THE RELATIONSHIP BETWEEN PHYSICS AND MATHEMATICS: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.10903

Keywords:

Teaching-Learning, High school, Physics, Mathematics

Abstract

This article aims to analyze the teaching of Physics and Mathematics with a theoretical-methodological and historical basis based on materials intended to investigate the relationship between these two fields of study (KARAM, 2007; 2009; 2015). It is noted that in many cases Physics is taught seeking only the direct application of mathematical "formulas", without adequately explaining the real context of the problem, much less the physical explanation of the use of these equations (MOREIRA, 2017; 2021a; 2021b ). Such a phenomenon leads the student to not understand the need to study Physics in a context in which he is already studying Mathematics. For this reason, this work presents, with some examples and through a qualitative methodology, how these subjects are related and how they can be thought of for high school, to at least try to promote the teaching-learning process of these subjects, they are important for the critical and logical training of students to act in the modern world.

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Author Biographies

Júlio César dos Reis, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Bahia, Brasil

Doutorado em Matemática pela Unicamp - Universidade Estadual de Campinas; Graduado em Licenciatura em Matemática pela UFU - Universidade Federal de Uberlândia, e Bacharelado em Matemática pela mesma Universidade; Mestrado em Matemática pela UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é Professor Titular da UESB - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Álgebra não-comutativa, atuando principalmente nos seguintes temas: PI-Álgebras, identidades polinomiais e identidades polinomiais graduadas. Foi coordenador do curso de Licenciatura em Matemática da UESB : 1) presencial de outubro/2006 a outubro/2008 e 2) EaD de dezembro/2017 a maio/2021.

Ian Lima Santana, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Bahia, Brasil

Graduado em Licenciatura Plena em Física pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), campus de Vitória da Conquista, Bahia. Tem interesse na área de Ciências Exatas e Naturais, com ênfase em Ciências, Física, Ensino de Física, Matemática e Educação Matemática. Atualmente busca desenvolver pesquisas com foco em: Ensino de Ciências, Física, Matemática, Educação Escolar, Práticas Pedagógicas, Direitos Educacionais, Direitos Humanos, História e Filosofia da Ciência, Divulgação Científica e Interdisciplinaridade das Ciências.  Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd-UESB) como bolsista pela CAPES.

Luan Santos Lemos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Bahia, Brasil

Graduando em Licenciatura Plena em Física pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), campus de Vitória da Conquista, Bahia. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física e Matemática.

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Published

2022-12-04

How to Cite

dos Reis, J. C., Lima Santana, I., & Santos Lemos, L. (2022). THE RELATIONSHIP BETWEEN PHYSICS AND MATHEMATICS: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 11(02), 112-135. https://doi.org/10.22481/rbba.v11i02.10903