaching (LP). The survey data show that teaching knowledge was addressed at all levels of education and reveal the profile and (non) knowledge that wraps teaching action.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (versão final). 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/ BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 20 ago. 2018.
CAMPOS, Lucas Santos. A negação prefixal na história da língua portuguesa. 2004. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) - Universidade Federal da Bahia, Instituto de Letras, Salvador – BA, 2004.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário etimológico Nova Fronteira da Língua Portuguesa. 2 ed. Editora: Nova Fronteira S.A. Rio de janeiro, 1986.
FALSARELLA, Ana Maria. Sobre a reprodução do não saber. In: XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 2012, SP. Anais [...]. Campinas/SP: ENDIPE (Unicamp), 2012.
FERREIRA, Lucia Gracia. Professoras da zona rural: formação, identidade, saberes e práticas. 1. ed. Curitiba: CRV, 2014.
GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3.ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2013.
LEAL, Leiva de Figueiredo Viana. A enunciação discursiva de professores sobre seus saberes e suas práticas docentes. In: XVIII ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 2016, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: ENDIPE-UFMT, 2016.
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por escrito: Porto Alegre, v 5, nº 2, p. 154-164, 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 13 nov. 2020.
OLIVEIRA, Luciano Amaral. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo, Ed. Parábola, 2010.
SHULMAN, Lee. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos cenpec: São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, 2014. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293. Acesso em: 13 nov. 2020.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
WEISZ, Telma. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. São Paulo: Ática, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.