Report of a monitoring project: discussions on teaching and learning in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i2.9815

Keywords:

Ensino de Matemática, Monitoria, Recursos metodológicos

Abstract

This article aims to report on a monitoring project, specifically on a discussion that took place in one of the discipline's forums, which dealt with the application or contextualization of the content of determinants. Voluntary monitoring took place between March and June 2021, in the discipline of Fundamentals of Mathematics IV, of the Licentiate Degree in Mathematics at the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). This discipline is mandatory, offered in the 2nd semester of the course. The Virtual Learning Environment – ​​UFRB in-person VLE, ​​was the classroom. In addition to the mathematical issues developed in the discipline, didactic reflections on teaching and learning were proposed, specifically on the contents studied, through scientific articles or experience reports. These texts were discussed in the discipline's forums. It can be seen that from the discussions, students, future Mathematics teachers, began to reflect on different methodological strategies that can be developed in the classroom in their future practices. In addition, the project allowed the monitors to critically reflect on teaching, and initiate research.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jonas Santana da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa-BA, Brasil

Licenciando em Matemática no Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tendências da Educação Matemática e Cultura (GEPTEMaC).

Milena Passos dos Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa-BA, Brasil

Licencianda em Matemática no Centro de Formação de Professores pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.

Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa-BA, Brasil

Doutora em Educação em Ciências e Matemática (PUCRS). Professora adjunta de Ensino de Matemática no Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Amargosa, BA. Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tendências da Educação Matemática e Cultura (GEPTEMaC).

References

L. Matoso, “A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência”, Revista Científica da Escola da Saúde, v. 2, p. 77–83, set. 2014. Disponível em: https://repositorio.unp.br/index.php/catussaba/article/view/567/461. Acesso em: 21 out. 2021.

C. Silva, L. Mendonça e F. Martins, “O jogo como Recurso Metodológico no Ensino de Matrizes e Determinantes”, Campina Grande: Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciência. Anais. 2019. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/57035. Acesso em: 01 mar. 2021.

M. C. Goldberg, “Educação e qualidade: repensando conceitos”, Revista brasileira de estudos pedagógicos. São Paulo, v. 79, p. 35–50, set./dez. 1998.

Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em 31 jul. 2021.

Brasil, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em 30 out. 2021.

J. Silva, T. Jesus e Z. E. F. Madruga, “O Jogo como Auxílio para a Aprendizagem de Determinantes: Uma proposta para o 2º ano do Ensino Médio”. Encontro Catarinense de Educação Matemática. Anais. Santa Catarina, 2021. Disponível em: http://www.sbem.com.br/eventos/index.php/SP/ECEM/paper/view/2054/1399. Acesso em: 30 out. 2021.

M. Bezerra e Z. E. F. Madruga, “Ensino de matrizes: mapeamento de pesquisas acadêmicas que apresentam contextualização no Ensino Médio”, Revista Insignare Scientia - RIS, v. 3, n. 2, p. 349–367, 25 ago. 2020.

Published

2021-12-28

How to Cite

Silva, J. S. da, Santos, M. P. dos, & Madruga, Z. E. de F. (2021). Report of a monitoring project: discussions on teaching and learning in basic education. INTERMATHS, 2(2), 319-327. https://doi.org/10.22481/intermaths.v2i2.9815

Issue

Section

Dossier