Construction of Concepts Images from Mathematical Models Obtained with the Tracker Software
DOI:
https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i2.8983Keywords:
Mathematical Modeling, Mathematics Teaching, Tracker SoftwareAbstract
This work aims to investigate the potential of combining the Mathematical Modeling methodology with the use of the software Tracker with undergraduate students in Mathematics in the reconstruction of physical models for the construction of function concepts. For this, a qualitative and exploratory study of bibliographic and experimental character was carried out, involving field activities. Our results point to a greater understanding in the construction of the models, since the mathematical models can be recreated from the correlation to physical models already validated. We also verified that the Tracker software enables an excellent visual perception of different concept images.
Downloads
Metrics
References
D. Tall and S. Vinner, “Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limit and continuity”, Educational Studies in Mathematics, vol. 12, no. 2, pp. 151–169, 1981. https://doi.org/10.1007/BF00305619
A. S. G. Leão and V. Bisognin, “Construção do conceito de função no ensino fundamental por meio da metodologia de resolução de problemas”, Educação Matemática em Revista, vol. 1, no. 10, pp. 27–35, 2009.
L. W. Almeida, K. P. Silva, and R. E. Vertuan, Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2012.
R. C. Bassanezi, Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2002.
R. Magarinus, L. Buligon, and M. M. Martins, “Uma proposta para a introdução do ensino de funções através da utilização do programa Tracker”, Ciência e Natura, vol. 37, no. 3, pp. 481–498, 2015.
D. Brown, R. Hanson, and W. Christian, “Tracker: Video analysis and modeling tool”, 2021. Access date: 20 jun. 2021.
M. C. Borba and A. Chiari, Tecnologias Digitais e Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2013.
M. A. Cavalcante and C. R. C. Tavolaro, “Estudo do lançamento horizontal utilizando o computador para aquisição e análise de dados”, Caderno Brasileiro de Ensino de Física, vol. 14, no. 3, pp. 276–287, 1997.
D. Halliday, R. Resnick, and J. Walker, Fundamentos de Física: Mecânica, vol. 1. São Paulo: LTC, 10 ed., 2016.
A. R. Souza, D. F. V. Arévalo, E. R. Viveiros, and O. L. C. Abril, Ensino de Ciências e Matemática IV: temas de investigação, ch. Uso de GeoGebra para analisar o movimento harmônico simples por meio do pêndulo simples. São Paulo: UNESP, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 INTERMATHS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Responsibility: The scientific content and the opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author(s).
- Copyrights: INTERMATHS.
- All content of Revista INTERMATHS/INTERMATHS journal is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional