THE COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE: A DIALOGUE WITH ELIZABETH MACEDO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v1i02.7790

Keywords:

This writing seeks to describle the thought Elizabeth Macedo in texts referrings to the National Curriculum Common Core (BNCC). In it I will weave interpretations on the following texts: 1) “National Curriculum Common Core: new forms of sociability producing meanings for education”, (MACEDO, 2014); 2) , National Curriculum Common Core, Dialogue, Significant, Elizabeth Macedo

Abstract

This writing seeks to describle the thought Elizabeth Macedo in texts referrings to the National Curriculum Common Core (BNCC). In it I will weave interpretations on the following texts:  1) “National Curriculum Common Core: new forms of sociability producing meanings for education”, (MACEDO, 2014); 2) " National Curriculum Common Core: the false opposition between knowledge to do something and knowledge itself”, (MACEDO, 2016); 3) “The conservative demands of the partyless school movement and the National Curriculum Common Core”, (MACEDO, 2017); 4) “‘The base is the base’. And what is the curriculum?”, (MACEDO, 2018); e 5) “Making the basis become reality: competence and the germ of comparison”, (MACEDO, 2019). What I seek starting in the thinking Macedo, it is to situate the political agents that have acted in the attempt to hegemonization of a base on the pretext of more quality in education and social justice. The central point is to think, since the base has been implemented, her senses, and how the researcher's writings unfolded between the years 2014 to 2019 in an attempt to present the signifiers to the BNCC.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BROWN, W. El Pueblo Sin Atributos La Secreta Revolución Del Neoliberalismo. Editora: Malpaso, 2017.

BUTLER, J. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa da assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

DERRIDA, J. Salvo o nome. Trad. Nícia Adan Bonatti. Campinas: Papirus Editora, 1995.

DERRIDA, J. Força de Lei: o fundamento místico da autoridade. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

HYPOLITO, A. M. BNCC, Agenda Global E Formação Docente. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 187-201, 2019.

LOPES, A. C. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, A. C; MENDONÇA. D. (Org.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, p. 117-147, 2015.

LOPES, A. C. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, jan./mai., p. 59-75, 2019.

MACEDO, E. Base nacional curricular comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03, out./dez. p.1530 – 1555, 2014.

MACEDO, E. Base nacional comum para currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, nº. 133, p. 891-908, 2015.

MACEDO, E. Base nacional curricular comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, Belo Horizont, v.32, n.02, p. 45-67, 2016.

MACEDO, E. Mas a escolar não tem que ensinar?: Conhecimento, reconhecimento e

alteridade na teoria do currículo. Currículo sem fronteiras, v. 17, n. 3, set./dez., p. 539-554, 2017.

MACEDO, E. As demandas conservadoras do movimento escola sem partido e a base nacional curricular comum. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, nº. 139, p.507-524, 2017a.

MACEDO, E. “A base é a base”. E o currículo o que é? In: AGUIAR, M. A. S.; DOURADO, L. F. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, p. 28-33, 2018.

MACEDO, E. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, jan./mai. p. 39-58, 2019.

MACEDO, E. Prefácio. In: SILVA, F. C. T; FILHA, C. X. Conhecimento em disputa na base nacional comum curricular. Campo Grande: MS: Ed Oeste, p. 09-21, 2019a.

PINAR, W. F. The character of curriculum studies: bildung, currere, and the recurring of the subject. New York: Palgrave Macmillan, 2011.

PRICE, T. Comum pra quem? Revista e-curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1614-1633, 2014.

Published

2020-12-13

How to Cite

Santos, M. (2020). THE COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE: A DIALOGUE WITH ELIZABETH MACEDO. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 9(02), 123-135. https://doi.org/10.22481/rbba.v1i02.7790