TEXTBOOK AS A PEDAGOGICAL RESOURCE: CONCEPT, FUNCTION, CHOICE AND USE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v12i02.13768

Keywords:

Textbook, Textbook functions, History of the book

Abstract

In this theoretical essay we will reflect on the most used teaching material in schools: the textbook that helps teachers plan and develop learning opportunities and situations in order to address the uniqueness of their students. Our objective in this text is to present a perspective on what constitutes a Textbook, the different variables that characterize it and the different functions of this material. We will begin with a brief history of the book, mentioning the transformations and innovations that have occurred over time. In addition, we will analyze the different characteristics that distinguish this material from other types of books. Among these characteristics we can highlight: intentionality, sequentiality, adequacy, presence of teaching resources, content regulation and administrative and political intervention by the State. Thus, we understand that we can understand the Textbook as a historical and social product, which expresses values, ideologies and social representations and which dialogues with the contexts in which it is produced and used.

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Author Biographies

Ana Paula Perovano, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Bahia, Brasil

Doutora em Educação Matemática (UNESP/Rio Claro); Pós-Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (Unimontes/Montes Claros); Professora Adjunta da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB/Vitória da Conquista); Integrante do Grupo de Pesquisa teorEMa – Interlocuções entre Geometria e Educação Matemática e do Grupo de Pesquisa Currículos em Educação Matemática (GPCEEM). 

Rubia Barcelos Amaral, Universidade Estadual Paulista, UNESP, Rio Claro, São Paulo, Brasil

Professora Livre-Docente do Departamento de Matemática da UNESP - Rio Claro-SP e vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática - PPGEM. Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000); Mestrado, Doutorado e Livre-Docência em Educação Matemática também pela UNESP (2002, 2007, 2017) e Pós-Doutorado na NCSU - North Carolina State University (2016). É coordenadora do grupo de pesquisa TeorEMa - Interlocuções entre Geometria e Educação Matemática. Trabalhou na Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP e mantem-se professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática (PECIM) e membro do grupo de pesquisa PECIMAT. Lecionou também em instituições de ensino médio e superior e tem experiência na área de Educação Matemática. Tem como principal foco de pesquisa a Geometria, considerando especialmente aspectos de seu ensino e aprendizagem, assim como sua presença nos livros didáticos. Publicou artigos em periódicos especializados e trabalhos em anais de eventos no Brasil e no exterior. Possui capítulos de livros publicados e produções técnicas. É autora dos livros "Educação a distância online" e Livro didático de Matemática: compreensões e reflexões no âmbito da Educação Matemática". Orienta pesquisas de Iniciação Científica, Mestrado e Doutorado. Atualmente é coordenadora do curso de Matemática e tutora do PET-Matemática.

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Published

2023-12-10

How to Cite

Perovano, A. P., & Barcelos Amaral, R. (2023). TEXTBOOK AS A PEDAGOGICAL RESOURCE: CONCEPT, FUNCTION, CHOICE AND USE. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 12(02), 16-32. https://doi.org/10.22481/rbba.v12i02.13768