THE PARTICIPATION OF THE "SEM TERRINHA" CHILDREN IN THE STRUGGLE FOR LAND AND AGRARIAN REFORM IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.12592Keywords:
Land less Childhood, Agrarian Reform, ParticipationAbstract
This article is the result of educational experiences with the Landless children of the MST and aims to socialize the construction process of the conception of childhood in the struggle for land in Brazil, linked to the Popular Agrarian Reform project. This process is strengthened in the struggle of peasant and family agriculture, in which children also build their place of existence and experiences. In the hardship and struggle of working-class children, who stubbornly cry out for the disruption of the structures imposed by the hegemonic power, Sem Terrinha childhood reinvents itself socially to continue existing as a child and resisting with its family members in the collective construction of its place as a subject of history. Our considerations about this experience show that the educational process of the struggle for land and the agrarian reform project in the MST allow rural children to reinvent their childhood even in times of pandemic, through attention, care and organization in a remote context, guaranteeing the place of political participation of children in the MST.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Editora 34, São Paulo, 2009
_____. Magia e Técnica, Arte e Política. Ensaios sobre a literatura e história da cultura. Ed. Brasiliense. São Paulo, 2012.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. História do menino que lia o mundo. Ed. Expressão Popular, São Paulo, 2014.
CONCRAB. O que levar em conta para a organização do assentamento. A discussão no acampamento. São Paulo, 2001.
DESMURGET, Michel. A fábrica de cretinos digitais. Os perigos das telas para nossas crianças. Ed. Vestígio, São Paulo, 2021.
GALEANO, Eduardo. De pernas pro ar. A escola do mundo ao avesso. L&PM POCKKET, Porto Alegre, 2018.
JST – Jornal das Crianças Sem Terrinha, Manifesto das Crianças Sem Terrinha, Brasília, 2018.
MANCEBO, Deise. Contemporaneidade e efeitos de subjetivação. In: BOCK. (org.) Psicologia compromisso social. Ed. Cortez 2003
MOVIMENTO SEM TERRA. Educação Infantil. Movimento da vida, dança do aprender. Caderno de Educação n°12. 2004.
____. Despejo no acampamento Quilombo Campo Grande (MG) acende alerta durante a pandemia. Disponível em: Despejo no acampamento Quilombo Campo Grande (MG) acende alerta durante a pandemia - MST, 2020.
POSTMAN, Neil. O desaparecimento da Infância. Tradução: Suzana Menescal de A. Carvalho e José Laurenio de Melho. Ed. Grafhia. Rio de janeiro, 2012
RAMOS, Márcia Mara. Infância do campo: uma análise do papel educativo da luta pela terra e suas implicações na formação das crianças Sem Terrinha do MST. (Tese em educação) UERJ/RJ, 2021.
REDONDO, Patrícia. Infancia(s) latinoamericana(s), uma deuda interna, um debate pendiente. In. MULLER, Verônica Regina. Crianças na América Latina: Histórias Culturas e Direitos. Ed. CRV. Curitiba/PR, 2015.
ROSSETTO, Edna Rodrigues Araújo. SILVA, Flavia Tereza. Ciranda Infantil. In Roseli; PEREIRA, Isabel; ALENTEJANO, Paulo & FRIGOTTO, Gaudêncio (orgs). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
SANTOS, José Vicente Tavares do. Violências, América Latina: a disseminação de formas de violência e os estudos sobre conflitualidade. Dossiê, Sociologia, Porto Alegre, 2012, ano 4, n° 8, Jul/dez 2002, p. 16-31.
TATEMOTO, Rafael. Crianças do MST entregam manifesto ao Ministério da Educação. Disponível em: Crianças do MST entregam manifesto ao Ministério da | Direitos Humanos (brasildefato.com.br Brasil e Fato, 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. MST nossa marcha, nossa casa, nossa vida Alagoas. Ed. edUFAL, Maceió, 2011.
ZIBECHI, Raúl. Movimento sociais na América Latina. O “mundo outro” em movimento. Consequência, Rio de Janeiro, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.