A Black Queen among white subjects”: trajectory of the black intellectual Conceição Soares Lopes in the History of Education in Ilhéus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i2.13355

Keywords:

Trajectory, Black intellectual, Conceição Lopes, History of Education

Abstract

This chapter discusses the trajectory of the black intellectual Maria da Conceição Soares Lopes, in the city of Ilhéus-Bahia, between the 1920s and 1990s.  The discussion aims to highlight how, in addition to a biography, her political activity approaches the concepts of intellectuality and black leadership, bringing new perspectives to the History of Education, according to the Law n.  10.639/03.  The text highlights the need for recognition and inclusion at the scholar curriculum of the invisibility stories of black population, based on the experience of women, such as Conceição Lopes, which would impact the Basic Education curriculum.  Thus, the chapter is based on theoretical contributions between Social History and the History of Education, dialoguing with documentary sources such as newspapers, photographs, digitized private collections and regional memoirists writing. It will be managed through the methodology of documentary research, in a relation between micro-history and a biographical approach.  The reflections that underpin the chapter have pointed out that the inclusion of the trajectory of black female protagonists strengthens identity and confront structural racism that permeates Initial Teacher Training and include teaching in Basic Education.  Conceição Lopes' trajectory evokes new anti-racist, intersectional approaches and teaching methodologies and it is able to overhaul the concept of black intellectuality.

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Author Biography

Cristiane Batista da Silva Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Doutora em Estudos Étnicos e Africanos - CEAO, pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Cultura e Memória/ UNEB. Professora Adjunta da UESC - Universidade Estadual de no DCIE- Departamento de Ciências da Educação, lecionando nos cursos de licenciatura e no Mestrado Profissional em Educação - PPGE. Integra o Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação - GRUPPHED coordenando a Linha III- População negra na Bahia: História da Educação e Ensino de História. Como pesquisadora desenvolve o projeto de Pesquisa Histórias da Educação, Racialização e Trabalho entre a escravidão e o pós-abolição no sul da Bahia: dos Soares Lopes à produção de narrativas para sala de aula, na intersecção entre História da Educação, História dos Intelectuais Negros.

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Published

2023-12-27

How to Cite

SANTOS, C. B. da S. A Black Queen among white subjects”: trajectory of the black intellectual Conceição Soares Lopes in the History of Education in Ilhéus. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 1-23, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i2.13355. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/13355. Acesso em: 22 nov. 2024.