BLACK MOVEMENT, EDUCATION AND PAN AFRICANISM: SOME CONSIDERATIONS AROUND LAW 10.639 / 2003 AND DCNERER
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.7922Keywords:
Law 10639/2003, DCNERER, Education, Black Movement, Pan-AfricanismAbstract
The main objective of this article is to analyze Law 10,639, created in January 2003, which established the mandatory teaching of African and African-Brazilian History and Culture in school curricula and their National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations -DCNERER -created in 2004, problematizing the conceptions of blackidentities present in this Legislation and the reverberations of Pan-Africanism in them. Still, it aims to analyze how the black movement, since its genesis, focused its struggles around education, understanding this space as a field of struggle for the conquests of the black population. The analysis of these documents makes it possible to infer that they represent a very important historical landmark in the process of fighting racism in Brazil, but more than the insertion of content related to ethnic-racial themes in the school context, they intend to establish a sense of Africa singular and homogeneous that aims to shape a conception of black identity, ideas generated within the Pan-Africanist movement. The present work is based on a critical review of the bibliography on the subject and on the documentary analysis of the aforementioned legislation
Downloads
References
ALMEIDA, Marco Antonio Bettine. SANCHEZ, Livia Pizauro. Implementação da LEI 10639/2003 – Competências, habilidades e pesquisas para a transformação social. Revista Proposições. São Paulo, v. 28, n. 1, p. 55-80, Jan./abr. 2017.
ABREU, Martha; MATTOS, Hebe Maria. Em torno das Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana: uma conversa com historiadores. Estudos Históricos, Rio de janeiro, v. 21, n. 41, p. 5-20, jan./jun. 2008.
ABREU, Martha. Cultura política, música popular e cultura afro-brasileira. Algumas questões para a pesquisa e o ensino de história. In: SOIHET, Rachel et all. Culturas políticas, 2005.
ANDRADE, Maria Pires. Movimento Negro, educação e os princípios da lei 10.639/03. Aedos, Porto Alegre, v. 9, n. 21, p. 194-216, Dez. 2017.
ARAÚJO, Clébio Correia de. A Lei 10639/2003 e suas Diretrizes Curriculares: avanços e limites para uma educação das relações étnico-raciais transculturais. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal de Alagoas. 2017.
BARBOSA, Muryatan S; COSTA, Thayná Gonçalves dos Santos. Negritude e Pan-Africanismo no pensamento social de Ironildes Rodrigues. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 4, n. 100, 2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 003/2004 de 10 de Março de 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afrobrasileira e Africana. Diário Oficial da União , Brasília, DF, 19 maio 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 10.639 de 09 de Janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394 de 20 de Dezembro de 1996, que Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para Incluir no Currículo Oficial da Rede de Ensino a Obrigatoriedade da Temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e Dá Outras Providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003.
COSTA, Warley da. A escrita escolar da História da África e dos afro-brasileiros: entre leis e resoluções. In: Ensino de Historia e Culturas e Índigenas. PEREIRA, Amilcar Araujo,
MONTEIRO, Ana Maria Amilcar Araujo Pereira (orgs). Pallas: 2013.
DOMINGUES, Petrônio. Movimento Negro Brasileiro: alguns apontamentos históricos. Revista Tempo, Rio de Janeiro, v. 12, n. 23, out/dez, 2007.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população: Curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: 2008.
GILROY, Paul. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. São Paulo: Ed. 34; Rio de Janeiro: Universidade Cândido Mendes, Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001.
HAIDER, Asad. Armadilha da identidade: Raça e classe nos dias de hoje. São Paulo: Veneta, 2019.
KAH, Henry Kam. Kwame Nkrumah e a visão Pan-Africana: entre a aceitação e a rejeição. Austral: Revista Brasileira de estratégia e Relações Internacionais, v. 5, n. 9, Jan/Jun. 2016.
LIMA, Ivaldo Marciano de França. Ensino de História, África e Brasil: entre conceitos e estereotipias. Revista TEL, Irati, v. 10, n 1, p. 41-69, jan/jun. 2019.
LIMA, Ivaldo Marciano de França. Todos os negros são africanos? Anais Eletrônicos do XXVI Simpósio Nacional da Anpuh, 2011.
MAIA, C. N. A. Quinze anos da lei 10639/2003: algumas reflexões dos seus antecedentes históricos, sua importância e os desafios para sua efetivação. Cadernos de Pós-graduação, São Paulo, v. 17, n.1, p. 48-66, jan./jun. 2018.
MINTZ, Sidney & PRICE, Richard. O nascimento da cultura afro-americana: uma perspectiva antropológica. Rio de Janeiro: Pallas/Centro de Estudos Afro-Brasileiros, 2003.
NASCIMENTO, Daniele Galvani do. A Lei 10639/03 entre a teoria e a prática escolar: história e cultura afrobrasileira e africana em uma escola no município de Franca/SP. Dissertação (Mestrado em Planejamento e Análise de Políticas Públicas) - Faculdade de Ciências Humanas e sociais. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. 2018.
SILVA, Mozart Linhares; ASSMANN, Carolina; SIQUEIRA, Carolina. Educação, governamento e multiculturalismo no Brasil. Lei nº 10.639/03 e Diretrizes Curriculares Nacionais de 2004. Educação, Sociedade e Culturas, n 36, p. 65-79, 2014.
SILVA, Mozart Linhares (et al). Educação, governamento e multiculturalismo no Brasil: Lei nº 10639/03 e Diretrizes Curriculares Nacionais de 2004. Educação, Sociedade e Culturas, nº 36, 65-79, 2012.
OLIVA, Anderson Ribeiro. A invenção da África no Brasil: os africanos diante dos imaginários e discursos brasileiros dos séculos XIX e XX. Revista África e Africanidades – Ano I, n. 4, fev, 2009.
PEREIRA, Júnia Sales. Diálogos sobre o Exercício da Docência - recepção das leis 10.639/03 e 11.645/08. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 147-172, jan./abr. 2011.
PINTO, Regina Pahim. Movimento Negro e Educação do negro: a ênfase na identidade. Fundação Carlos Chagas. Cad. Pesq n. 86, agosto, 1993.
ROCHA, Solange. SILVA, José Antonio Novaes. À Luz da Lei 10.639/03, Avanços e Desafios: Movimentos Sociais Negros, Legislação Educacional e Experiências Pedagógicas. Revista da ABPN, Florianópolis, v. 5, n. 11, p. 55-82, jul.– out., 2013.
SILVEIRA, Cristiane da. TELES, Luciano Everton Costa. Educação e Relações Étnico-Raciais: o movimento negro no Brasil e a emergência da Lei 10639/2003. Poiésis, Santa Catarina, v. 8. n. 13, p. 276 – 287, Jan./Jun, 2014.
WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T (Org); HALL, S.; WOODWARD, K. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, Vozes, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.