TECNOLOGIA DIGITAL DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO COMO RECURSO PEDAGÓGICO NO ENSINO DA LÍNGUA PORTUGUESA
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.7978Keywords:
Hybrid Teaching; Portuguese language; Active Methodologies; Digital technologies.Abstract
The present work aims to present pedagogical practices from the hybrid teaching in Basic Education, in the perspective of the rotation by seasons, highlighting the importance of the use of Digital Technologies of Information and Communication (TDIC) and the active methodologies for the personalization of the teaching of Portuguese language. Methodologically, it is a qualitative, descriptive research using empirical procedures. The research was carried out with an 8th grade class from a private school in the city of Aracaju-SE / Brazil. As a result, it was identified the possibility of the teacher, when innovating his practice, to increase the level of interaction and motivation of the students in the development of Portuguese Language activities, showing the importance of the use of hybrid teaching and digital technology in the teaching and learning process learning.
Downloads
References
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora - uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 29 abr. 2020.
CARVALHO, A. A. A. Formação docente na era da mobilidade: metodologias e aplicativos para envolver os alunos rentabilizando os seus dispositivos móveis. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v.11, n.1, 2018, p. 25-36. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v11i01.10047. Acesso em: 25 maio 2020.
FERRETE, A. A. S. S. Sala de aula virtual: análise de um espaço vívido na EaD. In: FRANÇA, L. C. M.; FERRETE, A. A. S.; GOUY, G. B. (Org.). Educação à distância: ambientes virtuais, TICs e universidades abertas. Aracaju: Criação, 2010. E-book. Disponível em: http://editoracriacao.com.br/wp-content/uploads/2015/12/ticseadlilianneguilherme.pdf. Acesso em: 25 abr. 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GATTI, B. A formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v, 31, p. 1355-1379, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf. Acesso em: 30 abr. 2020.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MARCONDES, R. M. T; FERRETE, A. A. S. S. Tecnologia digital de informação e comunicação e metodologias ativas na personalização do ensino de redação. Humanidades & Inovação, v.7, n. 6, 2020, p. 207-2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2314. Acesso em: 24 jul. 2020.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
SANTAELLA, L. A aprendizagem ubíqua na educação aberta. Tempos e Espaços Em Educação, São Cristóvão, v.7, p. 15-22, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.3446. Acesso em: 29 abr. 2020.
SANTOS, W. L.; FERRETE, A. A. S. S.; ALVES, M. M. S. A produção do conhecimento sobre Facebook e educação no portal de periódicos da CAPES: relatos de experiências docentes. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 10, p. 01-28, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n0ID1255. Acesso em: 27 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fólio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.