REFLECTIONS ON THE MEDIATION OF CLASSES ACTIVITIES IN REMOTE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v14i2.11649

Keywords:

Teaching practices. Remote teaching. Language classes. WhatsApp.

Abstract

: The Covid-19 pandemic has imposed challenges and possibilities on educational systems related to remote teaching. This article aims to discuss mediation strategies for remote Portuguese classes/activities considering the relationship between teaching and the limitations of social contexts. The following question constitutes the research problem: what strategies to develop so that teaching activities reach learners in their particular social contexts, enabling the mediation of teaching practices? It is assumed that printed resources, as well as digital ones, support efficient strategies, however, limitations and lack of knowledge truncate their wide use in teaching activities. The work is based on the postulates of Duboc (2011), Gomes and Silva (2017), Kalantzis et al. (2020). This is a qualitative research that includes the analysis of materials arranged in scripts and remote activities for the final years of Elementary School. The research showed that teaching strategies must contemplate the aspirations of the context in which they are inserted and, as such, the technological artifacts to be inserted in the teaching process, must be the object of reflection, reception and redirection of purposes and specificities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evando Luiz e Silva Soares Rocha, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutorando em Linguística pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestre em Linguística pela Universidade Estadual do Piauí (Uespi).

Beatriz Gama Rodrigues, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (Puc-SP). Professora da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

References

ARRÉ, T. C. C. Letramento digital na formação inicial de professores de Língua Inglesa. IN; Tecnologias e procedimentos de contatos linguísticos: Reflexões sobre o papel das TICs no aprendizado de línguas estrangeiras. -Teresina: EDUFPI, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP N° 5/2020. Disponível em: http://www.abrafi.org.br/js/ckeditor/foto_internas/

pcp005_20.pdf. Último acesso em: 20 de nov. de 2021.

COSCARELLI, C. V. Navegar e ler na rota do aprender. In; Tecnologia para aprender. Carla Viana Coscarelli (Org.). 1. ed. São Paulo. Parábola Editorial, 2016.

DUBOC, A. P. M. O. “novo” nos novos letramentos: implicações para o ensino de línguas estrangeiras. Revista Contexturas: Ensino Crítico de Língua Inglesa, v. 18, p. 9-28, (2011). Disponível em: http://www4.fe.usp.br/wp-content/uploads/duboc-o-novo-nos-novos-letramentos.pdf. Último acesso em: 20 de nov. de 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GOMES, F. W. B.; SILVA, A. C. O. Artefatos tecnológicos como instrumentos de promoção do contato linguístico em contextos de aprendizagem de línguas estrangeiras. In: Tecnologias e procedimentos de contatos linguísticos. EDUFPI. 2017.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. UNICAMP, 2020.

MOITA LOPES, L. P. da. Pesquisa interpretativista em linguística aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A., v. 10, n. 2, p.329-338, mar. 1994. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/delta/article/view/45412. Último acesso em: 05 de out. de 2021.

MOITA LOPES, L. P. da.; FABRÍCIO, B. F. Por uma ‘proximidade crítica’ nos estudos em Linguística Aplicada. Calidoscópio, v. 17, n. 4, p. 711-723, 2019. Disponível em:

http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.174.03/60747422. Último acesso em: 10 de nov. de 2021.

NAVARRO, F.; LERNE, D.; MENESES, A.; LÓPEZ-GIL, K. S.; ARTAL, R.,; OTERO, P. Enseñar a leer y escribir en pandemia. Textos. Didáctica de la Lengua y la Literatura, 92, 57-62, 2021. Disponível em: https://www.grao.com/es/producto/ensenar-a-leer-y-

escribir-en-pandemia tx092100893? fbclid=IwAR12xfJdAl3xhDMbPYqYidyBWCIvlMO_

c9pX8o-zSCcA7QVElTGLfAX1kRw. Último acesso em: 10 de maio de 2022.

PENNYCOOK, A. The politics of pedagogy. In: PENNYCOOK, Alastair. Critical appliedlinguistics: a critical introduction. Lawrence Erlbaum Associates, 2001. p.114-140.

Disponível em: http://libgen.rs/book/index.php?md5=

FD8D311F93CF9E5C70714E1. Último acesso em: 15 de abr. de 2022.

PENNYCOOK, A.; MAKONI, S. Innovations and Challenges in Applied Linguistics from the Global South. Routledge. 2019.

PINHEIRO, P.; ROCHA, C. H.; COPE, B.; KALANTZIS, M.; TZIRIDES, A. O. Sentidos sem fronteiras para uma educação linguística transformadora: translinguagem e transposição na era do significado multimodal e mediado digitalmente em tempos pandêmicos. Cadernos De Linguagem E Sociedade, 22 (2), 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/40921. Último acesso em: 15 de maio de 2022.

ROCHA, E. L. e S. S. A importância das tecnologias da informação e comunicação nas propostas de ensino remoto emergencial; In. Tendências e pesquisas em educação [recurso eletrônico] / organizadores: Rafael Soares Silva ... [et al.]. - Santo Ângelo. Metrics, 2021: Disponível em: https://doi 10.46550/978-65-89700-44-9. Último acesso em: 30 de maio de 2022.

SEDUC. Secretaria de Estado da Educação (PI) -. Estratégias e diretrizes sobre o regime especial de aulas da rede pública estadual de ensino do Piauí, 2020. Disponível em: httpp://seduc.pi.gov.br › download › arquivos › normativas. Último acesso em: 20 de nov. de 2021.

Published

2023-05-05

How to Cite

Rocha, E. L. e S. S., & Rodrigues, B. G. (2023). REFLECTIONS ON THE MEDIATION OF CLASSES ACTIVITIES IN REMOTE TEACHING. fólio - Revista De Letras, 14(2). https://doi.org/10.22481/folio.v14i2.11649