COMPREHENSION AND RESPONSE: LANGUAGE, UNIQUENESS AND THE SUBJECTIVITY IN THE EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8495

Keywords:

Collate; Early Childhood Education; Subjectivity; Undestanding.

Abstract

The purpose of this article was to reflect on how children build the interpretive paths to understand to word other, making it their own. It was a case study of a qualitative approach, based on the assumptions of the category of the bakhtinian studies about collate. The proposal of the collate as a methodology for working with language had enabled children to broaden their understandings and position themselves individually in their enunciated. The data were collected from the observation of a discursive event in Early Childhood Education used the genre music. The results revealed that, when to collate the text with other contexts in the dialogical interaction, the children presented marks of singularity from the social environment and of the other's word for to build their meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Rafaella da Silva, Universidade Federal de Alagoas (Ufal)

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal). Membro do grupo de estudo e Pesquisa em Didáticas da Leitura, da Literatura e da Escrita (GELLITE). 

Wilton Petrus, Universidade Federal de Alagoas (Ufal)

Mestre e Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal). Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Didática da Leitura da Literatura e da Escrita (GELLITE). 

Adriana Cavalcanti dos Santos , Universidade Federal de Alagoas (Ufal)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal). Professora Adjunta do Centro de Educação (CEDU) da Ufal. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Didáticas de Leitura, da Literatura e da Escrita (GELLITE).

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: HUCITEC, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do Ato Responsável. São Carlos: Pedro e João Editores, 2017.

BAKHTIN, Mikhail. O homem ao espelho. Apontamentos dos anos 1940. São Carlos: Pedro e João Editores, 2019.

BAUER, Martin.; GASKEL, George. Pesquisa qualitativa com texto imagem e som: um manual prático. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

BAZARIM, Milena. A construção da interação entre professora e alunos em contexto escolar. In: Gêneros catalisadores: letramento e formação do professor / Inês Signorini [org] Ana Elisa de Arruda Penteado… [et al.]. - São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

DEL RÉ, Alessandra. PAULA, Luciana de. MENDONÇA, Marina Célia. A linguagem da criança: um olhar bakhtiniano. São Paulo: Contexto, 2014.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Mini Aurélio século XXI: Editora nova fronteira, 2001.

GERALDI, João Wanderley. Linguagem e Ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1996.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Paulo: Pedro & João Editores, 2010.

GERALDI, João Wanderley. Ancoragens – Estudos Bakhtinianos. São Paulo: Pedro & João Editores, 2015.

MIOTELLO, Valdemir. Grupo de estudos dos gêneros do discurso – GEGe – UFSCar. Palavras e contrapalavras: entendendo o cotejo como proposta metodológica. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.

VOLÓCHINOV, Valentin. A palavra na vida e a palavra da poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. São Paulo: Editora 34, 2019.

VIGOTSKI, Lev. A Formação Social da Mente. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2007.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2021-07-31

How to Cite

Silva, F. R. da, Petrus, W., & dos Santos , A. C. (2021). COMPREHENSION AND RESPONSE: LANGUAGE, UNIQUENESS AND THE SUBJECTIVITY IN THE EARLY CHILDHOOD EDUCATION. fólio - Revista De Letras, 13(1). https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8495