IT TAKES MORE PAULO FREIRE: AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES AND A CONVERSATION OF A YOUNG GAY TEACHER WITH THE PATRON OF EDUCATION, BOTH ANTIFASCISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9486

Keywords:

Paulo Freire, Conversa como Pesquisa, Narrativas autobiográficas, Políticas Educacionais

Abstract

In times of rise of Brazilian neofascism, of authoritarianism installed since the extreme right assumed the presidency of this country, of the denial of life, work and teachings of Paulo Freire, this text assumes within a post-critical framework as an act of resistance, by weaving conversations to reflect, from narratives of autobiographical nature, on the contributions of frerianaworks to and in the change of the practice of a chemistry teacher. The text presents the conversation as a research methodology, bringing as outline Brazilian songs that were heard while writing the article. Thus, scientific conversations are part of acts of resistance to neoliberal policies that have regulated education in Brazil. Therefore, we consider that the narratives, the songs, the freirianas analysis and the post-critical theoretical framework that underlie this article were necessary to finish presenting clues for the change and transformation of and in the world, as invited by the two antifascist teachers.

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Author Biography

Franklin Kaic Dutra-Pereira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Curriculista das Ciências. Licenciado em Química (CES/UFCG) e um dos doutores mais jovens do país em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM/UFRN). Amante por entender as entrelinhas das narrativas [(auto)biográficas] e práticas pedagógicas na Licenciatura em Química, enquanto professor do Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa/BA. Líder do RESSONAR - Coletivo Universitário de Pesquisa em Representação Social, Narrativas [auto(bio)gráficas] e Argumentação em Educação Científica. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Curriculares (GEPPC/UFRB). ANTIFASCISTA. Defende a democracia, a escola e a diversidade. Destitui os mitos, os cloroquiners e ivermectiners com conhecimento científico.

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Published

2021-09-30

How to Cite

Dutra-Pereira, F. K. (2021). IT TAKES MORE PAULO FREIRE: AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES AND A CONVERSATION OF A YOUNG GAY TEACHER WITH THE PATRON OF EDUCATION, BOTH ANTIFASCISTS . Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(5), 1-24. https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9486

Issue

Section

Dossiê Temático