ESTÁGIO SUPERVISIONADO E ENSINO REMOTO EMERGENCIAL: O (IM)POSSÍVEL E O INÉDITO O VIÁVEL EM UM CURSO DE LICENCIATURA EM LÍNGUA INGLESA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i4.8534

Keywords:

Supervised teaching practice, Emergency Remote Teaching, Teacher Education, Impossibility of theaching, Untested-feasibility

Abstract

This paper presents an excerpt of analysis of an ongoing research in which I study the experiences of undergraduate students in the supervised practice of an English language course during the implementation of Emergency Remote Education at a Public University in Minas Gerais. It aims to reflect on how the institution, professors and undergraduates built solutions to make the remote supervised practice viable during the COVID-19 pandemic, in light of a possible dialogue between the Freirean notions of limit-situation and untested feasibility and the psychoanalytical concepts of castration, real, and impossible. The theoretical articulation together with the observation of the data suggests that collective action, with emphasis on the professors of the internship courses, enabled the construction of the untested feasibility and the practice of the internship by the undergraduate students, despite some important limitations that point to our castration and the constituent failure in education. The understanding of the pandemics as sign of impossibility and not impotence enabled the emergence of the untested feasibility, which translated into the building of solutions for specific practice contexts.

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Author Biography

Lígia Cristina Domingos Araújo, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Turismo pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009) e Graduação em Letras, modalidade Licenciatura, habilitação em Língua Inglesa (2016), pela mesma Universidade. Possui pós-graduação em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Cândido Mendes (2015), Mestrado em Linguística Aplicada, na área de ensino e aprendizagem de Línguas Estrangeiras pela UFMG (2019) e atualmente cursa Doutorado em Linguística Aplicada na área de Ensino e Aprendizagem de Línguas Estrangeiras pela UFMG. Membro do NECLLE - Núcleo de Estudos Críticos sobre Linguagens, Letramentos e Educação (2019-2020).

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Published

2021-06-30

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Araújo, L. C. D. (2021). ESTÁGIO SUPERVISIONADO E ENSINO REMOTO EMERGENCIAL: O (IM)POSSÍVEL E O INÉDITO O VIÁVEL EM UM CURSO DE LICENCIATURA EM LÍNGUA INGLESA . Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(4), 1-28. https://doi.org/10.22481/reed.v2i4.8534

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Section

Dossiê Temático