THE FIVE COMMANDMENTS TO YOUNG AND ADULT EDUCATION TEACHERS: IDENTITIES AND REPRESENTATIONS OF THE DESIRED TEACH-ER IN A NEWSPAPER REPORT
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6551Keywords:
Cultura; EJA; Representação Social; Semântica da EnunciaçãoAbstract
The present work makes an analysis of a newspaper report entitled ‘The five commandments to the young and adult education teachers’, published on March 28th 2019 on the website of the magazine ‘Gestão Escolar (Nova Escola)’ . The analysis was based on the theoretical and methodological frameworks of Social Representation Theory, by Moscovici (2009) and Jodelet (2011) and Enunciation Semantics Theory, by Dias (2013) and Guimarães (2017, 2018), whose concept of speaker and enunciator were adopted in this paper. The concepts of culture, proposed by Carmo (2014); identity, proposed by Hall (2011), Coracini (2003) and Bauman (2005); and cultural diversity, proposed by Cox (1993), were also used in order to identify and analyze the social representations and identities that permeate the discourses in the newspaper report. The conclusion is that the representations of young and adult education teachers outline how the student should be regarded, beyond the contents and skills demanded from them.
Downloads
References
2. BRASIL. Lei 13632 – março 2018. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Ministério da Educação, artigos 37 e 38, 2018.
3. CARMO, Cláudio Márcio do. O lugar da cultura nas teorias de base linguística sistêmico funcional: multimodalidade e produção de sentido na dança-ritual de Oxóssi. Curitiba: Appris, 2014.
4. CORACINI, Maria José. A celebração do outro. In: CORACINI, Maria José. (Org.). Identidade & discurso: (des)construindo subjetividades. Campinas, SP: Editora da UNICAMP; Chapecó: Argos, 2003. p. 197-221.
5. COX, Taylor. Cultural Diversity in Organizations: theory, research & practice. San Francisco: Berrett-Koehlerpublishers,p. 6, 1993.
6. DIAS, Luiz Francisco. Formações nominais designativas da língua do Brasil: uma abordagem enunciativa. Letras, Santa Maria, v. 23, n. 46, p. 11-22, jan./jun. 2013.
7. GUIMARÃES, Eduardo. Ler um texto uma perspectiva enunciativa. Revista da ABRALIN, v.12, n.2, p. 189- 205, jul./dez. 2013.
8. GUIMARÃES, Eduardo. (2002). Semântica do acontecimento. Campinas: Pontes, 4. ed., 2017.
9. GUIMARÃES, Eduardo. Semântica enunciação e sentido. Campinas: Pontes, 2018.
10. HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.
11. JODELET, Denise. Representações Sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2011.
12. MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
13. SILVEIRA, Edna Cristina. A nomeação de programas sociais: um olhar semântico enunciativo. UFSJ, Dissertação de mestrado, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License