A Black Queen among white subjects”: trajectory of the black intellectual Conceição Soares Lopes in the History of Education in Ilhéus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i2.13355

Keywords:

Trajectory, Black intellectual, Conceição Lopes, History of Education

Abstract

This chapter discusses the trajectory of the black intellectual Maria da Conceição Soares Lopes, in the city of Ilhéus-Bahia, between the 1920s and 1990s.  The discussion aims to highlight how, in addition to a biography, her political activity approaches the concepts of intellectuality and black leadership, bringing new perspectives to the History of Education, according to the Law n.  10.639/03.  The text highlights the need for recognition and inclusion at the scholar curriculum of the invisibility stories of black population, based on the experience of women, such as Conceição Lopes, which would impact the Basic Education curriculum.  Thus, the chapter is based on theoretical contributions between Social History and the History of Education, dialoguing with documentary sources such as newspapers, photographs, digitized private collections and regional memoirists writing. It will be managed through the methodology of documentary research, in a relation between micro-history and a biographical approach.  The reflections that underpin the chapter have pointed out that the inclusion of the trajectory of black female protagonists strengthens identity and confront structural racism that permeates Initial Teacher Training and include teaching in Basic Education.  Conceição Lopes' trajectory evokes new anti-racist, intersectional approaches and teaching methodologies and it is able to overhaul the concept of black intellectuality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiane Batista da Silva Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Doutora em Estudos Étnicos e Africanos - CEAO, pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Cultura e Memória/ UNEB. Professora Adjunta da UESC - Universidade Estadual de no DCIE- Departamento de Ciências da Educação, lecionando nos cursos de licenciatura e no Mestrado Profissional em Educação - PPGE. Integra o Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação - GRUPPHED coordenando a Linha III- População negra na Bahia: História da Educação e Ensino de História. Como pesquisadora desenvolve o projeto de Pesquisa Histórias da Educação, Racialização e Trabalho entre a escravidão e o pós-abolição no sul da Bahia: dos Soares Lopes à produção de narrativas para sala de aula, na intersecção entre História da Educação, História dos Intelectuais Negros.

References

ALBUQUERQUE, Wlamyra R. A Exaltação das Diferenças: racialização, cultura e cidadania negra (Bahia, 1880-1900), Tese (Doutorado em História), Universidade Estadual de Campinas, 2004.

ASSIS, Raimunda Alves Moreira de. A Educação em Itabuna: um estudo de organização escolar, 1906-1930. Ilhéus - Ba: Editus, 186p. 2006.

BARBOSA, Carlos Roberto Arleo. A rede pública de ensino médio em Ilhéus: análise de um trajeto histórico: décadas de 1940 a 1980. 2001. (Dissertação), Universidade Federal da Bahia, UFBA, 2001.

CAMPOS, João da Silva. Crônicas da Capitania de São Jorge dos Ilhéus. 3ª ed. Ilhéus: Editus, 2006.

CARVALHO, José Murilo de. A Construção da Ordem: a elite política imperial. 2.ed. Rio de Janeiro: UFRJ, Relume Dumará, 1996.

CARVALHO, Maria Alice Rezende de. O quinto século, André Rebouças e a construção do Brasil. Rio de Janeiro: Revan/Iuperj, 1998.

CARVALHO, Philipe Murillo S. de. Trabalhadores, associativismo e política no sul da Bahia (Ilhéus e Itabuna, 1918-1934). Tese (doutorado) – UFBA: Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas. 2015.

DOMINGUES, Petrônio. “Um Desejo Infinito De Vencer”: O Protagonismo Negro no Pós-Abolição. Topoi, V. 12, N. 23, Jul. Dez. 2011, p. 118-139

GONDRA, J. Medicina, Higiene e Educação Escolar. In: LOPES; FARIA FILHO; VEIGA (orgs.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

GUIMARÃES, A. S. A. Intelectuais negros e formas de integração nacional. Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 50, p. 271-284, 2004.

GUIMARÃES, Antonio S. A. A República de 1889: utopia de branco, medo de preto (a liberdade é negra; a igualdade, branca e a fraternidade, mestiça). Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar. São Carlos, Departamento e Programa de Pós- Graduação em Sociologia, 2011, n. 2, p. 17-36.

HEINE, Maria Luiza IME: O sonho de Eusínio Lavigne 1939-1999: 60 anos de história. Editus, 2000 136 p.il

HOOKS, Bell. “Intelectuais negras”. Estudos Feministas, Rio de Janeiro: IFCS/UFRJE, PPPCIS/UERJ, v. 3, n. 2, 1995.

LEVI, Giovanni. Usos da biografia. In: AMADO, Janaína e FERREIRA, Marieta de Moraes (orgs). Usos e abusos da História Oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

LEVI, Giovanni. Sobre a micro história. In: BURKE, Peter (org.). A escrita da história. Novas perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2011. Pág. 135-164.

LIMA, Henrique Espada. A micro-história italiana: escalas, indícios e singularidades. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

LORIGA, Sabrina. O pequeno x: da biografia à história. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

LOURO, G. Gênero e magistério: Identidade, História Representação. In: CATANI, D. B. (org.) Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. São Escrituras Editora Paulo: 1997. .

LOURO, G. Mulheres na Sala de Aula. In: PRIORE, M. D. (org.) História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2009.

LUZ, José Augusto Ramos. Um olhar sobre a educação na Bahia: a salvação pelo ensino primário (1924-1928). (Tese de doutorado), Programa de Pós-Graduação em História pela Universidade Federal da Bahia, UFBA. Salvador, 2009.

MACEDO, Janete Ruiz de (org) Diocese de Ilhéus: 100 anos de história, volume I, Ilhéus, BA: EDITUS, 2013.

MATTOS, Hebe. “Os combates da memória: escravidão e liberdade nos arquivos orais de descendentes de escravos brasileiros”. Tempo, Niterói, v. 3, n. 6, p. 119-138, 1998.

MENEZES, Jaci Maria Ferraz de. “Educação e trajetórias de negros na Bahia: inclusão, exclusão e resistência”. In: AMORIM, Lima Jr; MENEZES, Jaci Maria Ferraz de. Educação e Contemporaneidade: processos e metamorfoses”. Rio, Quartet, 2009.

MULLER, Maria Lúcia Rodrigues. A Cor da Escola – imagens da Primeira República. Cuiabá/MT: EdUFMT/Editora Entrelinhas, 2008.

NOGUEIRA, Renée Albagli (coord.). Histórias e memórias do centenário do Instituto Nossa Senhora da Piedade: 100 anos de existência 1916-2016. - Ilhéus, BA: Editus, 2016. 240 p.

PONTES, Kátia Vinhático. O binômio porto-ferrovia: o escoamento da produção cacaueira no sul da Bahia (1920-1947). Tese (Doutorado): Niterói: UFF. Programa de Pós-Graduação em História. Niterói, 2018.

SANTOS, Cristiane Batista da Silva. Entre o fim do império da farinha e início da república do cacau: negros em festas, sociabilidades e racialização no sul da Bahia (1870-1919). Tese (Doutorado em Estudos Étnicos e Africanos) – Universidade Federal da Bahia, 2015.

SANTOS, Cristiane Batista da Silva. Histórias de africanos e seus descendentes no sul da Bahia, Editus, 2019, 390 p. ISBN: 9788574555454/ ISBN: 9786586213218/ DOI: https://doi.org/10.7476/9786586213218

SILVA, Martha Raíssa Iane Santana da; GOMES, Larissa Pinca Sarro. A formação de professoras na Escola Normal Nossa Senhora da Piedade (1919 a 1925). Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 20, n. 67, p. 1664-1680, out./dez. 2020

SKIDMORE, Thomas. E. Preto no branco, raça e nacionalidade no pensamento brasileiro. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

SOIHET, Rachel. História das Mulheres. In: CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo (Orgs.). Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. 5.ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997, p. 399-429.

SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1983.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: UFMG, 2010.

THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1992.

WALSH, Catherine (org.). Pedagogías decoloniales Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir TOMO I. Quito-Ecuador. Ediciones Abya-Yala, 2013.

Fontes

Acervo particular

Fotografia de José Nazal Soub. Disponível na página “ Memória Visual de Ilhéus”.

Disponível em: https://pt-br.facebook.com/fotosdeilheus/ Acesso em 5 mai. de 2021.

BPEBA – Biblioteca Pública do Estado da Bahia

BPEBA, O Comércio, 24 de dezembro de 1924.

CEDOC- Centro de Documentação e Memória Regional da UESC

Diário da Tarde de Ilhéus,1948.

O Intransigente. 20 de março de 1954

Diário de Ilhéus, 08 de dezembro de 2005.

FBN – Fundação da Biblioteca Nacional

FBN, Boletim da Sociedade Cacaueira, década de 1940.

FBN, Correio do Povo: Orgam Independente, Noticioso e Informativo (BA) – 1925.

FBN, Mensagens do Governador da Bahia para Assembleia (BA) - 1892 a 1930.

FBN, Bahia Tradicional e Moderna (BA) – 1939, ed. 0001.

Published

2023-12-27

How to Cite

SANTOS, C. B. da S. A Black Queen among white subjects”: trajectory of the black intellectual Conceição Soares Lopes in the History of Education in Ilhéus. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 1-23, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i2.13355. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/13355. Acesso em: 22 jul. 2024.