THE STATISTICS AXIS IN THE FIRST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION: PERSPECTIVES FROM THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.12522

Keywords:

Historical-Critical Pedagogy, Statistics teaching, Math teachin

Abstract

This article is the result of our master's research that analyzed the statistical axis in the collection of the textbook Buriti Mais Mathematica (2017) for the early years of Elementary School. We present, at this moment, an excerpt from the dissertation, aiming to discuss the contributions of teaching statistics in the early years of Elementary School, from the historical-critical pedagogical conception. (2017); CAZORLA (2002); CAZORLA and CASTRO (2008); ORSO (2021); GALVÃO, LAVOURA, MARTINS (2019); GIARDINETTO (2012); CASCAVEL (2008), etc. We conclude that teaching statistics should not be restricted to mathematical formulas and reading levels, but should contribute to social transformation. From this perspective, it is necessary to overcome the idea that it is not just any content that will make the student develop to their maximum possibilities, since only knowledge rich in development opportunities can somehow expand the individual's formation in its most elaborate form.

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Author Biographies

Adriana Jerônimo da Silva Araújo, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas, Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas (2019). Mestrado profissional em andamento (2020) em Ensino de Ciências e Matemática (PPGCIM-UFAL). Especialização em andamento na área de Linguagens e Práticas Sociais pelo Instituto Federal de Alagoas, campus Murici. Foi colaboradora no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica nos ciclos 2017-2018/2018/2019. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação infantil, prática pedagógica e avaliação escolar.

Carolina Nozella Gama, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas (2008), Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2012) e Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2015). Integrou a equipe executora e de pesquisa do curso de Licenciatura em Educação do Campo realizado na UFBA de 2009 a 2013. Foi coordenadora pedagógica do Núcleo de Desenvolvimento Infantil (NDI) da Universidade Federal de Alagoas de 2013 a 2015. Atualmente é professora do setor de Didática do Centro de Educação na Universidade Federal de Alagoas. Atua no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) da UFAL, é vice-líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer - LEPEL/UFAL. Seus estudos enfocam a formação de professores, o currículo, a prática pedagógica nas perspectivas da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico-cultural. Tem experiência na área de Educação com ênfase na coordenação pedagógica e na formação de professores. É membro da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) e coordenadora da ANFOPE Alagoas.

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Published

2023-06-08

How to Cite

da Silva Araújo, A. J., & Nozella Gama, C. (2023). THE STATISTICS AXIS IN THE FIRST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION: PERSPECTIVES FROM THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 12(01), 192-206. https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.12522