"QUE SE DANE": O FUNCIONAMENTO SEMÂNTICO DE BRASIL EM UM LIVRO DIDÁTICO
DOI:
https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9782Keywords:
Brasil, Livro didático, Semântica do acontecimento, SentidosAbstract
This article aims to analyze the meaning of the word Brazil, from a clipping present in a textbook, a resource that actively participates in the academic development of students in schools across the country. When analyzing the meanings of Brazil in this materiality, we observe how national institutions are being seen by society. For this, we join the Semantics of the Event (SE), a theory developed by Guimarães (2002; 2018), which understands enunciation as a language event that produces meaning from the relationship between language and subject, this relationship being considered practical politics, since it establishes conflict at the center of saying. From this theoretical position, the enunciative event produces its own temporality, allowing the subject to speak taken by a memory of meanings and enunciations that make language work. To analyze the constitution of meanings of Brazil in the materiality of the textbook, we will use the analysis procedures proposed by SE, rewriting, articulation and Semantic Domain of Determination (SDD). The results obtained in this research point to a clash of meanings between Brazilian individualism and environmental and collective interests, although there are no reflections on the subject in the teaching material.
Downloads
References
ALMEIDA, Poliana Miranda Sampaio. O humor e a construção do sentido em piadas e tiras cômicas: imagem lúdica dos sujeitos ou disseminação e propagação de preconceitos?. Dissertação (Mestrado em Linguística). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, BA, 2018.
CEREJA, W. DIAS VIANNA, C. DAMIEN, C. Português Contemporâneo – Diálogo, Reflexão e Uso. São Paulo, 1ª Edição, Vol. 3, Editora Saraiva, 2016.
GUIMARÃES, E. R. J. A Enumeração: Funcionamento Enunciativo e Sentido. Cadernos de Estudos Linguísticos (UNICAMP), Campinas, 2009.
GUIMARÃES, E. R. J. Designação e espaço de enunciação: Um escrito político no cotidiano. Letras (Santa Maria), Santa Maria, 2003.
GUIMARÃES, E. R. J. Domínio Semântico de Determinação. A palavra, forma e sentido. Campinas, Pontes, 2007.
GUIMARÃES, E. R. J. Espaço de enunciação, Cena enunciativa, Designação. Fragmentum (UFSM), 2014.
GUIMARÃES, E. R. J. Língua e Enunciação. Cadernos de Estudos Linguísticos (UNICAMP), Campinas, 1996.
GUIMARÃES, E. R. J. Os limites do sentido: Um estudo histórico enunciativo da linguagem. Campinas, Pontes, 2002.
GUIMARÃES, E. R. J. Semântica do Acontecimento: Um estudo enunciativo da designação. Campinas, Pontes, 2002.
GUIMARÃES, E. R. J. Semântica, enunciação e sentido. Campinas, Pontes, 2018.
MACHADO, Carolina de Paula. Política e sentidos da palavra preconceito: um história no pensamento social brasileiro na primeira metade do século XX. Tese (doutorado em Linguística). Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, 2011.
MAFRA, Lorena, BOMFIM, Júlia, FERRAZ, Maria Alice Santos, VENTURA, Adilson. “Pátria minha”: sentidos de Brasil no livro didático. (2020). Artigo publicado na revista Philologus. Disponível em: http://www.filologia.org.br/XV_JNLFLP/resumos/patria_LORENA.pdf. Acesso em: 29 out. 2021.
SILVA, Florisbete de Jesus. Cenas repetidas: sentidos e memoráveis de gênero no livro didático. Dissertação (Mestrado em Linguística). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, BA, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.