THE RELATIONSHIP BETWEEN PHYSICS AND MATHEMATICS: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.10903Keywords:
Teaching-Learning, High school, Physics, MathematicsAbstract
This article aims to analyze the teaching of Physics and Mathematics with a theoretical-methodological and historical basis based on materials intended to investigate the relationship between these two fields of study (KARAM, 2007; 2009; 2015). It is noted that in many cases Physics is taught seeking only the direct application of mathematical "formulas", without adequately explaining the real context of the problem, much less the physical explanation of the use of these equations (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b ). Such a phenomenon leads the student to not understand the need to study Physics in a context in which he is already studying Mathematics. For this reason, this work presents, with some examples and through a qualitative methodology, how these subjects are related and how they can be thought of for high school, to at least try to promote the teaching-learning process of these subjects, they are important for the critical and logical training of students to act in the modern world.
Downloads
References
ALMEIDA, M. J. P. M. Discursos da Ciência e da Escola: Ideologia e Leituras Possíveis. Campinas: Mercado das letras, 2004.
AMORIM, M. A. R. A “matematização da natureza”. Revista Educação Pública, v. 13, n. 46, p. 1-2, 2013. Disponível em: <https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/13/46/a-ldquomatematizaccedilatildeo-da-naturezardquo>. Acesso em: 15 Nov. 2020.
ATAÍDE, A. R. P. O PAPEL DA MATEMÁTICA NA COMPREENSÃO DE CONCEITOS E RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS DE TERMODIN MICA. Tese (doutorado) – Universidade Federal da Bahia, Instituto de Física. Universidade Estadual de Feira de Santana, 181 f. 2012.
EINSTEIN, A. Geometria e experiência. 1921. Disponível em: <https://www.ime.usp.br/~pleite/pub/artigos/einstein/geometria_e_experiencia.pdf>. Acesso em: 11 jan. 2021.
HAWKING, S. Breve Respostas Para Grandes Questões. 1. ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2018.
KARAM, R. A. S.; PIETROCOLA, M. A. Discussão das relações entre Matemática e Física no ensino de Relatividade Restrita: um estudo de caso. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., Florianópolis. Anais… Florianópolis: ABRAPEC, 2009.
KARAM, R. A. S. Matemática como estruturante e Física como motivação: uma análise de concepções sobre as relações entre matemática e física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., Florianópolis. Anais… Florianópolis: ABRAPEC, 2007.
KARAM, R. A. S. Introdução da questão temática na interação da física e da matemática. Sci. & Educ., 24, p. 487-494, 2015. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s11191-015-9763-9>. Acesso em: 01 nov. 2020.
MARENGÃO, L. S. L. Os três momentos pedagógicos e a elaboração de problemas de física pelos estudantes. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas). Goiânia. Universidade Federal de Goiás, 82 f. 2012. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/561>. Acesso em: 17 ago. 2021.
LEMOS, L. S. et al.. SOBRE A MATEMATIZAÇÃO DA NATUREZA: O PENSAMENTO UNIFICADOR QUE PERMEOU TODOS OS RAMOS DA FÍSICA. In: JORNADA CIENTÍFICA DO IFRJ CAMPUS VOLTA REDONDA, 12., Volta Redonda. Anais… Volta Redonda: IFRJ, 2021.
MOREIRA, M. A. Grandes desafios para o ensino da Física na educação contemporânea. Revista do Professor de Física, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2017. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/7074>. Acesso em: 22 ago. 2021.
MOREIRA, M. A. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, n. Suppl 1, e20200451, 2021a. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0451>. Acessado em: 27 ago. 2021.
MOREIRA, M. A. Ensino de Ciências: críticas e desafios. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 1-10, 2021b. Disponível em: <https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/910>. Acessado em: 02 out. 2021.
NEIDE, Í. G.; QUARTIERI, M. T. Recursos tecnológicos nos processos de ensino e de aprendizagem da Matemática e da Física. In: DULLIUS, M. M.; QUARTIERI, M. T. (orgs.). Aproximando a Matemática e a Física por meio de recursos tecnológicos: Ensino Médio. Lajeado: Editora da Univates, 2016.
PIETROCOLA, M. A Matemática como estruturante do conhecimento físico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 1, p. 93-114, 2002. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/9297>. Acesso em: 01 nov. 2020.
PIETROCOLA, M. A.; et al. Física em contextos. 1. ed. (Coleção Física em contextos). São Paulo: Editora do Brasil, 2016.
PINHEIRO, T. F.; PINHO-ALVES, J.; PIETROCOLA, M. Modelização de variáveis: uma maneira de caracterizar o papel estruturador da Matemática no conhecimento científico. In: PIETROCOLA, M. (org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: Editora da UFSC, 2001.
RICARDO, E. C.; FREIRE, J. C. A. A concepção dos alunos sobre a física do ensino médio: um estudo exploratório. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 29, n. 2, p. 251-266, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-11172007000200010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 28 nov. 2020.
TREFFERS, A.; GOFFREE, F. Rational analysis of realistic mathematics education: the Wiskobas program. In: INTERNATIONAL CONFERENCE FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 9., 1985, Utrecht. Proceedings… Utrecht: Utrecht University, 1985. v. 2. p. 97-121.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.