ESTÁGIO REMOTO EMERGENCIAL: REFRAÇÕES DE UM CONCEITO PARA O ENSINO
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i4.8968Keywords:
Ensino Remoto, Estágio, Etnografia, LicenciaturaAbstract
This article is composed of studies that unfold in the midst of concerns about the supervised internship component for undergraduate courses in the context of the COVID-19 pandemic. Through a bibliographic survey and records of formative experiences, discourses produced in the context of decisions to offer and validate teaching activities for their realization are presented. Interpretations about the various statements that surround the senses of remoteness in relation to teaching and internship are indicated. Questions about the constitution of this component in undergraduate courses are presented, exposing previous legislation up to the current legal order for the offer. Based on the interpretation of these documents, it is mandatory to complete the supervised internship to validate the certification. The flows of meanings of teaching in the format of an emergency remote internship, apprehended by the students, are highlighted in reports prepared by them to, from this representation, indicate the movements of acceptance or rejection of the proposed format. The focus of teaching is delimited, since the participation of trainees in the context of basic education is required and, to face this reality in the pandemic scenario, virtual ethnography is used as a methodological approach to carry out related training practices activities planned for the emergency remote supervised internship.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n° 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 09 abr. 2002, Seção 1, p. 31. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em: 28 maio 2021.
______. Decreto 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o artigo 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil: Brasília, DF, 20 dez. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5622.htm. Acesso em: 28 maio 2021.
______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: DF, 2020a. D.O.U. de 01/06/2020, Seção 1, Pág. 32. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/despacho-de-29-de-maio-de-2020-259412931. Acesso em: 31 maio 2021.
______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 9, de 08 de junho de 2020. Parecer CNE/CP 11, de 07 de julho de 2020. Reexame do Parecer CNE/CP nº 5/2020, que tratou da reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: DF, 2020b. D.O.U. de, 09 de julho de 2020b, Seção 1, Pág. 129. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=147041-pcp009-20&category_slug09/07/2020=junho-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 de julho de 2020. 2020j.
______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 11, de 07 de julho de 2020. Orientações Educacionais para a Realização de Aulas e Atividades Pedagógicas Presenciais e Não Presenciais no contexto da Pandemia. Brasília: DF, 2020c. Aguardando homologação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=148391-pcp011-20&category_slug=julho-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 de julho de 2020.
GATTI, B. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação &Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf. Acesso em: 15 de jun. 2021.
PAIVA, V. L. M. de O. Ensino remoto ou ensino a distância efeitos da pandemia. Estudos Universitários: revista de cultura, v. 37, n. 1 e 2, p. 58-70, dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/estudosuniversitarios/article/view/249044. Acesso em: 15 de junho de 2021.
MARQUES, J. A.; MOREIRA S.; HENRIQUES, D. B. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia. São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17123. Acesso em: 15 jun. 2021.
ROJO, R.; MOURA, E. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SOUZA, E. M. de F.; FERREIRA, L. G. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação. v. 13, n. 32, p. 1-19. 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/14290. Acesso: 15 dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.