CULTURAL WAR IN THE BRAZILIAN (NEO)FASCISM:AN ANALASYS OF ESCOLA SEM PARTIDOAND FUTURE-SE
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.8105Keywords:
Cultural War, Education, Educational policiesAbstract
The presente article sought to analyze the Escola Sem Partido and Future-se programs through the concept of Cultural War. It is understood that this phenomenon is an important political, social and psychological tool for the colonization of subjectivity. Through this concept, it is possible to establish a fascist government in a society, as well as to promote the social adhesion of anti-democratic ideologies. It is observed that the advancement of both educational programs aggravates an already ill context, since the institutions excel in greater degree for the economic resource, than for the educational quality provided. This phenomenon, purely neoliberal, is characterized by the violence against education. The political and educational crisis produces resonance in the Brazilian's modes of suffering and implies a major challenge that opens the 21st century in Brazil, a problem that was accentuated by COVID-19. There is an urgent need to restore the rubble left by Bolsonarism, as well as to prevent it from advancing further.
Downloads
References
ADORNO, Theodor. Educação e Emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. Tradução de José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. São Paulo: Autêntica, 2013.
BUGALHO, Henry. Minha especialidade é matar: como o Bolsonarismo tomou conta do Brasil. Curitiba: Kotter Editorial, 2020.
BRASIL. Projeto de lei n. 246/2019. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2190752. Acesso em: 20 mar. 2021.
BRASIL. Projeto de lei n. 3076/2020. Disponível em:
https://ufrj.br/sites/default/files/img-noticia/2019/07/projeto_de_lei_do_programa_future-se.pdf. Acesso em: 20 mar. 2021.
CASARA, Rubens. O Estado Pós-Democrático: Neo- Obscurantismo e Gestão dos Indesejáveis. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.
CASARA, Rubens. Bolsonaro o mito e o sintoma. São Paulo: Contracorrente, 2020.
CORBANEZI, Elton; RASIA, Miguel José. Racionalidade Neoliberal e Processos de Subjetivação Contemporâneos- Cuiabá, v. 25, p. 287-301, jul./dez. 2020.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
ESP. Escola Sem Partido. [Online]
Disponível em: http://escolasempartido.org/anteprojeto/. Acesso em: 25 jan de 2021.
ECO, Umberto. O fascismo eterno. Tradução de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record Editorial, 2018.
ECO, Umberto. Cinco escritos morais. Tradução de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record Editorial, 1998.
FREUD, Sigmund. Observações psicanalíticas sobre um caso de paranoia relatado em autobiografia (“O caso Schreber”), artigos sobre técnica e outros textos. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
FREUD, Sigmund. Inibição, sintoma e angústia, o futuro de uma ilusão e outros textos. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
GOMES, Victor Leandro Chaves; BELINOT, Virginia. Neoliberalismo e pós- democracia: o percurso brasileiro rumo ao (neo)fascismo. In: REBUÁ, Eduardo et. al. (Org). (Neo)fascismos e educação: reflexões críticas sobre o avanço conservador no Brasil. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020, p.258- 285.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Planta, 2004.
LEHER, Roberto. Educação e Neofascismo no Governo Bolsonaro. In: REBUÁ, Eduardo et. al. (Org). (Neo)fascismos e educação: reflexões críticas sobre o avanço conservador no Brasil. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020, p. 47-83.
MEC. Ministério da Educação. [Online]
Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. Acesso em: 25 jan de 2021.
MELO, Demian. O Bolsonarismo como fascismo do século XXI. In: REBUÁ, Eduardo et. al. (Org.). (Neo)fascismos e educação: reflexões críticas sobre o avanço conservador no Brasil. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020, p. 12-46.
NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.
PALIANI, Ugo; CARDONA, Andrea. Covid-19 and hydroxychloroquine: Is the wonder drug failing? European Journal of Internal Medicine- Philadelphia, vol. 78, p. 1-3, jun./dez. 2020.
SANTOS, Maria Rosimary dos Soares; MUSSE, Ricardo; CATANI, Afrânio Mendes. Desconstruindo a educação superior, os direitos humanos e a produção científica: o Bolsonarismo em ação. Revista Eletrônica de Educação. Belo Horizonte, v.14, p. 1-19, jan./dez. 2020.
TREVISOL, Marcio Giusti; ALMEIDA, Pinto de Maria de Lurdes. A incorporação da racionalidade neoliberal na educação e a organização escolar a partir da cultura empresarial. Revista Educação e Emancipação. São Luís, v. 12, p. 200-222, set./dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.