Study course on military dicdictatorship, education and memory: a first presentation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14831

Keywords:

Military dictatorship, Bahia, Memory, Education

Abstract

The central purpose of this text is to gather information about the main research carried out within the scope of the project “Education, Memory and History of Bahia: authoritarian processes and civil-military dictatorship (1964-1985) as one of the research areas of the History Study Group and Memory of Educational Policies and Socio-Generational Trajectories (GHEMPE), with a view to its main task of gathering and systematizing documentary collections of various natures and carrying out analyzes of conflicts and multiple alternative memories, memories of resistance that were present in educational spaces in Bahia and the violations produced against their concrete subjects, teachers, students, among others. Themes and approaches that we will only list as contributions to other studies.

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Author Biographies

Luciana Canário Mendes, Universidade de Pernambuco (UPE), Petrolina, Pernambuco, Brasil

Doutora (2018), Mestre (2013), Especialista em Fundamentos Sociais e Políticos da Educação (2012), em Educação Inclusiva (IFMG, 2021) e em Docência em Educação Básica (IFMG, 2021) e Licenciada em Pedagogia (2009) pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Na graduação e pós-graduação stricto sensu foi bolsista da FAPESB e da CAPES. É pesquisadora vinculada aos Grupos de Estudos e Pesquisas Didático-Pedagógicas (IFNMG), na linha de pesquisa Saberes Docentes e Práticas de Ensino e no "Museu Pedagógico: a Educação Escolar e Não-Escolar", na Uesb. Atualmente, atua na área de Didática Geral e Processos de Ensino, na Universidade de Pernambuco (UPE). Área de Estudos e Atuação Profissional: Políticas Educacionais; Instituições Escolares; História da Educação e Educação Superior.

Lívia Diana Rocha Magalhães, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Bahia, Brasil

Possui Graduação em Pedagogia (1983), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1992), Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1999) com estágio na Universidade Complutense de Madri, Pós-Doutorado em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) com estágio na Universidade Complutense de Madri. Atualmente é professora Plena da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Pesquisadora do Museu Pedagógico e Professora do Programa de Pós-Graduação em Memória: Linguagem e Sociedade e Professora convidada do CIFEX/USC (Espanha) desde 2005. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional , atuando principalmente nos seguintes temas: educação, geração e memória geracional, história e história da educação.

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Published

2024-06-16

How to Cite

Canário Mendes, L., & Rocha Magalhães, L. D. (2024). Study course on military dicdictatorship, education and memory: a first presentation. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 13(01), 230-245. https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14831