Study course on military dicdictatorship, education and memory: a first presentation
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v13i01.14831Keywords:
Military dictatorship, Bahia, Memory, EducationAbstract
The central purpose of this text is to gather information about the main research carried out within the scope of the project “Education, Memory and History of Bahia: authoritarian processes and civil-military dictatorship (1964-1985) as one of the research areas of the History Study Group and Memory of Educational Policies and Socio-Generational Trajectories (GHEMPE), with a view to its main task of gathering and systematizing documentary collections of various natures and carrying out analyzes of conflicts and multiple alternative memories, memories of resistance that were present in educational spaces in Bahia and the violations produced against their concrete subjects, teachers, students, among others. Themes and approaches that we will only list as contributions to other studies.
Downloads
References
ALVES, T. M. A Escola Getúlio Vargas em Guanambi: quadro social de referência da memória e da linguagem política. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Memória: Linguagem e Sociedade – PPGMLS. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2019.
ARAÚJO, M. P. Memórias estudantis, 1937-2007: da fundação da UNE aos nossos dias. Rio de Janeiro: Relume Damara, 2007.
ARÓSTEGUI, J. La Historia vivida: sobre la historia del presente. Madri: Alianza, 2004.
ASSMANN, A. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Trad. Paulo Soethe. Campinas: Ed. da Unicamp, 2011
BAUER, C. S. Brasil e Argentina: ditaduras, desaparecimentos e políticas de memória. Porto Alegre: Medianiz, 2012.
BITTAR, M.; BITTAR, M. Os movimentos estudantis na História da Educação e a luta pela democratização da universidade brasileira. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 34, p. 143–159, 2014.
BRASIL, Comissão Nacional da Verdade. Relatório. Comissão Nacional da Verdade. Volume I, Brasília: CNV, 2014.
BRITO, A. M. F. Capítulos de uma história do movimento estudantil na UFBA (1964-1969). 133f. Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Pós-Graduação em História da UFBA. Salvador: UFBA, 2003.
BOUTIN, A. C. B. D.; FLACH, S. F. Movimento estudantil brasileiro: da formação às estratégias de lutas na atualidade. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 8, n. 2, p. 215-232, maio/ago. 2017.
CAMARGO, E. P. R. O negro na educação superior: perspectivas das ações afirmativas. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.
CAMINHA, S. M de S. A memória pedagógica como mediadora da práxis docente no IFMA, campus São João dos Patos. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Memória: Linguagem e Sociedade – PPGMLS. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2018.
CÁRDENAS, E. L. P. Dimensiones del trauma social en una población en situación de desplazamiento por conflicto armado: estudio de caso en una comunidade desplazada en los años 2012 y 2013 a la ciudad de Medellín Colombia. Directora: Mariana I. Tezón. 2014. 122 f. Tesis (Posgrado em Ciencias Sociales) – Universidad Nacional de La Plata, La Plata, 2014.
CAVALARI, R. M. F. Os limites do Movimento Estudantil (1964-1980). Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1987.
COSTA, M. C. F. Arquitetura ideológica e a memória social na cartilha do MOBRAL/PAF. Tese (doutorado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Memória: Linguagem e Sociedade, Vitória da Conquista, 2020.
DIAS, J. A. Rumo ao palácio: as estratégias de dominação dos espaços políticos na Bahia durante a ditadura (1966-1982). 218f. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de História Social da UFRJ, Rio de Janeiro, 2009.
FÁVERO, M. de L. A. A UNE em tempos de autoritarismo. 2. ed. rev. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
FERREIRA JR, A.; BITTAR, M. A ditadura militar e a proletarização dos professores. Revista Educação & Sociedade. Campinas, vol. 27, n° 97, p. 1159-1179, set./dez. 2008.
FERNÁNDEZ, P. A. Políticas de la memoria y memorias de la política. El caso español en perspectiva comparada. Madrid: Alianza Editorial, 2008.
GERMANO, J. W. Estado Militar e educação no Brasil (1964-1985). 5. ed. São Paulo: Cortez, 1994.
GUMES, G. C. F. Memória traumática da ditadura militar no Brasil (1964-1985): a dor que não passa Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Memória: Linguagem e Sociedade, Vitória da Conquista, 2021.
GREIFF, P. de. Repairing the past: compensation for victims of human rights violation. In: GREIFF, P. de (org.). The Handbook of reparations. New York: Oxford, 2006, p.1-20.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. Tradução Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2006.
HALBWACHS, M. Los marcos sociales de la memoria. Barcelona: Anthropos; Concepción: Universidad de la concepción; Caracas: Universidad Central de Venezuela, 2004.
JELIN, E. Los trabajos de la memória. España: Siglo Veintiuno, 2016.
KOCZANOWICZ, L. Memory of Politics of Memory. Studie in East European Thought, v 49, 1997.
LIMA, G. de O. P. Do corpo insepulto à luta por memória, verdade e justiça: um estudo do caso Dinaelza Coqueiro. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Memória: Linguagem e Sociedade - PPGMLS. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2019.
MARSHALL, T. H. Princípios de Economia, Barcelona, 1931.
MAGALHÃES, L. D. R. Experiência, Memória, Aprendizagem Social, e Política. In: MAGALHÃES, L. D. R.; TIRIBA, Lia. Experiência: o termo ausente? Sobre história, memória, trabalho e educação. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018.
MAGALHÃES, L. D. R. Educação, História e Memória: uma aproximação do estudo geracional. In: Revista HISTEDBR On-line. Campinas: UNICAMP, 2007.
MARQUES, M. I. C. UFBA na Memória 1946-2006. Salvador: EDUFBA, 2010.
MEDEIROS, R. H. A.; CASTANHO, Sérgio Eduardo Montes. Trajetória do movimento estudantil e expectativas sociais dos estudantes brasileiros: 1960-1980. In: Revista Histedbr On-line. Campinas, n.55, mar 2014. p.180-194.
MELO, D. B.; MAGALHAES, L. D. R. Desaparecidos políticos baianos vinculados a instituições educacionais durante a ditadura militar. In: XV Jornada do HISTEDBR: IV Seminário Nacional de Educação Básica e II Seminário em História da Educação da Amazônia, 2018, Belém. XV Jornada do HISTEDBR, 2018ª.
MENDES, L. C. História e memória da interiorização do ensino superior na Bahia: a Faculdade de Sociologia e Política de Vitória da Conquista /FSPVC. Tese (Doutorado) Programa de Pós-graduação em Memória: Linguagem e Sociedade (PPGMLS). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2018.
MOTTA, R. P. S. História, Memória e as disputas pela representação do passado recente. Revista Patrimônio e Memória. São Paulo, Unesp, v. 9, n.1, p. 56-70, janeiro-junho, 2013.
NADER, A. B. Autênticos do MDB: semeadores da democracia (história oral de vida política). São Paulo: Paz e Terra, 1998.
NOSELLA, P. A escola de Gramsci. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
ODETTI, C. Á.; MAGALHÃES, L. D. R.; TIRIBA, L. Historicizar a experiência: um ensaio sobre seus fundamentos teóricos e metodológicos. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, [S. l.], v. 4, pág. e9810413882, 2021.
OLIVEIRA, I. V. A. Memória da popularização da luta pela anistia: embates e manipulação jurídica. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Memória: Linguagem e Sociedade, Vitória da Conquista, 2023.
PADRÓS, E. S. Como el Uruguay no Hay ... Terror de Estado e Segurança Nacional. Uruguai (1968-1985): Do Pachecato à Ditadura Civil-Militar. Porto Alegre: UFRGS: 2005, vol. 2.
PIRES, E. M.; SANTOS, F. V.; MAGALHÃES, L. D. R. In: XII Colóquio Nacional e V Colóquio Internacional do Museu Pedagógico, 2017, Vitória da Conquista - BA. Anais do XII Colóquio Nacional e V Colóquio Internacional do Museu Pedagógico. Vitória da Conquista - BA: Edições UESB, 2017. v. 12. p. 641-645
PIRES JÚNIOR, H. Memória e subjetividade: mulheres militantes no “reino do arbítrio e da tortura. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-graduação em Memória: Linguagem e Sociedade, Vitória da Conquista, 2017.
RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Trad. Alain François. Campinas: Ed. da Unicamp, 2007.
ROCHELEAU, R. A. Um novo sistema de ensino nos EUA: a preparação permanente do aluno para o mundo do trabalho. Revista Fórum. Rio de Janeiro, v. 03, jan./mar. 1979.
SANFELICE, J. L. Movimento estudantil: a UNE na resistência ao golpe de 64. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986.
SANTANA, E. S. Memória, história pública e legitimação da ditadura militar em vídeos e comentários no YouTube. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Memória: Linguagem e Sociedade, Vitória da Conquista, 2021.
SILVA, S. R. B. da. “Ousar lutar, ousar vencer”: histórias da luta armada em Salvador (1969-1971). (Dissertação) - Programa de Pós-graduação em História Social da UFBA. Salvador: UFBA, 2003.
SOUZA, D. M. R. de; MAGALHÃES, L. D. R.; MENDES, L. C. Ditadura civil-militar no Brasil: uma primeira aproximação da produção na área de educação. In: X Colóquio Nacional e III Internacional do Museu Pedagógico, 2013, Vitória da Conquista. Anais, Vitória da Conquista: WMoreira Internet, 2013.
SOUZA, D. M. R.; OLIVEIRA, M. C. S.; MAGALHAES, L. D. R. A educação baiana em tempos de ditadura: notas de um primeiro levantamento documental. In: XIII Jornada do Histedbr, 2015, São Carlos. Anais da XIII Jornada do Histedbr. São Carlos: EdUFSCar, 2015. v. 1.
SOUZA, J. M. A educação na cidade de Vitória da Conquista na conjuntura da ditadura militar: seus sujeitos e materiais. Monografia. (Aperfeiçoamento/Especialização em Especialização em Educação, Cultura e Memória) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2009.
THOMPSON, E.P. A formação da classe operária inglesa. Rio de Janeiro, Zahar, 1987.
ZACHARIADHES, G. C. (org.). Ditadura militar na Bahia: novos olhares, novos objetos, novos horizontes. Salvador: EDUFBA, 2009. v. 01.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.