IT TAKES MORE PAULO FREIRE: AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES AND A CONVERSATION OF A YOUNG GAY TEACHER WITH THE PATRON OF EDUCATION, BOTH ANTIFASCISTS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9486Keywords:
Paulo Freire, Conversa como Pesquisa, Narrativas autobiográficas, Políticas EducacionaisAbstract
In times of rise of Brazilian neofascism, of authoritarianism installed since the extreme right assumed the presidency of this country, of the denial of life, work and teachings of Paulo Freire, this text assumes within a post-critical framework as an act of resistance, by weaving conversations to reflect, from narratives of autobiographical nature, on the contributions of frerianaworks to and in the change of the practice of a chemistry teacher. The text presents the conversation as a research methodology, bringing as outline Brazilian songs that were heard while writing the article. Thus, scientific conversations are part of acts of resistance to neoliberal policies that have regulated education in Brazil. Therefore, we consider that the narratives, the songs, the freirianas analysis and the post-critical theoretical framework that underlie this article were necessary to finish presenting clues for the change and transformation of and in the world, as invited by the two antifascist teachers.
Downloads
References
ANAVITÓRIA. Amarelo, azul e branco. Álbum Cor. São Paulo: Universal Music Publishing, 2021. (Participação de Rita Lee).
ANTUNES, André. A quem interessa a BNCC?. EPSJV/Fiocruz, 2017. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/reportagem/a-quem-interessa-a-bncc. Acesso em: 27 ago. 2021.
BELCHIOR. Como nossos pais. Rio de Janeiro: Phonogram, 1976.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto, 1994.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF., 26 jun 2014.
CAZUZA. Blues da Piedade. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1988. (Álbum Ideologia, compositor Roberto Frejat).
CAZUZA. O Tempo Não Pára. Rio de Janeiro: Polygram/Philips, 1988.
COUBE, André L. da Silva. A Base Nacional Comum Curricular e a busca da padronização das subjetividades. Curitiba: CRV, 2021.
DUTRA-PEREIRA, Franklin Kaic; BORTOLAI, Michele M. Silva; LIMA, Rafaela dos Santos. Interstícios e contradições na BNCC de Ciências: análise de Publicações. In: Dutra-Pereira, Franklin Kaic; Bortolai, Michele Marcelo Silva; Nascimento, Tsylla Madowry de Souza Bouças. (Orgs.). Discutindo a BNCC e suas relações com o Ensino de Ciências/Química. Cruz das Almas – Bahia: EDUFRB, 2021 (no prelo).
DUTRA-PEREIRA, Franklin Kaic. Aventuras do contar(se): narrativas da formação de professores de química à distância. 2019. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
BENVENISTE, Emile. Problemas de Lingüística Geral. v. 1. Campinas: Pontes, 2005.
FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, Paulo. A mensagem de Paulo Freire: textos de Paulo Freire selecionados pelo INODEP. São Paulo, Nova Crítica, 1977.
FREIRE, Paulo. A sombra desta mangueira. 3. ed. São Paulo: Olho d’água, 2000.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 70. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
JAKIMIU, Vanessa Campos de Lara. 2021. Extinção da SECADI: a negação do direito à educação (para e com a diversidade). Revista de Estudos em Educação e Diversidade – REED, v. 2, n. 3, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.8149. Acesso em: 19 set. 2021.
LEVITSKY, Steven, ZIBLATT, Daniel. Como as democracias morrem. Tradução: Renato Aguiar. 1 ed. São Paulo: Zahar, 2018.
MAKNAMARA, Marlécio. Afinidades e afinações pós-críticas em torno de currículos de gosto duvidoso. In: PARAÍSO, Marlucy A.; MEYER, Dagmar E. E. (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2. ed., Belo Horizonte: Mazza, 2014. p. 157-176.
MARRACH, Sonia A. Neoliberalismo e Educação. In: GUIRALDELLI JUNIOR, Paulo. (Org.). Infância, Educação e Neoliberalismo. São Paulo: Cortez, 1996. p. 42-56. Disponível em: https://www.unitins.br/BibliotecaMidia/Files/Documento/BM_634638873694865000tx_compl_3_neoliberalismo_e_educacao.pdf. Acesso em: 27 ago. 2021.
MARTINS, Ives Grande da Silva. Primeiro julgar, depois condenar. Folha de São Paulo, São Paulo, 17 mai. 1993, Caderno, p. 2. Disponível em: https://acervo.folha.com.br/leitor.do?numero=12061&anchor=4783949&origem=busca&pd=7c2c12531742b0996fc3af6808d50e15. Acesso em: 07 jan. 2018.
MATTOS, Maria Alice Garcia de; CRUZ, Cláudia Gomes; RAIA, Ana Lúcia da Silva; GOMES, Mônica da Silva. (Re)invenções curriculares e cotidianas: a diversidade posta em prática. Revista de Estudos em Educação e Diversidade – REED, n. 2, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7639. Acesso em 15 set. 2021.
NASCIMENTO, Milton; BRANT, Fernando. Maria, Maria. Álbum Saudades do Brasil, 1999.
QUINTANA, Mario. Poesia completa. Tania Franco Carvalhal (Org.). Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2005.
RIBEIRO, Tiago; SKLIAR, Carlos. Escolas, pandemia e conversação: notas sobre uma educação inútil. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 25, n. 55, p. 13-30, set./dez., 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1484. Acesso em 20 set. 2021.
RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não?. Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. (Coleção Ciências e pesquisa em questão).
ROUSSEFF, Dilma. “A corrosão da democracia começou com o impeachment”. Entrevista a Olímpio Cruz Neto. Focus. Disponível em: https://www.brasil247.com/poder/dilma-rousseff-a-corrosao-da-democracia-comecou-com-o-impeachment. 2021. Acesso em: 8 set. 2021.
SILVA, Ana Lúcia Gomes da; RIO, Ádina Nunes; SILVA, Fabrício Oliveira da. Cartografia das produções sobre profissão docente em contextos de diversidade na Bahia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade – REED, v. 2, n. 3, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22481/reed.v2i3.8099. Acesso em 16 set. 2021.
SOUZA, Elizeu Clementino de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, v. 25, n. 11, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8285. Acesso em: 10 set. 2021.
SÜSSEKIND, Maria Luiza. A BNCC e o “novo” Ensino Médio: reformas arrogantes, indolentes e malévolas. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 91-107, jan./mai. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.980. Acesso em: 20 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.