EDUCATION IN EXTREME-RIGHT TIMES: EDUCATIONAL AND TECHNOLOGICAL ABANDONMENT IN THE FIELD
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.8097Keywords:
Extreme-Right, Digital Technology, Field EducationAbstract
This article presents an analysis of the influence of extreme right-wing ideals for the abandonment of rural schools, and focuses on the technological infrastructure of schools, with emphasis on the state of Bahia. We used the exploratory qualitative methodology, carried out through bibliographic review, which focused on reports, articles, dissertations and other documents. We found through research that the extreme right is constantly acting in order to promote education without a critical content, completely focused on capital's desires, which has negative consequences for the countryside since investment in rural schools is reduced, and such a decrease reverberates, mostly, in losses in Digital Technology in field schools, which generates educational inequalities, digital exclusion and citizens who will not have the necessary knowledge to use Digital Technologies, hindering their learning.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Ricardo. O capital social dos territórios: repensando o desenvolvimento rural. Economia Aplicada, São Paulo, v. 4, n. abr./ju 2000, p. 379-397, 2000.
ARAGÃO, Wellington Alves. Questões agrárias e a educação do campo: uma análise do Assentamento Campo Verde, microrregião do Litoral Sul Paraibano. 2011. 168 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.
BARROCO, Maria Lúcia Silva. Ética: fundamentos sócio-históricos. São Paulo: Cortez, 2009.
BID. Conectividade Rural na América Latina e no Caribe. Disponível em: https://iica.int/sites/default/files/2020-10/BVE20108887p.pdf . Acesso em: 10 fev. 2021.
BIESTA, Gert. Boa educação na era da mensuração. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 42, n. 147, p. 808-825, Dec. 2012. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742012000300009&lng=en&nrm=iso>. access on 13 Feb. 2021. https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300009.
BONILLA, Maria Helena Silveira. Inclusão Digital nas Escolas. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/17135 Acesso em: 24 de mar. de 2021.
BORDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio M. (Org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, 1996.
BRASIL. Portaria nº 68, de 9 de novembro de 2012. Dispõe sobre a ampliação da participação das escolas do campo no Programa Nacional de Tecnologia Educacional - Prolnfo, por meio do Pronacampo. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/port_68_09112012.pdf Acesso em: 24 fev. 2021.
BRASIL. Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 5 nov. 2010.
BRASIL. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/CEB nº1, de 03 de abril de 2002. Brasília, 2002.
BRASIL. Portaria nº 86, de 1º de fevereiro de 2013. Institui o Programa Nacional de Educação do Campo - PRONACAMPO, e define suas diretrizes gerais. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13218-portaria-86-de-1-de-fevereiro-de-2013-pdf&Itemid=30192 . Acesso em: 24 fev. 2021.
DE PAULA, A.; PEREIRA, K.; COSTA, F.; LIMA, K.; FERREIRA, E. Modernização conservadora, pedagogia do capital e as reformas educacionais. Cadernos do GPOSSHE On-line, v. 2, n. 1, p. 26 - 44, 19 ago. 2019.
FERNANDES, Bernardo Mançano; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete.
“Primeira Conferência Nacional ‘Por uma educação básica do campo’: texto preparatório”. In:
ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. Por
uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004.
FRIGOTO, Gaudêncio. Tecnologias. In: PEREIRA, Isabel Brasil; LIMA, Júlio César França (Orgs). Dicionário da Educação Profissional em Saúde. 2.ed. rev. ampl. - Rio de Janeiro: EPSJV, 2008, p. 377 - 383.
________; CIAVATTA, Maria. Trabalho como princípio educativo. In: SALETE, Roseli.;
PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo.; FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica Joaquim Venâncio; São
Paulo: Expressão Popular, p. 748-759, 2012.
GEPEMDECC. Os impactos da utilização das tecnologias educacionais por meio do ensino remoto nas atividades escolares nos municípios localizados no estado da Bahia no contexto da pandemia de covid-19. Relatório técnico. UESB, 2020.
LEINEKER, Mariulce da Silva Lima; ABREU, Claudia Barcelos de Moura. A Educação do campo: o processo de construção no estado do Paraná. 2002. Disponível em: http://coral.ufsm.br/sifedocregional/images/Anais/Eixo%2006/Mariulce%20da%20S.%20L.%20Leineker%20e%20Claudia%20B.%20de%20Moura%20Abreu.pdf . Acesso em: 10 fev. 2021.
LOBO, Sônia Aparecida. Políticas para educação sob o Governo Bolsonaro e seus impactos sobre a formação de professores. 2020. Disponível em: http://sintef.org.br/wp/wp-content/uploads/2020/06/LOBO.-Sonia-A.-Pol%C3%ADticas-para-educa%C3%A7%C3%A3o-sob-o-Governo-Bolsonaro-e-seus-impactos-sobre-a-forma%C3%A7%C3%A3o-de-professores.pdf . Acesso em: 10 fev. 2021.
MACHADO, Ilma Ferreira. Educação do campo e diversidade. Perspectiva, [S.L.], v. 28, n. 1, p. 141-156, 3 jun. 2010. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n1p141 .
MÉSZAROS, Ístvan. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.
OCDE. Education at glance. 2015. Disponível em: https://www.oecd.org/brazil/Education-at-a-glance-2015-Brazil-in-Portuguese.pdf . Acesso em: 12 jan. 2020.
PEREIRA, Caroline Nascimento; CASTRO, César Nunes de. Educação: contraste entre o meio urbano e rural no Brasil. Boletim Regional, Urbano e Ambiental, 21, jul.-dez. 2019, p. 63-74. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/9661/1/BRUA21_Ensaio5.pdf. Acesso em: 10 fev. 2021.
QEDU. [Dados Educacionais]. [S.l.], 2020. Disponível em: https://www.qedu.org.br/sobre/dados-disponíveis. Acesso em: 14 jan. 2020.
RAMAL, Camila Timpani. A Educação do Campo e a realidade do município de Vitória da Conquista (BA). 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.
SAMPAIO, Cristiane. Professores, pais e alunos apontam dificuldades e limitações do ensino a distância. 01. Porto Alegre, 4 maio 2020. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2020/05/04/professores-pais-e-alunos-apontam-dificuldades-e-limitacoes-no-ensino-a-distancia. Acesso em: 19 set. 2020.
SANTOS, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa; CARVALHO, Ângela Maria Grossi de. Sociedade da Informação: avanços e retrocessos no acesso e no uso da informação. Informação & Sociedade: Estudos. João Pessoa, v.19, n.1, p. 45-55, jan./abr. 2009.
SANTOS, Fernanda Araújo Mota; OBREGÓN, Marcelo Fernando Quiroga. A ascensão dos partidos políticos de extrema direita na Europa: os possíveis reflexos desse fenômeno para União Europeia. Disponível em: https://www.obeltrano.com.br/portfolio/escolas-rurais-interrompidas/ . Acesso em: 10 fev. 2021.
SANTOS, Eliane Nascimento. A política do Proinfo no ensino fundamental: estudo sobre os laboratórios de informática em escolas do campo no município de Vitória da Conquista/ Ba. 2019. 260 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. 2019.
SANTOS, Igor Tairone Ramos dos. Avaliações que educam: um estudo sobre avaliação formativa mediada por tecnologias digitais no Instituto Federal da Bahia. 2020. 139 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2020.
SANTOS, Arlete Ramos dos; NUNES, Cláudio Pinto. Reflexões sobre políticas educacionais para campo brasileiro. Editora Edufba: Salvador-BA. 2020.
SANTOS, Valéria Prazeres dos; SANTOS, Arlete Ramos dos. Relação entre a distorção Idade-Série nas Escolas do campo e as políticas de avaliação. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, 1(2), 166-184. 2020. https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7687.
SEGANTIM. Wendy Suzan. A Influência da tecnologia educacional para o âmbito do trabalho. Revista Sem Aspas, Araraquara, v. 3, n. 1/2, jan./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/semaspas/article/view/7736/5526. Acesso 27 de dezembro de 2019.
REVISTA
SEKI, Allan Kenji; SOUZA, Artur Gomes de; EVANGELISTA, Olinda. A formação docente superior: hegemonia do capital no Brasil. Retratos da Escola, [s.l.], v. 11, n. 21, p.447-462, 20 fev. 2018. Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE). http://dx.doi.org/10.22420/rde.v11i21.812.
SILVA, Adriana Brito da et al. A extrema-direita na atualidade. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 119, p. 407-445, Sept. 2014. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282014000300002&lng=en&nrm=iso>. access on 13 Feb. 2021. https://doi.org/10.1590/S0101-66282014000300002.
SIMÕES, Lucas. Escolas rurais interrompidas. s/d. Disponível em: https://www.obeltrano.com.br/portfolio/escolas-rurais-interrompidas/ Acesso em: 10 fev. 2021.
TONET, Ivo. Atividades Educativas Emancipadoras. 2013. Práxis Educativa. Vol. 9, n. 1, 2014. p. 09-23.
VALENTE, José Armando. Formação de educadores para uso da informática na escola. Pedro Ferreira de Andrade. NIED. Campinas-SP. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.