Health care and education under the Batista dictatorship and changes in cuban politics after the revolution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14818

Keywords:

Public Policy, Health, Education, Community Preventive Work and Imperialist Aggressions

Abstract

The article analyzes how public health and education policies in Cuba during the dictatorship of Fulgencio Batista Zaldívar (1952/1958) did not address the concerns and needs of the people. This situation led to the suffering of curable diseases, premature deaths of children, illiteracy and the non-participation of society in solving these problems. After the Revolution (from 1959), significant changes were made to improve health and education, such as the literacy campaign, programs that guaranteed universal and free access to these services with quality, transformed into fundamental rights, with a focus on preventive and community work, where the comprehensive education system has become a reference for other peoples. It should be noted that after more than 60 years of U.S. economic blockade, COVID-19, as well as other internal limiting factors, have had a negative impact on the economic and social life of the country, while at the same time they have been a stimulus to maintain resistance in the country and to develop innovations.

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Author Biographies

Betty Berlanga Pérez, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Bahia, Brasil

Licenciada em Enfermagem, Universidade de Ciências Médicas "Dr. Enrique Cabrera (1996). Cursos de Especialização em: Psicologia e Educação Familiar, Universidade de Ciências Pedagógicas "Enrique José Varona" (2001); Terapia Intensiva Neonatal, Hospital Gineco-Obstétrico "Dr. Ramón González Coro (2003). Curso de Metodologia de Pesquisa na área da saúde, Escola de Formação de Professores "Salvador Allende (2006). Cursos de Português na Faculdade de Línguas Estrangeiras da Universidade da Havana e na Embaixada de Portugal em Havana. Camões, Instituto de Cooperação e Língua Portugal. (2015-2018).Mestre em Enfermagem Geral, Universidade de Ciências de Enfermagem "Lídia Doce" (2012). Atua no Hospital Universitário Dr. Eusébio Hernandez Pérez- Havana-Cuba e está afastada sem remuneração para cursar doutorado no PPGMLS- UESB-Brasil. 

 

Caridad Pérez Garcia, Instituto Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas por el I.S.P. Vladimir I. Lenin de Moscú. Profesora Titular de Educación en la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. Ciudad de La Habana, Cuba.

 

Jesús Jorge Pérez Garcia, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brasil

Possui mestrado em Pedagogia Profissional pela ISP para a ETP Hector Alfredo Pineda Zaldivar(2005). Tem experiência na área de Ciências Ambientais. Atualmente atua na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

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Published

2024-06-16

How to Cite

Berlanga Pérez, B., Pérez Garcia, C., & Pérez Garcia, J. J. (2024). Health care and education under the Batista dictatorship and changes in cuban politics after the revolution. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 13(01), 246-263. https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14818