A PROPOSAL OF TEACHING SEQUENCE FOR TEACHING STATISTICAL GRAPHICS FROM THE INTERSECTIONALITY BETWEEN GENDER AND RACE WITH THEMES FROM A SOCIOECONOMIC ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v9i1.6690

Keywords:

Intersectionality between, Sex and Race, Economic Aspects, Racial inequality, Statistical Graphs

Abstract

This article aims to analyze an activity built with a focus on the interpretation of statistical graphs based on themes that deal with the intersectionality of sex and race, considering economic and social aspects of the cities of Salvador-BA and São Paulo-SP, between 2011 and 2017. The importance of this theme is to present discussions regarding racial inequality, especially of black women, in the labor market and its visibility is relevant considering the persistence of structural racism in different economic sectors, as well as in the absence of social equity for the black population. A Teaching Case with a qualitative approach is presented, in order to critically and reflexively analyze the statistical data presented through national research bodies and institutions. The data were used to build activities for high school students in basic education to discuss, based on graphic analysis, the locus occupied by black women in Brazilian society, taking as a sample the cities already mentioned , in addition to the regions of the country in which they are located. Therefore, bringing them into this discussion becomes relevant, since the problem of structural racism is still visible in society, particularly in the labor market, the focus of this study. Thus, discussing this theme is necessary so that students can analyze and understand, from a critical and reflective look and through the interpretation of statistical graphs of data on education and income, the place of black women in society.

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Author Biographies

Leandro do Nascimento Diniz, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Professor Adjunto da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Centro de Formação de Professores/Amargosa, atuando nas áreas de Educação Estatística, Modelagem Matemática na Educação Matemática, Feiras de Matemática e Tecnologias Digitais no Ensino da Matemática. Doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Minho (UMinho). Tem Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Especialização em Educação Matemática pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL). É licenciado em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). É membro do Grupo de Pesquisa Educação Matemática no Recôncavo da Bahia (GPEMAR) e do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação Matemática em Foco (EMFoco).

Ivanise Gomes Arcanjo Diniz, Secretaria de Educação do Estado da Bahia - Brasil

Professora do Centro Territorial de Educação Profissional do Vale do Jiquiriçá (CETEP), colégio da rede pública estadual da Bahia, atuando nas áreas de História da Educação Matemática e Educação Estatística. Doutoranda e Mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Tem Especialização em Educação Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e em Metodologia do Ensino da Matemática pela Faculdade de Ciências da Bahia. Tem licenciatura em Matemática pela UNEB. É membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Integração e Articulação entre Pesquisas em Educação Matemática e Escola (LIAPEME).

 

Luís Rodrigo Ferreira Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Estudante de graduação do Curso de Licenciatura em Filosofia da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Centro de Formação de Professores / Amargosa. É membro do Grupo de Estudos Fenomenologia e Existência.

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Published

2020-07-01

How to Cite

Diniz, L. do N., Diniz, I. G. A., & Santos, L. R. F. (2020). A PROPOSAL OF TEACHING SEQUENCE FOR TEACHING STATISTICAL GRAPHICS FROM THE INTERSECTIONALITY BETWEEN GENDER AND RACE WITH THEMES FROM A SOCIOECONOMIC ANALYSIS. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 9(1), 340-367. https://doi.org/10.22481/rbba.v9i1.6690