WORKING WITH THE PRODUCTION OF MEANINGS IN PORTUGUESELANGUAGE TEACHER TRAINING: ENUNCIATIVE CHOICES FOR DIDACTIZATION

Authors

  • Nadia Dolores Fernandes Biavati Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)
  • Fernanda de Castro Modl Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6973

Keywords:

Gêneros textuais/discursivos; LaGaTT; Produção de sentidos; Semântica da Enunciação; Quarentena.

Abstract

In this article, we socialize work actions arising from an interinstitutional partnership (UESB-UFSJ) at LaTMiW, Laboratory of Textual Mining and/in Work of the language teacher, whose target audience is student teachers/undergraduates, acting teachers and teachers in continuous training. The purpose of this text is to present a set of questions that run through the work of Portuguese teacher training to examples of textual / discursive genres. What begins with the defense of texts as a teaching unit, followed by the choice of a specific text / example, which we call textual mining, turns into the didacticization of various teaching objects. Assuming that the teacher's didactic work is always guided by reference points to which the subjects are exposed to in professional training, we present some didactic actions aimed at teaching language(s) as a dynamic way of understanding the didacticization of genres from contact with the Enunciation Semantics in the Laboratory. The results point to the importance of understanding the enunciation plan as a productive way of working with the mined genres that circulate in LaTMiW. What we validate as a significant initiative in the proposal of didactic aspects is emphasizing, in the work that involves genres, the attention given to the utterances, the enunciation and the production of meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadia Dolores Fernandes Biavati, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

Professora Adjunta da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ).  Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).  Membro do Grupo de Pesquisa ENUNCIAR. Professora Colaboradora do projeto de extensão LaGaTT (Laboratório de Garimpo Textual e(m) Trabalho do professor de línguas).

Fernanda de Castro Modl, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (Puc-MG). Líder do grupo de pesquisa LabCulTLet (Laboratório de Culturas, Trabalho e Letramento do professor).

References

1. ALMEIDA, Carla Cassiano de.; BIAVATI, N. D. F. O Projeto Político Pedagógico como um gênero documental: discursos na/sobre a escola. In: Raimundo Expedito dos Santos Sousa. (Org.). Linguagem como instrumento para (re)(d)(escre)(ver) o mundo gêneros textuais/discursivos e processos semióticos multimodais. 1ed.Rio de Janeiro: Mares Editores, 2017, v. único, p. 128-149.
2. BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Publicação. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/BNCC_publicação> Acesso em: 30 de jul. 2017.
3. DIAS, L. F. Enunciação e relações linguísticas. Campinas, SP: Pontes, 2018.
4. GERALDI, João Wanderley. Unidades básicas do ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley. O texto em sala de aula. São Paulo: Ática, 1997. p. 59-79
5. GUIMARÃES, E. Os limites do sentido. Campinas: Pontes, 1995.
6. _______. Semântica do acontecimento. Campinas: Pontes, 2005.
7. _______. Semântica: enunciação e sentido. Campinas, SP: Pontes, 2018.
8. MATENCIO, M. de L. M. Formação do professor e representações sociais de língua(gem): por uma linguística implicada. Revista Filologia, Vol. 7, 2007, p. 439-449.
9. MENDONÇA, Márcia. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, Clécio.; MENDONÇA, Márcia (org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p.199-226.

Published

2020-07-02

How to Cite

Biavati, N. D. F., & Modl, F. de C. (2020). WORKING WITH THE PRODUCTION OF MEANINGS IN PORTUGUESELANGUAGE TEACHER TRAINING: ENUNCIATIVE CHOICES FOR DIDACTIZATION. fólio - Revista De Letras, 12(1). https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6973