IMAGINATION AND CREATION IN ONTOGENETIC DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS FROM THE HISTORICAL-CULTURAL THEORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9832

Keywords:

Imagination, Creation, Historical-Cultural Theory, L.S. Vygotsky

Abstract

Theorizations about the genesis of the process of organizing the conscious activity of human beings are a mark in the writings of L. S. Vigotski (1896-1934). In the course of the development of consciousness, imagination – understood as a complex activity – is characterized as a psychological system of interfunctional relationships that occupies a central position and gains specific contours throughout ontogenesis. In this article, we review the Vygotskian work with the aim of analyzing the development and contours of imaginative processes throughout childhood and adolescence (ontogenetic periods studied by the author). We argue that the human condition, essentially and ontologically, is linked to imaginative processes, as by creating intentional strategies for survival and action on nature, the individual becomes capable of operating psychically through the production, reproduction and creation of images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabrício Santos Dias de Abreu, Universidade de Brasília - Secretaria de Educação do Distrito Federal

Mestre em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade de Brasília (UnB), pedagogo e doutorando em Educação pela mesma instituição. Professor da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF) e do Centro Universitário Estácio de Brasília. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas (GEPPE) e coordenador do Círculo Vigotskiano – Grupo de Estudos em Teoria Histórico-Cultural. E-mail: fabra201@gmail.com.

Patrícia Lima Martins Pederiva, Universidade de Brasília

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB), musicista pela mesma instituição, mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Professora da Faculdade de Educação (FE), da Universidade de Brasília, coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas (GEPPE)

References

LEONTIEV, Alexei. O homem e a cultura. In: ENGELS, Friedrich (et. al). O papel da cultura nas ciências sociais. Porto Alegre: Editoral Vila Martha, (pp. 37-72), 1980.

LURIA, Alexande. Curso de Psicologia Geral – Introdução Evolucionista à Psicologia. Volume I. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1991.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

MUKHINA, Valéria. Psicologia da idade pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

PETROVSKY, Alexis. A imaginação. In: LONGAREZI, Andréa; PUENTES, Roberto. Ensino desenvolvimento – Antologia – Livro 01. Uberlândia: EDUFU, (pp. 181-198), 2017.

PINO, Angel. As marcas do humano: às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev. S. Vigotski. São Paulo: Cortez. 2005.

PINO, Angel. As marcas do humano: pistas para o conhecimento da nossa identidade pessoal. Educação e Sociedade, Campinas, v. 39, n. 142, p. 227-236, Janeiro, 2018.

RUBINSTEIN, Serguei. Princípios de psicologia geral – volume IV. Lisboa, Editorial Estampa, 1973.

SAWAIA, Bader; SILVA, Daniele Nunes. Pelo reencantamento da Psicologia: em busca da positividade epistemológica da imaginação e da emoção no desenvolvimento humano. Caderno CEDES, Campinas, v. 35, n. spe, p. 343-360, dez. 2015.

TOASSA, Gisele. Emoções e vivências em Vigotski. Campinas: Papirus, 2011.

TOASSA, Gisele. Emoções e vivências em Vigotski: investigação para uma perspectiva histórico-cultural. 2009. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil. 2009.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Teoria e método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 1998

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, junho, 2008.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Editora Ática, 2009.

VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Escogidas IV – Paidología del adolescente – Problemas de la psicologia infantil. Madrid: Machado Libros, 2012.

VYGOTSKY, Lev Semionovich. Obras Escogidas VI – Herencia científica. Madrid: Machado Libros, 2017.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WALLON, Henri. Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.

Published

2021-12-31

How to Cite

Abreu, F. S. D. de ., & Pederiva, P. L. M. . (2021). IMAGINATION AND CREATION IN ONTOGENETIC DEVELOPMENT: CONTRIBUTIONS FROM THE HISTORICAL-CULTURAL THEORY. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(6), 1-17. https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9832

Issue

Section

Dossiê Temático