WHY DO STUDENTS OF BASIC EDUCATION EXPLOIT VERY LITTLE A LANGUAGE DICTIONARY?

Authors

  • Marcelo Sabino Luiz Universidade Estadual Paulista (Unesp)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6518

Abstract

Do students of basic education know how to explore the resources of the dictionary? The purpose of this work is to answer this question, and to highlight as reasons that hinder learning in a potential or dictionary way as a source of research in the activities of reception and production of language. In response to the problem stated, this article points out three factors that determine the low use of the dictionary in the student's classroom, as reported in the analyzes of the study analyzed by Sabino Luiz (2019), a saber: (i) a proficiency deficiency lexicographic, (ii) the indiscriminate use of lexicographic material by the student and (iii) a vacancy for teaching mobilization in the face of didactic practices. In view of these findings of a bibliographic nature, he defends the need for pedagogical actions aimed at teaching and lexicographic education based on the principles of the theoretical framework of pedagogical lexicography (LP).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Sabino Luiz, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutorando em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), Câmpus de São José do Rio Preto-Rio Preto. Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (Uenp).

References

1. BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: 1º e 2º ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília/DF: MEC/SEF, 1997.
2. BUGUEÑO MIRANDA, F. V. O que o professor deve saber sobre a nominata do
3. dicionário da língua. Revista Língua & Literatura, v.6/7, n.10/11, 2005. p.17-31.
4. HAUSMANN, F. J. Einführung in die Benutzung der neufranzosichen Worterbücher. Tübingen, 1977.
5. KRIEGER, M. G. Dicionários para o ensino da língua materna: princípios e critérios de
6. escolha. Revista língua & literatura (IMPRESSO), v. 10/11, p. 101-112, 2005.
7. OLIVEIRA, M. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo histórico. São
8. Paulo: Scipione, 1993.
9. SABINO LUIZ, M. Letramento lexicográfico: o dicionário no ensino do léxico e o potencial didático para a inscrição do aluno no mundo da escrita. 2019. 290 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Cornélio Procópio. 2019.
10. TARP, S. Lexicografía de aprendizaje. Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 2, n. 18, p. 295-317, abr. 2006.
11. VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2020-07-02

How to Cite

Sabino Luiz, M. (2020). WHY DO STUDENTS OF BASIC EDUCATION EXPLOIT VERY LITTLE A LANGUAGE DICTIONARY?. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6518