ESTRATÉGIAS PARA O TRABALHO DOCENTE EM LINGUAGEM: DA LEITURA À PRODUÇÃO TEXTUAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8365

Keywords:

KEYWORDS: Theoretical-epistemological base; Language Education; Methodological strategies; Historical-cultural base.

Abstract

This article discusses the articulation between the theoretical-epistemological base that supports the teaching work and the design of methodological strategies with reading, listening and textual production practices. The objective is to present alternatives to overcome challenges on the brazilian educational scene in the last decades. The research question that moves this study is: what are the challenges for didactic elaborations in Language Education and what are the possibilities of articulation between the philosophical-epistemological and theoretical-methodological dimensions, in a teaching plan, to overcome these challenges regarding teaching work? For this purpose, we are anchored in the materialist-dialectic perspective with a historical-cultural base, through instruments for didactic elaborations, as well as analyzes and understanding about teaching and learning processes (AUTOR 2, 2017; AUTOR 1, 2019; AUTOR 1, 2019 adapted from CERUTTI-RIZZATTI; CHRAIM, 2017). These instruments articulate concepts of language and subject, theoretical bases and methodological specificities in language practices. At the end, a possible methodological approach was presented and analyzed for human emancipation, based on the indicated challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suziane da Silva Mossmann, SED-SC; UFSC

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (Ufsc). Professora efetiva de Língua Portuguesa e Literatura no Estado de Santa Catarina, EEB Aderbal Ramos da Silva, e tutora do curso de graduação em Letras-Português vinculado à UFSC, como bolsista Capes.

Karoliny Correia, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (Ifsc)

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (Ufsc), na área de concentração em Linguística Aplicada, com enfoque em estudos sobre ensino e aprendizagem em Língua Portuguesa. Professora efetiva de Língua Portuguesa no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (Ifsc).

References

AUTOR 1

AUTOR 2, 2013; 2017

BAKHTIN, Mikhail M. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010 [1920-24].

BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010 [1952-53].

BAKHTIN, Mikhail M. O discurso no romance. In: BAKHTIN, Mikhail M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. 5 ed. Trad. BERNARDINI, A. F. et al. São Paulo: Editora Hucitec Annablume, 2002 [1975]. p. 71 - 210.

CERUTTI-RIZZATTI, Mary E.; CHRAIM, Amanda Machado. Entrelugares e lugares na docência em língua Portuguesa. Revista Letra Magna, ano 13, n.21, 2017.

CERUTTI-RIZZATTI, Mary E.; PEREIRA, Hellen M. Por uma dimensão também conceitual da Educação em Linguagem. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 13, n. 4, p. 1587 – 1598, out./dez. 2016.

FREITAS, Luiz Carlos de et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 4 ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

GERALDI, João W. Ancoragens - estudos bakhtinianos. São Carlos: Pedro e João Editores, 2010.

GIACOMIN, Letícia Melo. Conhecimentos gramaticais na escola: ‘regras’ de um ensino sem regras. 2013. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.

GOULART, Anderson. O calar e o ressoar da/na palavra outra da/na outra palavra. Tese. (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

HALTÉ, Jean-François. O espaço didático e a transposição. Fórum Linguístico, Florianópolis, p. 117-139, jul./dez. 2008 [1998].

LIBÂNEO, José C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2013.

MARTINS, Lígia Márcia. A formação social do professor: um enfoque vigotskiano. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2015a.

MARTINS, Lígia Márcia. As aparências enganam: divergências entre o materialismo histórico-dialético e as abordagens qualitativas de pesquisa. In: Tuleski, S.C.; Chaves, M.; Leite, H.A. (orgs.) Materialismo Histórico-Dialético como Fundamento da Psicologia Histórico-Cultural. Maringá, EDUEM, 2015b.

SAVIANI, Dermeval. Marxismo, educação e pedagogia. In: SAVIANI, D.; DUARTE, N. Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas, Autores Associados, 2012. p. 59-85.

VOLOCHÍNOV, Valentin. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos/SP: Pedro e João Editores, 2013 [1930].

VOLÓCHÍNOV, Valentin. Marxismo e Filosofia da Linguagem – Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Améroco. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929].

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas: problemas del desarollo de la psique. Tomo III. Madri: Machado Nuevo Aprendizaje, 2012 [1931].

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas: problemas de Psicología General. Tomo II. Madri: Madri: Visor, 1982 [1934].

WERTSCH, James V. Vygotsky and the social formation of mind. Cambridge, Massachusetts; London, England: Harvard University Press, 1985.

Published

2021-07-31

How to Cite

Mossmann, S. da S., & Correia, K. (2021). ESTRATÉGIAS PARA O TRABALHO DOCENTE EM LINGUAGEM: DA LEITURA À PRODUÇÃO TEXTUAL. fólio - Revista De Letras, 13(1). https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8365

Issue

Section

VERTENTES & INTERFACES II: Estudos Linguísticos e Aplicados