SECONDARY EDUCATION REFORM AND PHYSICAL EDUCATION: SYSTEMATIC REVIEW OF ACADEMIC PRODUCTION FROM 2017 TO 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v3i1.9885

Keywords:

Educational Policy, High School, Physical Education

Abstract

This article aimed to map and analyze the academic production on high school reform in the field of Physical Education in the period from 2017 to 2020. We surveyed the academic productions in 4 journals: Connections of the Faculty of Physical Education of UNICAMP, Motive of UNESP, Revista Brasileira de Ciências do Esporte RBCE and Revista Motrivivência, all journals dedicated to research in Physical Education. We can say that in the period from 2017 to 2020 there was little scientific production and there is a recognition of this aspect in the observed studies. We noticed the need for further studies on the place of Physical Education in the new educational policy for high school and realized that in the discourse of high school reform there is a devaluation to the curricular components that work with aesthetics, corporeity and critical thinking, especially for valuing a formation to meet the market interests of a neoliberal educational policy.

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Author Biographies

Benedito Eugenio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutor em Educação (UNICAMP). Professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. É professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino e do Programa de Pós-Graduação em Relações Étnicas e Contemporaneidade. E-mail: benedito.eugenio@uesb.edu.br. Orcid:https://orcid.org/0000-0002-5781-764X.

Luanda Nogueira Souza, Secretaria da Educação do Estado da Bahia

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Especialista em Atividade Física, Educação e Saúde para Grupos Especiais pela Faculdade da Cidade de Salvador (2008-2010) e em Metodologia do Ensino e da Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer, pela Universidade Federal da Bahia (2010-2011). Mestra em Ensino pelo Programa de Pós Graduação em Ensino - PPGEn da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Atualmente é professora do Colégio Estadual Boanovense. Tem experiência da Área de Educação Física e Gestão escolar. Possui interesse de investigação no campo da Educação Física com ênfase na prática pedagógica, política educacional e formação profissional. 

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Published

2023-02-01

How to Cite

EUGENIO, B.; NOGUEIRA SOUZA, L. . SECONDARY EDUCATION REFORM AND PHYSICAL EDUCATION: SYSTEMATIC REVIEW OF ACADEMIC PRODUCTION FROM 2017 TO 2020. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 1-18, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v3i1.9885. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/9885. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos