ESTÁGIO REMOTO EMERGENCIAL: REFRAÇÕES DE UM CONCEITO PARA O ENSINO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i4.8968

Keywords:

Ensino Remoto, Estágio, Etnografia, Licenciatura

Abstract

This article is composed of studies that unfold in the midst of concerns about the supervised internship component for undergraduate courses in the context of the COVID-19 pandemic. Through a bibliographic survey and records of formative experiences, discourses produced in the context of decisions to offer and validate teaching activities for their realization are presented. Interpretations about the various statements that surround the senses of remoteness in relation to teaching and internship are indicated. Questions about the constitution of this component in undergraduate courses are presented, exposing previous legislation up to the current legal order for the offer. Based on the interpretation of these documents, it is mandatory to complete the supervised internship to validate the certification. The flows of meanings of teaching in the format of an emergency remote internship, apprehended by the students, are highlighted in reports prepared by them to, from this representation, indicate the movements of acceptance or rejection of the proposed format. The focus of teaching is delimited, since the participation of trainees in the context of basic education is required and, to face this reality in the pandemic scenario, virtual ethnography is used as a methodological approach to carry out related training practices activities planned for the emergency remote supervised internship.

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Author Biography

Ester Maria de Figueiredo Souza, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pós-Doutorado em Linguística
pela Universidade de Brasília (UNB). Professora Plena da Universidade Estadual do Sudoeste da
Bahia (UESB). Docente dos cursos de Letras Vernáculas e Modernas, do Programa de Pós-graduação
em Educação (PPGED), do Programa de Pós-graduação em Letras (PPGCEL) da UESB. Líder Grupo de
Pesquisa Linguagem e Educação/UESB.

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Published

2021-06-30

How to Cite

Souza, E. M. de F. . (2021). ESTÁGIO REMOTO EMERGENCIAL: REFRAÇÕES DE UM CONCEITO PARA O ENSINO . Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(4), 1-15. https://doi.org/10.22481/reed.v2i4.8968

Issue

Section

Dossiê Temático