MST TRAINING CONCEPTION: PEDAGOGICAL AND METHODOLOGICAL PREPARATION FOR THE COLLECTIVIZATION OF THE STRUGGLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.8158

Keywords:

Formation of Consciousness, Organization, Education, Struggle

Abstract

The Brazilian Landless Workers Movement (MST) have its own conception of formation and training and the purpose of this article is to present and discuss the elementary basis of this processes. The MST Organization understand that everyone in the social basis of the movement must be trained to be able to face day-by-day class struggle. Our analysis is based on MST (2009) as well as on authors such as Iasi (1999), Santos (2007), Bogo (2011) and Marx (1975). Our discussion captures the conscience building as a constitutive process for MST, emphasizing the used tactics and methodologies. We also highlight the permanent challenges to maintain the process alive. It is clear that the movement training rely and is intrinsically attached to the current workers production and re-production of life conditions. This constitutive principle of MST is a permanent mobilization flagship and a fundamental element to intervene in the reality and consequently transform it. Therefore, the movement understand education itself as a constant transforming process driven to the building of a new society project. The MST accumulated experience on social movement training point out new education possibilities, strongly attached to the social participation and oriented to a new society preparation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antoniel Assis de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil

Graduado em Licenciatura em Educação do Campo e Mestre em Educação. É militante do Setor de Educação do MST/MG

Maria de Fátima de A. Martins

Professora Associada, do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE) da Faculdade de Educação (FAE), da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). 

References

BOGO, A. O MST e a Cultura. Cad. De Formação, n° 34. 2 ed. Edição TERRA, 2001. 93p.

_____________. Os desafios políticos atuais e a formação de quadros. Curso Realidade Brasileira, março de 2005.

_____________. A Consciência e a Disciplina. Fevereiro de 2008.

CALDART, R. S. O MST e a formação dos sem terra: o movimento social como princípio educativo. Estudos Avançados [online]. 2001, vol.15, n.43, pp. 207-224. ISSN 0103-4014 – Acessado em 20/07/2013.

_____________. Pedagogia do Movimento Sem Terra. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular. 2004.

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. Prefácio de Jacques Chonchol. 7 ed. Rio de Janeiro. Ed. Paz e Terra. 1983, 93 p.

GAIA, M. C.M. Agroecologia: a resistência do camponês e da camponesa Sem Terra. Rio Pomba. Monografia [Especialização em Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável] – Centro Federal de Educação Tecnológica de Rio Pomba 2008.

IASI, M. L. Processo de consciência. São Paulo: CPV, 1999.

LÖWI, M. Ideologias e Ciência Social: elementos para uma análise marxista. São Paulo. Cortez, 1988.

MARX, K. & ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. São Paulo. Expressão Popular, 2008. 70 p.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. 3. ed. v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975. p. 201-224.

MST. Movimento Sem Terra. Caderno de Formação n° 37. Escola Nacional Florestan Fernandes. Guararema, SP; 2009. p. 90.

OLIVEIRA, A. A. de. A formação política do MST e as relações de trabalho em áreas de reforma agrária. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação. FaE/UFMG, 2012.

OLIVEIRA, A. A. de. Brigada Botocudos: potencialidades e limites. Monografia (Graduação). Curso de Licenciatura em Educação do Campo, FaE/UFMG. 2010.

SANTOS, E. L. dos. Juventude, formação política e identificação no MST. Revista Libertas Online, Juiz de Fora, edição especial, p.68 - 81, fev / 2007.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. In: Revista Brasileira de Educação. Jan. /abr. 2007, v. 12, n. 34, p. 152-180.

SILVA, R. M. L. da. A Dialética do Trabalho no MST: a construção da Escola Nacional Florestan Fernandes. Niterói: 2005. 320 p. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal Fluminense, 2005.

STEDILE, J. P.; FERNANDES, B. M. Brava Gente: a trajetória do MST e a luta pela terra no Brasil. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 1999.

Published

2021-03-31

How to Cite

Oliveira, A. A. de, & Martins, M. de F. de A. (2021). MST TRAINING CONCEPTION: PEDAGOGICAL AND METHODOLOGICAL PREPARATION FOR THE COLLECTIVIZATION OF THE STRUGGLE. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(3), 176-195. https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.8158

Issue

Section

Dossiê Temático