TEACHING ENGINEERING TRAINING (TET): PRELIMINARY ANALYSIS AND A PRIORI ANALYSIS FOR THE CONSTRUCTION OF NUMERICAL SETS (ℕ, ℤ, ℚ, ℝ)
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v11i01.10369Keywords:
Educational Didactic Engineering, Numerical sets, Teacher educationAbstract
It was common in the 1980s for Didactic Engineering assumptions to maintain the peak of research on students and teaching-learning. Not too late, in 2009 in France, researchers recognized that teachers needed to be included in the framework of their research, becoming part of the triad: training-research-teaching in the so-called Didactic Training Engineering, an extension of didactic engineering for the training of Mathematics teachers. Therefore, this work presents an excerpt from a master's research that aims to show the use of didactic engineering training in the initial training of mathematics teachers in a public Brazilian educational institution, based on the construction of numerical sets. Problem-situations were constructed as a didactic resource, and for this, two phases of didactic engineering were used: preliminary analysis and a priori analysis. Finally, didactic engineering is a research methodology that is credible to a classroom, in which it is possible for the teacher/researcher to study the phenomena found in the classroom, however, from a research and training perspective.
Downloads
References
ALMOULOUD, S.; SILVA, M. Engenharia didática: evolução e diversidade. REVEMAT: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 2, p. 22-52, 2012.
ALMOULOUD, S. Modelo de ensino/aprendizagem baseado em situações-problema: aspectos teóricos e metodológicos. REVEMAT, v. 11, n. 2, p. 109-141, 2016.
ALVES, F. R. V; CATARINO, P. M. M. C. Engenharia Didática de Formação (EDF): repercussões para a formação do professor de matemática no Brasil. Educação Matemática em Revista, v. 2, n. 18, p. 121-137, 2017.
ALVES, F. R. V. Engenharia Didática (ED): Análises preliminares e a priori para a equação diferencial de Claireaut, REVEMAT, v. 15, p. 1-33, 2020.
ARTIGUE, M. Ingéniere didactique. Recherches em Didactique des Mathématiques, v. 9, n. 3, p. 281-308, 1988.
ARTIGUE. M. & Al (Eds). Vingt ans de Didactique des Mathématiques en France. Grenoble: La pensée sauvage, 1992.
ARTIGUE, M. Epistémologie et didactique de recherches em Didactique des Matemática, Grenoble: Lá pensée sauvage, v. 10, n. 20, p. 241-286, 1996.
BAILLEUL, M. Engenharia de Formação: o exemplo do treinamento de estudantes de treinamento em formação de professores. Educação, Matemática e Pesquisa de São Paulo, v. 17, n. 1, p. 137-161, 2015.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília (DF), 2007.
BRASIL. Secretaria de Educação Média. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias, 2. Brasília: MEC, 1998.
BROUSSEAU, G. Fondements et Méthodes de la Didactique des Mathématiques. Recherches em Didactique des Mathématiques, Grenoble, v.7, n. 2, p.33-116, 1986.
CIDRÃO, G. G; ALVES, F. R. V. O percurso Investigativo acerca da Engenharia Didática de Desenvolvimento no cenário educacional brasileiro. UNIÓN- Revista Iberoamericana de Educación Matemática, v. 16, n. 60, p. 57-75, 2020.
DOUADY, R. La ingeniere didáctica y la evolución de su relación com el conecimiento. Gomez, P. (org). Ingeniere Didactique em Educación Matemática. Bogotá: Grupo Editorial Iberoamericano, p. 61-97, 1995.
FERREIRA, J. A construção dos números. Editora: Sociedade Brasileira de Matemática, p. 1-139, 2012.
PERRIN-GLORIAN, M. J. L’ingénierie didactique a l’interface de la recherche avec l’enseignement. Développement des ressources et formação des enseignants. in Margolinas et all.(org.): En amont et en aval des ingénieries didactiques, XVª École d ́Été de Didactique des Mathématiques – Clermont-Ferrand (PUY-de-Dôme). Recherches en Didactique des Mathématiques. Grenoble: La Pensée Sauvage, v. 1, p. 57-78, 2009.
ROBINET, F. Le L’ingeniere Didactiques. Les cahiers Blancs, v. 1, n. 1, p. 1-11, 1983.
TEMPIER, F. Novas perspectivas para a Engenharia Didática: um exemplo para o desenvolvimento de um recurso para o ensino decimal número sistemático de matemática para o professor. Educação, v. 19, n. 1, p. 261-276, 2016.
VERGNAUD, G. La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble, v. 10, n. 23, p. 133-170, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.