PORTUGUESE TEACHER TRAINING: A TEXT ON DISCURSIVE ANALYSIS

Authors

  • Tainá Almeida Universidade Federal da Bahia (Ufba)
  • Lúcia Gracia Ferreira Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)
  • Lucimar Gracia Ferreira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.5770

Keywords:

Discurso; Formação docente; Língua Portuguesa

Abstract

This article was conducted from the perspective of Bakhtinian Discourse Analysis (BAKHTIN, 2002) and Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 1996, 2001) in dialogue with authors in the field of education. It is a discursive analysis of Marcos Bagno's opinion article entitled “The Catastrophe of Letters Programs”, where we discuss the context of discursive production; discourse, its lexical choices and meaning effects; and the Portuguese teacher training. We seek to analyze the author’s discourse from the harsh criticism he makes in the text against the teachers training in Letters programs, as well as to reflect on the current situation of teacher education and the teaching of Portuguese Language in Brazil. The analyzed text reaches its goal of attracting the target reader’s attention and raises reflections from the said and unsaid present in it when analyzed from the explicit and implicit role in discourse (DUCROT, 1984).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tainá Almeida, Universidade Federal da Bahia (Ufba)

Doutoranda em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (Ufba). Mestre em Letras: Cultura, Educação e Linguagens pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

 

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)/Centro de Formação de Professores. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Realizou estágio de pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (Ufba). Realizou estágio de pós-doutorado em Letras pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb). Líder dos Grupos de Pesquisa/CNPq: Docência, Currículo e Formação (DOCFORM) e Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (GPEP).

Lucimar Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Mestre em Educação pela Universidade pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).  Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (GPEP).

References

1. BAGNO, Marcos. A catástrofe dos cursos de Letras. Publicado originalmente na Revista Caros Amigos, 2008. Disponível em:<http://marcosbagno.com.br/site/?page_id=464>. Acesso em: 20 de out. 2018.
2. BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 9ª ed. São Paulo: Hucitec Annablume, 2002.
3. BRANDÃO, Helena H. Analisando o discurso. In: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH) da Universidade de São Paulo (USP). São Paulo, 2005. Disponível em: < http://www.fflch.usp. br/dlcv/lport/pdf/brand001.pdf > Acesso em: 05 de Abr. de 2015.
4. BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto nº 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica, disciplina a atuação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES no fomento a programas de formação inicial e continuada, e dá outras providências. Disponível em: <https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Decreto-6755-2009.pdf>. Acesso em: 31 de out. 2019.
5. CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. 11. ed., São Paulo: Scipione, 2009.
6. DUCROT, Oswald. Referente. ENCICLOPÉDIA Einaudi: Linguagem e Enunciação. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1984, v.2, p. 418-438.
7. FAIRCLOUGH, Norman. Language and Power. New York: Longman Inc., 1996.
8. FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Ed. UNB, 2001.
9. FARIAS, Isabel Maria Sabino de et. al. Didática e docência: aprendendo a profissão. Brasília: Liber Livros, 2009.
10. FERRÉS, Joan. Televisão subliminar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
11. FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
12. FREIRE, Paulo Reglus Neves. Pedagogia do Oprimido. 17. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. Versão digital.
13. FREITAS, Helena Costa Lopes de. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 136-167, setembro/2002.
14. GATTI, Bernardete A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010.
15. GATTI, Bernardete A.; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília, DF: UNESCO, 2009.
16. GATTI, Bernardete A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 1, n.2, p. 161-171, 2016.
17. KUMARAVADIVELU, B. A Linguística Aplicada na era da globalização. In: MOITA LOPES, L. P. da. (Org.) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2008, p. 129-148.
18. LEPSCHY, Giulio. Léxico. ENCICLOPÉDIA Einaudi: Linguagem e Enunciação. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1984, v. 2, p. 156-178.
19. MIZUKAMI, Maria da Graça N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Educação (Santa Maria), Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 33-49, 2004.
20. NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
21. ORLANDI, Eni Puccinelli. Educação em direitos humanos: um discurso. In: SILVEIRA, Rosa Maria et. al. (Org.) Educação em Direitos Humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária, 2007. P. 295-311.
22. PIRES, Maria das Graças Porto. Os saberes e não saberes de professores de Língua Portuguesa: perspectiva formativa. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação: Universidade Federal da Bahia. Salvador-BA, 2019.
23. SILVA, David José de Andrade. Formação de professores de língua para a autonomia: o buraco é mais embaixo. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, n (52.1), p. 73-92, jan./jun. 2013.
24. ZEICHNER, Kenneth. A formação reflexiva de professores: idéias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2020-07-02

How to Cite

Almeida, T., Ferreira, L. G., & Ferreira, L. G. (2020). PORTUGUESE TEACHER TRAINING: A TEXT ON DISCURSIVE ANALYSIS. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.5770

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2