School Financial Education and Mathematical Modeling: a discussion proposal for Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i1.8354

Keywords:

Mathematical Education, Tax evasion, Basic sanitation, Basic education

Abstract

In this article, we aim to present a didactic activity proposal for Basic Education, of Mathematical Modeling linked to School Financial Education, with themes related to tax evasion and basic sanitation. For this, we assume mainly the notes of School Financial Education and Mathematical Modeling. Through the question: “in what ways could tax evasion be invested, aimed at public policies in the area of basic sanitation, in order to reduce social inequalities caused by the lack of this right?”, and by the Mathematical Modeling process carried out with students of a Postgraduate Program in Mathematical Education, we suggest a didactic activity based on five moments that can contribute to the insertion of discussions on Financial Education and Mathematical Modeling in schools, as well as, developing criticality, creativity, assisting citizenship formation and highlight the social role of Mathematics. Therefore, we propose that Basic Education teachers can idealize the activity or adapt it, and develop reflections on aspects related to ethics, tax education, consumption, money value and public health during Mathematics classes.

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Author Biographies

Andrei Luís Berres Hartmann, Universidade Estadual Paulista - Unesp

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), com participação em projetos de pesquisa, ensino e extensão, como bolsa do Programa de Licenciaturas (PROLICEN), atuando em pesquisas com enfoque na formação de professores, Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID), pesquisando na área de Educação Financeira, estudos aprofundando Álgebra Linear, trabalho de Acompanhamento Pedagógico e monitoria de Cálculo com alunos do CTISM-UFSM. Foi membro coordenador do Diretório Acadêmico do Curso de Matemática da UFSM (2018 - 2019), participante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEPEMat) e Educação Matemática: grupo de estudos e pesquisas (EMgep). Atualmente, mestrando em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (UNESP), com pesquisa voltada a formação de professores de Matemática com relação a Educação Financeira. É membro do Grupo de Pesquisas em Informática, Outras mídias e Educação Matemática (GPIMEM).

Ana Carolina Ferreira Rangel, Universidade Estadual Paulista - Unesp

Mestranda em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Unesp, Rio Claro, SP. Licenciada em Matemática pela Universidade Federal Fluminense (2019). Foi bolsista PIBID/CAPES da Universidade Federal Fluminense. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Resolução de Problemas, Geometria, GeoGebra, Álgebra e Jogos. 

Ana Paula dos Santos Malheiros, Universidade Estadual Paulista - Unesp

Professora Livre-Docente do Departamento de Educação da UNESP, São José do Rio Preto, SP e vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, PPGEM, da UNESP, Rio Claro, SP. Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela UNESP, Rio Claro (2000), mestrado (2004), doutorado (2008) e livre-docência (2019) em Educação Matemática pela mesma instituição. Tem experiência na área de Educação, mais especificamente, Educação Matemática e suas pesquisas têm foco, prioritariamente, em Modelagem Matemática e Formação de Professores, sendo principal aporte teórico Paulo Freire. É coordenadora do Grupo de Pesquisa Diálogos e Indagações sobre Escolas e Educação Matemática (DIEEM), cadastrado no Diretório de Grupos do CNPq e certificado pela Unesp. Atualmente é Editora Associada do Bolema e vice-coordenadora do Grupo de Trabalho em Modelagem Matemática (GT-10) da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM).

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Published

2021-06-30

How to Cite

Berres Hartmann, A. L., Ferreira Rangel, A. C. ., & dos Santos Malheiros, A. P. (2021). School Financial Education and Mathematical Modeling: a discussion proposal for Basic Education. INTERMATHS, 2(1), 106-120. https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i1.8354

Issue

Section

Artigos