TRANSTORNO DE PERSONALIDADE BORDERLINE: NARRATIVA DE UMA VIVÊNCIA ACADÊMICA NO ENSINO SUPERIOR
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9568Keywords:
Transtornos psicológicos, Vivência, Aprendizagem, AdoecimentoAbstract
This investigation proposed to analyze the implications of Borderline Personality Disorder in the academic trajectory of higher education students, observing coping situations in their formative trajectory, as well as the limits and possibilities. Through a qualitative descriptive approach, in the form of a case study, the History of Life represented a more detailed description of a certain period: the academic experience in higher education. The participant was selected from a survey carried out by the Center for Accessibility and Inclusion of People with Disabilities - NAIPD, of the State University of Southwest Bahia - UESB, of students who presented a report proving the disorder and were assisted by the student assistance services of institution. Using the narrative interview, the participant, through a Diary, narrated significant situations in her trajectory, as well as her understanding as a Border subject. The analysis of this narrative allowed us to identify that the behavioral characteristics presented corresponded to those of a Borderline individual: dissociative state or depersonalization, loneliness, signs of anxiety and obsessive-compulsive disorder. The importance of the teacher's role in helping and welcoming these students, as well as the forms of assessment, were also identified as significant points in the student's academic trajectory. Finally, it is clear that mental illness has its challenges, but it also has its victories: overcoming difficulties and the desire to find oneself and be someone who can contribute responsibly inside and outside the university.
Downloads
References
ACCORSI, M. P. Atenção Psicossocial no Ambiente Universitário: um estudo sobre a realidade dos estudantes de graduação da Universidade Federal de Santa Catarina. 2015. Dissertação (Mestrado em Saúde Mental e Atenção Psicossocial). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2015.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-V - Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais. Porto Alegre: Artmed, 2014.
ANDRADE A. S.; TIRABOSCHI G. A.; ANTUNES N. A.; VIANA P. V. B. A.; ZANOTO P. A.; CURILLA R. T. Vivências de graduandos em Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão. Out/Dez. 2016 v. 36 n°4, 831-846, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/RTkfTtDv3sRKHGT7J3zPMZC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 mar. 2018.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2010.
CARNEIRO, L. L. F. Borderline - No limite entre a loucura e a razão. Ciências e Cognição, 2004, v. 03, p. 66-68. Disponível em:http://www.cienciasecognicao.org. Acesso em: 14 mar. 2018.
CERUTTI, P. S.; DUARTE, T. C. Transtorno da personalidade borderline sob a perspectiva da Terapia comportamental dialética. Revista Psicologia em Foco. v. 8, n. 12, p.67-81, Dez. 2016. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/psicologiaemfoco/article/view/2466/2180. Acesso em: 14 mar. 2018.
CUNHA, P. J.; AZEVEDO, M. A. S .B. de Um Caso de Transtorno de Personalidade Borderline Atendido em Psicoterapia Dinâmica Breve. Psicologia: Teoria e Pesquisa. Jan-Abr 2001, Vol. 17 n. 1, p. 005-011 Dis´ponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-37722001000100003. Acesso em: 14 mar. 2018.
DIAS, A. P. Conversação e poder: uma estreita relação em sala de aula. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 16., 2007, Campinas. Anais... Campinas: Unicamp, 2007. Disponível em: http://www.alb.com.br/anais16/sem11pdf/sm11ss02_06.pdf. Acesso em: 17 jun. 2018.
KUHNEN, A., FELIPPE, M.L., LUFT, C.B., FARIA, J.G. A importância da organização dos ambientes para a saúde humana. Revista Psicologia e Sociedade. Vol 22, n. 3. Florianópolis, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/RSXXdMvLBLtzFP4GSbhxqjJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 mar. 2018.
OLIVEIRA, S. B. Crise Psicológica do Universitário e TGM por Motivo de Saúde. Brasília. (f.227). Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica). Departamento de Psicologia. Universidade de Brasília. 2007.
QUADROS, A. L. et al. Percepção de Professores e estudantes sobre a sala de aula do ensino superior: expectativas e construção de relações no curso de Química da UFMG. Ciência & Educação, v. 16, n. 1, p. 103-114, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/ccBPsbCtrHFTZzWr49GvhDS/abstract/?lang=pt Acesso em: 12 dez. 2017.
REY, F. G. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Thomson, 2003.
SILVA, A. B. B. Corações descontrolados. RJ: Fontanar, 2010.
XAVIER, A.; NUNES, A. I. B. L.; SANTOS, M. S. Subjetividade e sofrimento psíquico na formação do sujeito na Universidade. Rev. Mal Estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 8, n. 2 p. 94-118, jun. 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/malestar/v8n2/08.pdf. Acesso em: 13 out. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.