ENSINO REMOTO EMERGENCIAL E O ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM EDUCAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i4.8318Keywords:
Supervised internship, Emergency Remote Teaching, PandemicAbstract
This qualitative approach research aimed to investigate the challenges experienced by students of the Pedagogy Degree Course at the Federal University of Pará, Altamira University Campus, during the Supervised Internship Curricular Activity carried out through emergency Remote Teaching (ERE), due the COVID-19 pandemic. Twenty students from two classes who entered the years 2016 and 2017 participated in this research. The techniques used to collect the data were the semi-structured questionnaire elaborated on the Google Forms virtual platform and interview via WhatsApp audio message. The results show that students find it difficult to access the internet, use digital platforms and interact with individuals in the internship locus. However, these barriers were gradually overcome, and the internships contributed significantly to the construction of new teaching knowledge and significant pedagogical practices.
Downloads
References
AQUINO, Estela M. L. et. al. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/csc/v25s1/1413-8123-csc-25-s1-2423.pdf. Acesso em: 04 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução N.º 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 04 mar. 2021.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital 6 Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. 2018. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. DOU Diário Oficial da União. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16 dejunho-de-2020-261924872. Acesso em: 04 mar. 2021.
BOLETIN INFORMATIVO BIOLOGIA NET. Distanciamento social. Disponível em: https://www.biologianet.com/curiosidades-biologia/distanciamento-social.htm. Acesso em: 04 mar. 2021.
COSTA, José Ricardo Caetano. SERAU JR., Marco Aurélio. SOARES, Hector Cury (org.) O “estado de mal-estar social” brasileiro. Belo Horizonte: IEPREV, 2020. [online]. (Prefácio: Ricardo Antunes).
SCALABRIN, Izabel Cristina. MOLINARI, Adriana Maria Corder. A importância da prática do Estágio Supervisionado nas licenciaturas. Disponível em: http://revistaunar.com.br/cientifica/documentos/vol7_n1_2013/3_a_importancia_da_pratica_stagio.pdf. Acesso em: 14 jan. 2021.
FREITAS, Léia Gonçalves; MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira. Escola e o isolamento social em tempos pandêmicos — diálogos possíveis. In: SOUSA. Raimundo. QUEIROZ, Luiz Miguel G. Educação pública na pandemia do coronavírus. Curitiba: CRV, 2020.
FREITAS, Léia Gonçalves; MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira; PARENTE, Francilene de Aguiar. Atividade Curricular de Estágio Supervisionado em tempos de pandemia da COVID-19: reflexões, desafios e possibilidades. Altamira, 2021 [no prelo].
GIL. Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
FELIZOLA, Pedro Augusto Maia. O direito à comunicação como princípio fundamental: internet e participação no contexto da sociedade em rede e políticas públicas de acesso à internet no Brasil. Revista de Direito, Estado e Telecomunicações, v. 3, n. 1, p. 205-280, 2011.
FONTES, Edilza Joana Oliveira. Memória e história da interiorização da UFPA: quando a memória constrói uma história coletiva. Fronteiras: Revista Catarinense de História [online], Florianópolis, n.20, p.93-114, 2012. Disponível em: http://www.anpuhsc.org.br/rev%20front%2020%20vers%20fin/f20%20art_dossie5_interiori acao%20ufpa_edilza%20fontes.pdf. Acesso: 05 de março de 2021.
GIGLIO, Célia Maria Benedicto. LUGLI, Rosário Silvana Gentla. Diálogos pertinentes na formação inicial e continuada de professores e gestores escolares: a concepção do programa de residência pedagógica na UNIFESP. Cadernos de Educação, Pelotas, 46, p. 62- 82, 2013.
GODOY, Arllda Schmidt. Uma revisão histórica dos principais autores e obras que refletem esta metodologia de pesquisa em Ciências Sociais. São Paulo: Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63 57, 1995.
GONÇALVES, Natália Kneipp Ribeiro; AVELINO, Wagner Feitosa. Estágio supervisionado em educação no contexto da pandemia da covid-19. Boa Vista: Boletim De Conjuntura (Boca) Ano I, Vol. 4, N. 10, 2020.
LOBO, Alex Sander Miranda; MAIA, Luiz Cláudio Gomes. O uso das TICs como ferramenta de ensino-aprendizagem no Ensino Superior. Caderno de Geografia, v.25, n. 44, 2015.
MARQUES, Amanda Cristina Teagno Lopes. Estágio e Formação de Professores: um diálogo com Freire. In. Revista Hipótese, Itapetininga, v. 7, n. único, p. 113 – 133, 2021.
MÉLO, Cláudia Batista; MOISÉS, Larianne de Sousa; BESERRA, Letícia Regina Marques;
PIAGGE, Carmem Silvia Laureano Dalle. Ensino remoto nas universidades federais do Brasil: desafios e adaptações da educação durante a pandemia de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, e4049119866, 2020.
MESQUITA, Neli M. da Costa; SANTOS, Terezinha Fátima Andrade Monteiro dos. Desigualdade social e a educação escolar pública paraense no contexto da COVID-19. In:
SOUSA, Raimundo; QUEIROZ, Luiz Miguel G. Educação pública na pandemia do coronavírus. Curitiba: CRV, 2020.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez: Unesco, 2011.
OLIVEIRA, Cristiano Lessa de. Um apanhado teórico-conceitual sobre a pesquisa qualitativa: tipos, técnicas e características. Alagoas: Revista Travessia. v. 2, n. 3, 2008. p. 1-16.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2014.
RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayra; DUARTE, Cláudia dos Santos. Pandemia da covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Aracaju: Interfaces Científicas, V.10, N.1, p. 41 – 57, 2020.
SANTANA, Camila Lima; SALES, Kathia Marise Borges. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia covid-19. Aracaju: Interfaces Científicas. V.10, N.1, p. 75 – 92, 2020.
SILVA, Sivaldo Pereira da. Políticas de acesso à Internet no Brasil: indicadores, características e obstáculos. Cadernos adenauer. XVI nº3, 2015.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; MARTINS, Angela Maria Gusmão Santos. Estágio
Supervisionado nos cursos de licenciatura: pesquisa, extensão e docência Revista Práxis
Educacional, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil, v. 8, n. 13, p. 143-156, 2012.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação. v. 13, n. 32, p. 1-19. 2020.
TARDIF, Maurice. Saberes docente e formação profissional. Vozes, 2002.
UFPA. CONSEPE. Resolução n. 5.294, de 21 de agosto de 2020. Disponível em: http://proeg.ufpa.br/images/Artigos/Normas/Resolucao_5294_2020_CONSEPEAprovaoEREnaUFPA.pdf. Acesso em: 04 mar. 2021.
______. Resolução n.º 5.176, de 17 de abril de 2019. Disponível em: ebcache.googleusercontent.com/search?q=cache:J4EhTo86ZnkJ:www.ppc.proeg.ufpa.br/view/_paginas/_downloadAnexoProjeto.php%3Fid%3D753%26idProjeto%3D136+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 04 mar. 2021.
______. Nota Oficial. 2020. Disponível em: https://portal.ufpa.br/index.php/ultimasnoticias2/11452-ufpa-emite-nota-sobre-suspensao-de-atividades-academicas-administrativaspresenciais. Acesso em: 04 mar. 2021.
ZABALZA, Miguel Angel. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.