Resolution of multiplicative comparison situations: a look based on mathematical creativity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i1.10691

Keywords:

Multiplicative Comparison, Mathematical Creativity, Teaching sequence

Abstract

This research aims to analyze influence(s) of a teaching sequence, elaborated based on mathematical creativity, can bring to analyzes given by students in situations of multiplicative comparison with unknown relation. For that, we support the Theory of Conceptual Fields, we apply on the Multiplicative Comparison and the precepts of Mathematical Creativity. The study was developed with eight students from a public school. For the production of data worked with a teaching sequence containing nine problem situations in the Multiplicative Comparison axis, but, in this work, it analyzes how solutions given by students in two situations, in which the relationship is unknown. The results point to students who present a greater amount of correct solutions in situations where the expression is “more often” and the most used operation was subtracted, but, leads to error. In addition, this value does not respect the dimensions of mathematical creativity fluency is the dimension in which it is most shown when compared to flexibility and originality.

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Author Biographies

Luana Cerqueira de Almeida, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié – BA, Brasil

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2014). Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2017). É doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). É membro do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências - GPEMEC. Atualmente, membro da diretoria da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Regional Bahia, SBEM-BA (2019-2022). Atua na área de formação de professores.

http://lattes.cnpq.br/1200968379687794

Eurivalda Ribeiro dos Santos Santana, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus – BA, Brasil

Professora Plena da Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia, Brasil. Pós-doutora em Didática da Matemática pela Universidade de Lisboa, Portugal. Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Almeida, L. C. de, & Ribeiro dos Santos Santana, E. (2022). Resolution of multiplicative comparison situations: a look based on mathematical creativity. INTERMATHS, 3(1), 164-182. https://doi.org/10.22481/intermaths.v3i1.10691

Issue

Section

Artigos