DO PRESENCIAL AO DIGITAL EM TEMPOS DE PANDEMIA: O ETHOS REVELADO PELO PROFESSOR EM ATIVIDADE REMOTA
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8326Keywords:
Atividade Remota; Linguagem e Trabalho; Pandemia; Professor.Abstract
This study aims to analyze the construction of the teacher's discursive ethos, as an image of himself, in remote work activity, when subjected to an atypical scenography that leads her to use himself by her own and by others to do the job. We use the theoretical studies on language and work to develop data analysis. We rely on the theoretical assumptions of the scenography and ethos of Maingueneau's Discourse Analysis (2008; 2013; 2015; 2018; 2019; 2020), as well as on the principles of Ergology, proposed by Schwartz (2014), Schwartz and Durrive (2010), Nouroudine (2002), Faïta (2002) and Souza-e-Silva (2002). This is bibliographic and exploratory research, with a qualitative approach. The corpus consists of a teacher's testimony, posted on the social network Facebook after she suffered an anxiety crisis for not being able to complete a video lesson. We observed that the teacher, in allowing “use of self by herself” and “self by others”, went beyond the healthy limit for her activity. We found that the dramatic and renormalizations experienced by the teacher made her reveal an ethos of physical and psychological exhaustion, feeling pressured and devalued by society, and crying out for recognition.
Downloads
References
DANIELLOU, François. A ergonomia em busca de seus princípios: debates epistemológicos. São Paulo: Edgar Blücher, 2004.
DI FANTI, Maria da Glória Corrêa; BARBOSA, Vanessa Fonseca. Uma entrevista com Yves Schwartz. Letrônica, v. 9, n. esp., 222-233, nov. 2016.
FAÏTA, Daniel. Análise das práticas linguageiras e situação de trabalho: uma renovação metodológica imposta pelo objeto. In: SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília Pérez; FAÏTA, Daniel (org.). Linguagem e trabalho: construção de objetos de análise no Brasil e na França. São Paulo: Cortez, 2002. p. 45-60.
GUÉRIN, F. et al. Compreender o trabalho para transformá-lo: a prática da ergonomia. São Paulo: Blücher, 2001.
MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e Análise do Discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
MAINGUENEAU, Dominique. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018. p. 69-92.
MANGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (org.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2019. p. 11-29.
MAINGUENEAU, Dominique. Variações sobre o ethos. São Paulo: Parábola, 2020.
NOUROUDINE, Abdallah. A linguagem: dispositivo revelador da complexidade do trabalho. In: SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília Pérez; FAÏTA, Daniel (org.). Linguagem e trabalho: construção de objetos de análise no Brasil e na França. São Paulo: Cortez, 2002. p. 17-30.
SCHWARTZ, Yves. Motivações do conceito de corpo-si: corpo-si, atividade, experiência. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 49, n. 3, p. 259-274, jul./set. 2014.
SCHWARTZ, Yves; DURRIVE, Louis. A linguagem em trabalho. In: SCHWARTZ, Yves; DURRIVE, Louis (org.). Trabalho e Ergologia: conversas sobre a atividade humana. 2. ed. Niterói: Ed. UFF, 2010. p. 131-188.
SOUZA-E-SILVA, Marília Cecília Pérez. A dimensão linguageira em situações de trabalho. In: SOUZA-E-SILVA, Marília Cecília Pérez; FAÏTA, Daniel (org.). Linguagem e trabalho: construção de objetos de análise no Brasil e na França. São Paulo: Cortez, 2002. p. 61-76.
VOGES, Márcia Cristina Neves; DI FANTI, Maria da Glória Corrêa. Usos de si no ensino remoto emergencial: A atividade docente sob os enfoques dialógico e ergológico. Signo, v. 45, n. 86, p. 193-205, jan./abr. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 fólio - Revista de Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.