DISCUSSIONS ABOUT EXPERIMENTING AND LEARNING PHYSICS CONCEPTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v12i02.13051

Keywords:

Experimentation, Low Cost Experiments, Physics Teaching, Physical concepts

Abstract

Experimentation in physics classes has been widely recognized as an effective approach to learning scientific concepts, through hands-on experiments, students have the opportunity to explore and investigate physical phenomena first-hand, which contributes to a deeper understanding of physics. scientific principles. This article aims to analyze the issue of experimentation as an important resource in scientific learning, it is known that experimentation is sometimes neglected in teaching-learning practices, this is due to a number of different factors, however, we seek to show that despite all the challenges it is possible to implement experimentation in the classroom. This article also intends to point out aspects of experimentation that support a better understanding of physics and that the use of this resource can help to overcome certain learning difficulties, one of these difficulties that we mentioned is the theoretical-conceptual learning of physics.

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Author Biographies

Carlos Takiya, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Bahia, Brasil

Doutor em Ciências pelo Instituto de Física da USP (2003). Tem graduação em Bacharelado em Física pelo Instituto de Física da USP (1992) e mestrado em Ciências pelo Instituto de Fisica da USP (1996). Atualmente é professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e colaborador do Instituto de Física da USP. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física Nuclear, atuando principalmente nos seguintes temas: tratamento estatístico em física nuclear, espectroscopia gama, problemas inversos, estudo eletrônico de materiais e aniquilação elétron pósitron. Atua na área de ensino de física no desenvolvimento de arranjos experimentais para laboratórios didáticos, assim como desenvolvimento de métodos para análise de dados em física experimental. Participa do Grupo de Pesquisa de Física Nuclear Aplicada e Física Médica da UESB.

Luan Santos Lemos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil

Graduando em Licenciatura Plena em Física pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), campus de Vitória da Conquista, Bahia. Tem experiência na área de Física e também na área de Matemática. Possui interesse e desenvolve pesquisas em áreas como física teórica e aplicada, com ênfase na Mecânica Clássica, bem como em áreas da matemática pura e aplicada, e também em áreas de interseção entre a física e a matemática como física-matemática e outras áreas que envolvem relações entre a física e a matemática. Além de estudos realizados sobre o ensino de ciências e matemática e história e filosofia da ciência e temas correlatos.

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Published

2023-12-10

How to Cite

Takiya, C., & Santos Lemos, L. (2023). DISCUSSIONS ABOUT EXPERIMENTING AND LEARNING PHYSICS CONCEPTS. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 12(02), 120-145. https://doi.org/10.22481/rbba.v12i02.13051