AUTOCONFRONTAÇÃO NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: UM INSTRUMENTO PARA RECONFIGURAR SABERES DOCENTES

Authors

  • Lidia Stutz Universidade Estadual do Centro-Oeste- UNICENTRO/PR
  • Vera Lúcia Lopes Cristovão Universidade Estadual de Londrina (Uel)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v11i1.5114

Abstract

This study aims at recognizing judgments, tensions, teaching knowledges and capacities of pre-service teachers of English when reflecting about their experiences during supervised teaching practice. An important tool used to review, understand and reconfigure teaching practice is self-confrontation. Due to the interface of language and work, the theoretical frameworks of clinical activity from French ergonomics and socio-discursive interactionism provide support for our analysis. The self-confrontation (simple, crossed and collective extension) was carried out with two pre-service teachers of English from the fourth year group. The analyses of the last phase - the collective extension – showed that the participants assume the position of analysts of themselves and of the self-confrontation procedure. The results evidence recurrent affective, pragmatic and epistemic tensions which evidence reflexivity considering teaching knowledge and capacities to evaluate the educational context and the role of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lidia Stutz, Universidade Estadual do Centro-Oeste- UNICENTRO/PR

Professora adjunta do Programa de Pós-Graduação em Letras - Interfaces entre Língua e Literatura e do Departamento de Letras da UNICENTRO. Realizou estudos de Doutorado e Pós-Doutorado em Estudos da Linguagem (UEL) e é coordenadora do Grupo de Pesquisa Gêneros Textuais e Práxis Docente (CNPq).

Vera Lúcia Lopes Cristovão, Universidade Estadual de Londrina (Uel)

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (Puc-SP). Professora do  Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem e do Departamento de Línguas Estrangeiras Modernas da Universidade Estadual de Londrina (Uel).

Published

2019-08-25

How to Cite

Stutz, L., & Cristovão, V. L. L. (2019). AUTOCONFRONTAÇÃO NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: UM INSTRUMENTO PARA RECONFIGURAR SABERES DOCENTES. fólio - Revista De Letras, 11(1). https://doi.org/10.22481/folio.v11i1.5114

Issue

Section

VERTENTES & INTERFACES II: Estudos Linguísticos e Aplicados