DISCUSSIONS ABOUT EXPERIMENTING AND LEARNING PHYSICS CONCEPTS
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v12i02.13051Keywords:
Experimentation, Low Cost Experiments, Physics Teaching, Physical conceptsAbstract
Experimentation in physics classes has been widely recognized as an effective approach to learning scientific concepts, through hands-on experiments, students have the opportunity to explore and investigate physical phenomena first-hand, which contributes to a deeper understanding of physics. scientific principles. This article aims to analyze the issue of experimentation as an important resource in scientific learning, it is known that experimentation is sometimes neglected in teaching-learning practices, this is due to a number of different factors, however, we seek to show that despite all the challenges it is possible to implement experimentation in the classroom. This article also intends to point out aspects of experimentation that support a better understanding of physics and that the use of this resource can help to overcome certain learning difficulties, one of these difficulties that we mentioned is the theoretical-conceptual learning of physics.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
ARAUJO, A. V. Feira de ciências: contribuições para a alfabetização científica na educação básica. 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.
ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira., ABIB, Maria Lúcia Vital dos Santos. Atividades Experimentais no Ensino de Física: Diferentes Enfoques, Diferentes Finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 25, no. 2, junho, 2003. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbef/a/PLkjm3N5KjnXKgDsXw5Dy4R/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em 28 de abril de 2023.
ALVES, Thiago Rodrigues de Sá; SANTOS, Alda Ernestina dos. A importância das feiras de ciências na educação e alfabetização científica: um relato de experiência com alunos da Educação Básica. Revista Educação Pública, v. 21, nº 9, 16 de marçoo de 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/9. Acesso em 12 de nov. 2022.
BORGES, A. Tarciso. Novos Rumos para o Laboratório Escolar de Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3: p. 291-313, dez. 2002.
MANCUSO, R.; FILHO, I. L. Fenaceb – Feiras de ciências no Brasil: uma trajetória de quatro décadas. In: BRASIL. Programa Nacional de Apoio às Feiras de Ciências da Educação Básica Fenaceb. Brasília: Ministério da Educação, 2006. p. 11-40.
FARIAS, L. N.; GONÇALVES, T. V. O. Feira de Ciências como espaço de formação e desenvolvimento de professores e alunos. Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 3, nº 6, p. 25-33, 2007.
MOREIRA, Marcos, L. Batista. Experimentos de Baixo Custo no Ensino de Mecânica para o Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal Rural de Pernambuco. Garanhuns, p. 67, nov. 2015.
SILVA, N. O.; ALMEIDA, C. G.; LIMA, D. R. S. Feira de ciências: uma estratégia para promover a interdisciplinaridade. Destaques Acadêmicos, v. 10, nº 3, p. 15-26, 2018.
SILVA, Maurício Nogueira Maciel., FILHO, João Bernardes da Rocha. O papel atual da experimentação no ensino de física. XI Salão de Iniciação Científica – PUCR, 2010.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, nº 22, p. 89-100, 2003.
OLIVEIRA, Jane Raquel Silva. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, v.12, n.1, jan./jun. 2010.
GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de ciências, Química Nova na Escola. 10, 1-13, 1999. Disponível em: <https://fep.if.usp.br/~profis/arquivo/encontros/enpec/iienpec/Dados/trabalhos/A33.pdf> Acesso em 01 de fev. de 2023.
SILVA, Maurício Nogueira Maciel., FILHO, João Bernardes da Rocha. O papel atual da experimentação no ensino de física. XI Salão de Iniciação Científica – PUCRJ, 2010.
ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira., ABIB, Maria Lúcia Vital dos Santos. Atividades Experimentais no Ensino de Física: Diferentes Enfoques, Diferentes Finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 25, no. 2, junho, 2003. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbef/a/PLkjm3N5KjnXKgDsXw5Dy4R/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em 28 de set. de 2022.
LABURÚ, C. E.; SILVA, O. M. d.; BARROS, M. A. Laboratório caseiro – para-raios: Um experimento simples e de baixo custo para a eletrostática. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 25, n. 1, p. 168-182, abr. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.