BASIC EDUCATION IN TIMES OF PANDEMICS: PERCEPTIONS AND BRIEF REFLECTIONS ON THE SOCIO-ECONOMIC PROFILE OF STUDENTS IN THE MUNICIPAL EDUCATION NETWORK OF CAETITÉ-BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.9421

Keywords:

Remote teaching, Pandemic, Socioeconomic profile, Municipal schools

Abstract

The year 2020, in which the health crisis caused by the SARS-CoV-2 virus was established, caused drastic changes in people's daily lives, including in the educational field. In the municipal education network of Caetité-BA, in line with the measures taken by the municipalities of Bahia, on-site classes were suspended on March 18, 2020. After a year without effective on-site or remote classes, students return to school activities remotely. In this context, the objective of this study was revealed to reflect on the socioeconomic profile of students in remote teaching of the public network of Basic Education in the municipality of Caetité-BA, in the context of the Covid-19 pandemic. For this, a structured research was used with students from the municipal education network of Caetité. The analysis suggests that in the three segments under study, the impacts suffered by students changed the behavior and socioeconomic aspects of children and adolescents, revealing inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduarda Mendes Malheiros, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Mestre em Ciências Agrárias. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) - Cruz das Almas-BA. Graduada em Ciências Biológicas. Integrante do grupo de pesquisa Biodiversidade e Conservação de Ecossistemas do Recôncavo Baiano. Dirigente escolar da Rede Municipal de Ensino de Caetité-BA

Gabriele Santos Carvalho, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Ensino, Linguagem e Sociedade. Universidade do Estado da Bahia(UNEB) - Campus VI, Caetité-BA. Graduada em Geografia. Integrante do Grupo de Pesquisa Antropologia, Corpo e Ambiente. Gerente de Projetos Educacionais na Secretaria de Educação de Caetite-BA

Maria José Couto Gonçalves , Universidade do Estado da Bahia

Professora especialista em atividade física, saúde e sociedade pela UNEB- Campus XII, Secretária de Educação do Município de Caetité

References

BAHIA. Decreto nº 19.529, de 16 de março de 2020. Regulamenta, no Estado da Bahia, as medidas temporárias para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus. Diário Oficial do Estado da Bahia: seção 1, Salvador, BA, ano 22.861, n. 19529, edição principal, p. 1-8, 16 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. O que é Covid-19. Brasília: Ministério da Saúde, 2020a.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria N. º 188, de 3 de fevereiro de 2020. Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 158, n.24-A, edição extra, p.1, 3 fev. 2020.

CAETITÉ. Resolução CME N. º 09, de 15 de dezembro de 2020a. Normatiza procedimentos para a integralização da carga horária mínima do ano letivo afetado pelo estado de calamidade pública e para a reorganização do calendário escolar do ano letivo de 2020, à luz da Lei Federal N.º 14.040, de 18 de agosto de 2020. Diário Oficial Eletrônico, Caetité: seção 1, Caetité, BA, ano, edição, p.22-28, 17 dez. 2020.

CAETITÉ. Decreto nº 87, de 9 de julho de 2021b. Prorroga medidas temporárias e emergenciais relativas ao plano municipal de contingência para enfrentamento do coronavírus (covid-19) no âmbito do território do município de Caetité-BA, e dá outras providências. Diário Oficial Eletrônico, Caetité: seção 1, Caetité, BA, ano 12, n.971, p.3-14, 9 jul. 2021.

CARVALHO, Cosmerina de Souza de. CRUZ, Lilian Moreira; COELHO, Lívia Andrade. A educação como direito fundamental do/a estudante na pandemia da COVID 19: o ensino remoto e a realidade de escolas públicas de um município do interior baiano. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 10, n. 3, p. 1124-1142, 2021.

EDUCAÇÃO, Todos Pela. O retorno às aulas presenciais no contexto da pandemia da covid-19. Nota Técnica, 2020.

FÉLIX, Carlos Marcelo Cavalheiro. Escola pública, formação docente e as tecnologias digitais no contexto da pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, p. 1-19, 2021.

GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

GOMES, Nilma Lino. Desigualdades e diversidade na educação. Revista de Ciências da Educação, Campinas, v. 33, n. 120, p. 687-693, 2012.

PALÚ, Janete; SCHUTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, v. 324, 2020.

OLIVEIRA, Vanuza Cecília de; NEVES, Odair Ledo; Martins, Reginaldo Neves; Santos, Irinaldo dos. De repente 4.0: Mudanças de paradigma educacional em tempo de pandemia. In: PALÚ, Janete; SCHUTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro. (Org.). Desafios da Educação em Tempos de Pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. p. 291-302.

RAMBO, Nestor Francisco. A educação em rede em época de pandemia e pós-pandemia: por uma vida mais solidária e de acolhimento, para as epidemias e crises se repetirem menos. In: RAMBO, Nestor Francisco. Desafios da Educação em Tempos de Pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. p. 107-122.

PALÚ, Janete. A crise do capitalismo, a pandemia e a educação pública brasileira: reflexões e perceptivas. In: PALÚ, Janete. Desafios da Educação em Tempos de Pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. p. 291-302.

ROSA, Paulo Ricardo da Silva. Uma introdução a pesquisa qualitativa em Ensino de Ciências. Campo Grande: Editora da UFMS, 2013.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. São Paulo: Boitempo Editorial, 2020.

SANTOS, Marcia Eliza de Godoi; OLIVEIRA, Adriana Leonidas de. Educação em tempos de pandemia: projeto de vida de jovens do ensino médio. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. abr./jun. p. 1-19.

SOUZA, Ester Maria de Figueiredo; FERREIRA, Lúcia Gracia. A matrícula como direito do estudante na pandemia da COVID-19. Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 1-21, jan./mar, 2021.

Published

2022-06-30

How to Cite

Malheiros, E. M., Carvalho, G. S., & Gonçalves , M. J. C. . (2022). BASIC EDUCATION IN TIMES OF PANDEMICS: PERCEPTIONS AND BRIEF REFLECTIONS ON THE SOCIO-ECONOMIC PROFILE OF STUDENTS IN THE MUNICIPAL EDUCATION NETWORK OF CAETITÉ-BA. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(8), 1-22. https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.9421

Issue

Section

Artigos