CHILDREN AND FAMILIES IN TRANSNATIONAL MIGRATION: LATIN AMERICAN AND CARIBBEAN PERSPECTIVES

Authors

Keywords:

Childhood, Families, Transnational Migration

Abstract

The objective of this article is to analyze the migration of transnational children and families in the Latin American and Caribbean context. For this purpose, we collected demographic data from CEPAL² between 2010 and 2020, and articles from authors who research the subject. We verified that transnational migrations influence and impact family dynamics and children's subjective experiences. Age and gender issues appear in the increasing role of women, seeking better living conditions for their children, and in grandmothers who take care of grandchildren in the country of origin while women work in the destination country. The children who drive adult decision-making are agents in this process and in the destination country but participate little in the decision to migrate. Drawing from the Sociology of Childhood, we highlight that the place of migrant children is constructed from their experiences marked by social markers: race, class, gender, and country of origin. Accompanying their families on the journey, staying in the country of origin, or even being born in the destination country, children's experiences are crossed by adult migration, non-belonging, discrimination, racism, and xenophobia. It is noteworthy that migrations mark families even when some of them remain in the country of origin.

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Author Biographies

Deborah Piego, Universidade de São Paulo, USP, São Paulo, São Paulo

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade de São Paulo, na linha de pesquisa "Educação e Ciências Sociais: desigualdades e diferenças. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas (2019). Bolsista de Iniciação Científica, de 2013 a 2015, pela CAPES/CNPq, no projeto OBEDUC - Observatório da Educação, abordando o tema: "Dados de educação especial em Campinas: Autismo". Bolsista PIBID na Faculdade de Educação - FE/Unicamp, de 2015 a 2017, atuando nas disciplinas de filosofia e sociologia para o Ensino Médio. Bolsista de intercâmbio acadêmico na Universidad de Alicante (Alicante - Espanha), durante o ano de 2018. Mediadora em disciplinas de cursos de licenciatura na Universidade Virtual do Estado de São (UNIVESP). Professora de Educação Básica na Prefeitura Municipal de Vinhedo. Pesquisa temas relacionados à infância, migrações latinoamericanas e caribenhas, transnacionalismo e Microdados do Censo Escolar.

Maria Sonia Henrique, UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO, USP, São Paulo, São Paulo, Brasil

Possui graduação em Bacharel e Licenciatura em Ciências Sociais pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP (2003), e graduação em Pedagogia pela Universidade Iguaçu (2006). Atualmente é Diretor de Escola - Secretaria Municipal de Educação PMSP. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração de Unidades Educativas.

Anete Abramowicz, Universidade de São Paulo, USP, São Paulo, São Paulo

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (1979), mestrado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1992) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1998). Em 2010 concluiu um estágio de pós-doutoramento de 13 meses no CERLIS (Centre de Recherche Sur Les Liens Sociaux) na Universidade Paris Descartes em Paris na área da Sociologia da Infância. Atualmente é professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Educação para a infância, atuando principalmente nos seguintes temas: criança e infância, sociologia da infância, diferenças, relações raciais, etárias e de gênero. Em 2010 recebeu a bolsa produtividade. Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar de 2003 a 2005, foi coordenadora do Fórum dos Coordenadores de Pós-Graduação em Educação da ANPED e vice-coordenadora do GT de 0 a 6 anos da ANPED. Foi editora responsável da Revista Eletrônica de Educação (REVEDUC) de 2007 até 2017, atualmente é editora honorária. É Professora Titular Sênior da Universidade Federal de São Carlos.

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Published

2023-06-08

How to Cite

Piego, D., Henrique, M. S., & Abramowicz, A. (2023). CHILDREN AND FAMILIES IN TRANSNATIONAL MIGRATION: LATIN AMERICAN AND CARIBBEAN PERSPECTIVES. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 12(01), 224-238. Retrieved from https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/12607