THE ROYALTIES OF ITAIPU IN EDUCATION: AN ANALYSIS IN THE LINDEIRES MUNICIPALITIES IN THE WEST OF PARANÁ (1985-2017)
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v10i01.8822Keywords:
Itaipu, Royalties, Investments, Basic educationAbstract
This article aims to discuss the applicability of royalties transferred by the Itaipu Binational Hydroelectric Power Plant, observing its impacts in the educational field. The signing of the Itaipu Treaty, in 1973, occurred through political tensions based on geopolitical interests, in the context of the Cold War in the face of the national-developmentalist model during the Civil-Military Dictatorship (1964-1985). The construction of the Binacional Itaipu hydroelectric plant produced significant changes in the economic, social and territorial scenario in the municipalities bordering the lake of Itaipu. A large part of the population that lived in rural areas was evacuated, leaving productive lands submerged in a large amount of water, in order to give way to the project for the construction of the largest hydroelectric plant in the world at the time. The formation of the reservoir flooded a large area of the municipalities called lindeiros to the lake of Itaipu, with Santa Helena and Itaipulândia being among the hardest hit, having lost a large part of their productive areas, being, therefore, the biggest recipients of the royalties installments, as foreseen in the Federal Constitution of 1988, in its Art. 20. Based on bibliographic and documentary research, we seek to make an analysis of the investments made in education in these municipalities. The transfers made created possibilities, expectations and perspectives for the expansion and improvement of public schools in the western region of Paraná.
Downloads
References
BALZAN, Celso Sidinei. Os desafios da implantação e implementação da pedagogia histórico crítica nos anos iniciais do ensino fundamental em Itaipulândia. 2014. 163 f. Dissertação (Mestrado em Sociedade, Estado e Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Parana, Cascavel, 2014.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Agencia Nacional de Energia Elétrica. Aneel. Disponível em: http://www2.aneel.gov.br. Acesso: 15/02/2018
BRASIL. Lei nº 13.661, de 08 de maio de 2018. Altera a Lei nº 8.001, de 13 de março de 1990, para definir as parcelas pertencentes aos Estados e aos Municípios do produto da Compensação Financeira pela Utilização de Recursos Hídricos (CFURH). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 09 maio 2018. S. 1.
BALZAN, C. S. Os desafios da implantação e implementação da pedagogia histórico-crítica nos anos iniciais do ensino fundamental em Itaipulândia. Cascavel, 2014. (Dissertação de Mestrado). UNOESTE, Campus Cascavel.
COLODEL, J. A. Obras e Companhias Colonizadoras. Cascavel: Assoeste, 1988.
COLODEL, J. A. História de Santa Helena: descobrindo e aprendendo: ensino fundamental. Santa Helena: Prefeitura Municipal, Secretaria de Educação e Cultura, 2000.
FOCHEZATTO, A.; KUIAVA, J. Reflexos de um Regime Tecnocrático/Autoritário: Influência do Projeto Itaipu no Contexto Escolar do Município de Santa Helena. In. SILVA, João Carlos da Silva; CASTANHA, André Paulo; ORSO, Paulino José ZANOTTO, Marijane. História da Educação: escola pública e práticas educativas. Cascavel: Edunioeste, 2012.
MASCARENHAS, M. C.; CASTANHA, A. P. A Construção da Itaipu e os Reflexos na Educação de Foz do Iguaçu. In: CASTANHA, A. P. et al. (Orgs.). História da Educação; Levantamentos de Fontes e Instituições Escolares. Cascavel: Edunioeste, 2010.
MAZZAROLLO, J. A Taipa da Injustiça. 2ª ed. São Paulo. Edições Loyola.
PERIS, A. F. Estratégias de Desenvolvimento Regional: Região Oeste do Paraná. Vários autores. - Cascavel: Edunioeste, 2003.
PERIS, A. F. Estratégias de Desenvolvimento Regional: Região Oeste do Paraná. Cascavel: Edunioeste, 2003.
SBARDELOTTO, D. K. CORREA, J. J. História da Criação do Colégio Bartolomeu Mitre, o Primeiro Grupo Escolar do Oeste do Paraná: Contexto Histórico (1889 a 1930). In. CASTANHA, André Paulo;ORSO, Paulino José; SILVA, João Carlos da; BATISTA, Marco Antônio. História da Educação; Levantamentos de Fontes e Instituições Escolares. Org. Carvalho. Cascavel: Edunioeste, 2010.
SCARPATO, R.; BÖHM, I. História de Itaipulândia. 1ª edição. Cascavel, PR: Assoeste Ltda, 2006.
STERCHILE, Adriela. Aspectos da História das Instituições Escolares de Santa Helena. 2006. 39 f. Trabalho. Especialização em História da Educação Brasileira) – Universidade do Oeste do Paraná, UNIOESTE. Cascavel, Paraná.
THIBES, Juliana Schwaab. Itaipu: a pedra que canta e desencanta: uma análise dos royalties na educação nos municípios de Santa Helena e Itaipulândia (2003-2016). 2019. 230 f. Dissertação. (Mestre em Educação) - Universidade Esadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2019.
TOILLIER, Jean Sebastian. A formação do professor (de matemática) em terras paranaenses inundadas. 2013. 285 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2013. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/91144>. Acesso em 10/03/2021
XAVIER, M. E.; RIBEIRO, M. L.; NORONHA, O. M. História da Educação: a escola no Brasil. São Paulo: FTD, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.