THE PARTICIPATION OF THE "SEM TERRINHA" CHILDREN IN THE STRUGGLE FOR LAND AND AGRARIAN REFORM IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.12592

Keywords:

Land less Childhood, Agrarian Reform, Participation

Abstract

This article is the result of educational experiences with the Landless children of the MST and aims to socialize the construction process of the conception of childhood in the struggle for land in Brazil, linked to the Popular Agrarian Reform project. This process is strengthened in the struggle of peasant and family agriculture, in which children also build their place of existence and experiences. In the hardship and struggle of working-class children, who stubbornly cry out for the disruption of the structures imposed by the hegemonic power, Sem Terrinha childhood reinvents itself socially to continue existing as a child and resisting with its family members in the collective construction of its place as a subject of history. Our considerations about this experience show that the educational process of the struggle for land and the agrarian reform project in the MST allow rural children to reinvent their childhood even in times of pandemic, through attention, care and organization in a remote context, guaranteeing the place of political participation of children in the MST.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcia Mara Ramos, UERJ/UFF/MST, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ. Educadora popular, militante MST e pesquisadora da infância do campo, de gênero, movimentos sociais, Reforma Agrária e educação. Integra ao grupo de Pesquisa: Infância e Saber Docente – GRUPISD - ProPEd/UERJ. GT Educação Infantil do Campo. Frente das Escolas do Campo - FONEC. Pós-doutorado - Grupo de Pesquisa: Núcleo de Tradução, Estudo e Interpretação das obras dos representantes da Teoria histórico-cultural – MUTHIC. Departamento de Educação – UFF/RJ (Pós-Doutorado). Curso internacional – America Latina cidadania, direito e igualdade com a Clacso e Flacso.

References

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Editora 34, São Paulo, 2009

_____. Magia e Técnica, Arte e Política. Ensaios sobre a literatura e história da cultura. Ed. Brasiliense. São Paulo, 2012.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. História do menino que lia o mundo. Ed. Expressão Popular, São Paulo, 2014.

CONCRAB. O que levar em conta para a organização do assentamento. A discussão no acampamento. São Paulo, 2001.

DESMURGET, Michel. A fábrica de cretinos digitais. Os perigos das telas para nossas crianças. Ed. Vestígio, São Paulo, 2021.

GALEANO, Eduardo. De pernas pro ar. A escola do mundo ao avesso. L&PM POCKKET, Porto Alegre, 2018.

JST – Jornal das Crianças Sem Terrinha, Manifesto das Crianças Sem Terrinha, Brasília, 2018.

MANCEBO, Deise. Contemporaneidade e efeitos de subjetivação. In: BOCK. (org.) Psicologia compromisso social. Ed. Cortez 2003

MOVIMENTO SEM TERRA. Educação Infantil. Movimento da vida, dança do aprender. Caderno de Educação n°12. 2004.

____. Despejo no acampamento Quilombo Campo Grande (MG) acende alerta durante a pandemia. Disponível em: Despejo no acampamento Quilombo Campo Grande (MG) acende alerta durante a pandemia - MST, 2020.

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da Infância. Tradução: Suzana Menescal de A. Carvalho e José Laurenio de Melho. Ed. Grafhia. Rio de janeiro, 2012

RAMOS, Márcia Mara. Infância do campo: uma análise do papel educativo da luta pela terra e suas implicações na formação das crianças Sem Terrinha do MST. (Tese em educação) UERJ/RJ, 2021.

REDONDO, Patrícia. Infancia(s) latinoamericana(s), uma deuda interna, um debate pendiente. In. MULLER, Verônica Regina. Crianças na América Latina: Histórias Culturas e Direitos. Ed. CRV. Curitiba/PR, 2015.

ROSSETTO, Edna Rodrigues Araújo. SILVA, Flavia Tereza. Ciranda Infantil. In Roseli; PEREIRA, Isabel; ALENTEJANO, Paulo & FRIGOTTO, Gaudêncio (orgs). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

SANTOS, José Vicente Tavares do. Violências, América Latina: a disseminação de formas de violência e os estudos sobre conflitualidade. Dossiê, Sociologia, Porto Alegre, 2012, ano 4, n° 8, Jul/dez 2002, p. 16-31.

TATEMOTO, Rafael. Crianças do MST entregam manifesto ao Ministério da Educação. Disponível em: Crianças do MST entregam manifesto ao Ministério da | Direitos Humanos (brasildefato.com.br Brasil e Fato, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. MST nossa marcha, nossa casa, nossa vida Alagoas. Ed. edUFAL, Maceió, 2011.

ZIBECHI, Raúl. Movimento sociais na América Latina. O “mundo outro” em movimento. Consequência, Rio de Janeiro, 2020.

Published

2023-06-08

How to Cite

Ramos, M. M. (2023). THE PARTICIPATION OF THE "SEM TERRINHA" CHILDREN IN THE STRUGGLE FOR LAND AND AGRARIAN REFORM IN BRAZIL. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 12(01), 96-118. https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.12592