CRITICAL MTHEMATICS EDUCATION: CHALLENGES FOR THE SOCIAL INCLUSION OF THE ELDERLY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v12i02.13845

Keywords:

Critical Mathematics Education, Social inclusion, Elderly, Mathematics in everyday life

Abstract

In this article theres is a brief history of Mathematics Education, Critical Mathematics Education and its relevance to the social inclusion of elderly people who use mathematics in their daily lives. As an objective to dialogue with elderly people about mathematics in everyday life. The methodology deals with a qualitative study that presentes aspects of Mathematics Education in the daily life of elderly people, in which interviews were carried out with na elderly couplet o understand the relationship with Critical Mathematics Education, involving budgetary aspects in everyday life. The resulto f the study showed that the elderly know how to use mathematics in everyday life, without the knowledge of purê mathematics, but based on life experiences They can relate to numbers.

 

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Author Biographies

Elinalda da Silva Moreira, Universidade Federal do Pará, Belém, Pará, Brasil

Mestra em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Educação Inclusiva no Campo pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Especialista em Ensino de Educação Especial com ênfase em TEA Transtorno Espectro Autista. Integrante do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (NEP), da UEPA, membro da Cátedra Paulo Freire da Amazônia. Participante pesquisadora do Grupo Ruaké (Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências, Matemáticas e Inclusão) - UFPA. Realiza estudos, pesquisas e práticas no âmbito da educação popular em ambientes escolares e não escolares, com foco nos seguintes temas: Educação Sexual com Adolescentes, Educação Especial e Educação com Idosos.

Elielson Ribeiro de Sales, Universidade Federal do Pará, Belém, Pará, Brasil

Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado do Pará, mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho. Atualmente é professor da Universidade Federal do Pará no Curso de Licenciatura Integrada em Ciências, Matemática e Linguagens, professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, coordenador do Grupo Ruaké (Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências, Matemáticas e Inclusão), membro do GT13 - Diferença, Inclusão e Educação Matemática da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Atua na área de Ensino, com ênfase em Educação em Ciências e Matemáticas nos seguintes temas: Ensino e aprendizagem de ciências e matemáticas na perspectiva das diferenças.

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Published

2023-12-10

How to Cite

da Silva Moreira, E., & Ribeiro de Sales, E. (2023). CRITICAL MTHEMATICS EDUCATION: CHALLENGES FOR THE SOCIAL INCLUSION OF THE ELDERLY. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 12(02), 88-102. https://doi.org/10.22481/rbba.v12i02.13845