APFELSTRUDEL, 80 CAMADAS DA MAIS FINA MASSA FOLHEADA DE MÚLTIPLOS EUS: UMA HOMENAGEM A CLAUDIO WILLER
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v13i1.8564Keywords:
Claudio Willer; Poesia; Surrealismo no Brasil; Trajetória poética/teórico críticaAbstract
This essay is a tribute to the São Paulo’s poet, essayist and translator Claudio Willer who, in December 2020, completed 80 years. Through a dialogue among his prose texts, some poems and critical fortune, an examination of his trajectory, which began in the mid-1960s, will be carried out. In a surrealistic matrix, his procedure takes place, above all, in an attitude that intertwines his production with a way of life that, in turn, unfolds in this production. In his practice, the poet absorbs a conception of literature free from the restriction of reason and open to contemplation of the enigmatic and magical character of the universe. In this perspective, he translated works by important foundation authors of Surrealism and Beat literature. Based on the considerations of Leila Perrone-Moisés, it is possible to understand the multiple actions of Willer – his profuse game of selves, poet, translator and theoretical critic, with the most diverse interlocutors – as components of a scope necessary for the vitality of the surrealistic assumptions in the brazilian artistic and literary activity. The intersection of his actions also signals the intertextuality very tessiture of his poetry – his most radical resource. After all, an anti aristotelian inside out, the poetic word is, for Willer, a magical agent that produces reality.
Downloads
References
AVES-BEZERRA, Wilson. Posfácio. Claudio Willer lança A verdadeira história do século 20. In: WILLER, Claudio. A verdadeira história do século 20. São Paulo: Córrego, 2016. p. 47-48.
ANDRADE, Oswald. Obras completas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.
BIRO, Adam; PASSERON, René (direct.). Dictionnaire général du Surréalisme et de ses environs. Paris: Presses Universitaires de France, 1985.
BRETON, André. Manifesto do Surrealismo. In: Manifestos do Surrealismo. Trad. Sergio Pachá. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2001. p. 13-64.
CAMPOS, Augusto de; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo de. Plano-piloto para poesia concreta. In: AMARAL, Aracy (coord.). Projeto construtivo brasileiro na arte (1950-1962). Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo: Pinacoteca do estado, 1977. p. 78-79.
CANDIDO, Antonio. Surrealismo no Brasil. In: Brigada ligeira e outros escritos. São Paulo: Ed. UNESP, 1992. p. 103-107.
CHENIEUX-GENDRON, Jacqueline. O surrealismo. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
CLEMENTE, Fabrício Carlos. Estilhaços de visões: poesia e poética em Roberto Piva e Claudio Willer. 2012. 122 f. (Mestrado em Teoria Literária e Literatura Comparada) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
COELHO, Nelly Novaes. Carlos Nejar e a “geração de 60”. São Paulo: Saraiva, 1971.
DUARTE NETO, Henrique. Claudio Willer: o universo onírico e surrealista em terras brasileiras. São Paulo: Córrego, 2018.
LYRA, Pedro. Sincretismo: a poesia da geração 60: introdução e antologia. Rio de Janeiro: Topboocks, 1995.
MARTINS, Floriano. A transgressão inatingível: uma leitura dos manifestos de Claudio Willer. In: WILLER, Claudio. Manifestos 1964-2010. Rio de janeiro: Azougue, 2013. p. 183-190.
MILIIET, Sérgio. Diário crítico de Sérgio Milliet (1940-1943). Vol. I., 2ª ed., São Paulo: Livraria Martins/Edusp, 1981.
NEJAR, Carlos. História da literatura brasileira: da carte de Caminha aos contemporâneos. São Paulo: Leya, 2011.
PAZ, Octavio. O arco e a lira. Trad. Ari Roitman e Paulina Wacht. São Paulo: Cosac Naïfy, 2012.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Altas literaturas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
SCHOLEM, Gershom. O nome de Deus, a teoria da linguagem e outros estudos de cabala mística: Judaica II. Trad. Ruth Joanna Solon e Jacó Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 1999.
SÜSSEKIND, Flora. Rodapés, tratados e ensaios – a formação da crítica brasileira moderna. In: SÜSSEKIND, Flora. Papéis colados. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1993. p. 13-33.
WILLER, Claudio. Surrealismo no Brasil: crítica e criação literária. Disponível em: http://qorpus.paginas.ufsc.br/como-e/edicao-n-013/surrealismo-no-brasil-critica-e-criacao-literaria-claudio-willer/. Acesso em: 21 fev. 2021.
WILLER, Claudio. Estranhas experiências e outros poemas. Rio de Janeiro: Lamparina, 2004a.
WILLER, Claudio. Volta. São Paulo: Iluminuras, 2004b.
WILLER, Claudio. Um obscuro encanto: gnose, gnosticismo e a poesia moderna. 2007. 385 f. Tese (Doutorado em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
WILLER, Claudio. Surrealismo: poesia e poética In: GUINSBURG, J.; LEIRNER, S. O surrealismo. São Paulo: Perspectiva, 2008. p. 281-322.
WILLER, Claudio. Manifestos 1964-2010. Rio de janeiro: Azougue, 2013.
WILLER, Claudio. A verdadeira história do século 20. São Paulo: Córrego, 2016.
WILLER, Claudio. Dias ácidos, noites lisérgicas. São Paulo: Córrego, 2019.
WILLER, Claudio. Dias circulares. Revista Cult, disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/dias-circulares/ Acesso em 12 abr. 2021.
WILLER, Claudio. Diálogo com o poeta e tradutor Cláudio Willer. Entrevista concedida a Edson Cruz Stream em direto de 24/04/2021. In: Confraria da Palavra. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wXX4q8IAGmI
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fólio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.