PEASANT EDUCATION AND REMOTE TEACHING: WHICH FORMATIVE PROCESSES FIT ON A SCREEN?
DOI:
https://doi.org/10.22481/rbba.v10i02.9718Keywords:
Countryside Education, Remote Teaching, Formative ProcessesAbstract
Faced with a global public health crisis that took place in 2020 we were the transformation of educational processes that emerged from within schools and the presence of educational spaces behind the screens of computers and cell phones. Much has been discussed about the impacts of remote education for students from all over Brazil but little reflection was seen about the repercussions of social distancing in the formation of peasant peoples in the face of the concrete reality of a country on the periphery of capitalism in class society. This text aims to reflect on remote teaching in the light of the concepts and principles of Peasant Education and if there are possibilities for educational praxis of/for peasant people to materialize through this teaching modality as recommended by the National Council of Education (CNE).
Downloads
References
ANTUNES, R. (org.). Uberização, trabalho digital e indústria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020.
ARROYO, M. G. A educação básica e o movimento social do campo. In: ARROYO, M. G.; FERNANDES, B. M. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília: Articulação nacional por uma Educação do Campo, 1999.
ARROYO, M. G. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. 2ª edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
BRASIL. Decreto nº 7.352 de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file>. Acesso em: 18 de out. 2021.
BRASIL. Medida Provisória nº 934, de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Brasília: Presidência da República, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591. Acesso em: 18 de out. 2021.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de
atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão
da Pandemia da COVID-19. Brasília: CNE/CP, 2020. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_PAR_CNECPN52020.pdf. Acesso em: 18 de out. 2021.
CALDART, R. S. Educação do Campo. In: CALDART, Roseli Salete. Dicionário de Educação do Campo. Rio de Janeiro, RJ: EPSJV; São Paulo, SP: Expressão Popular, 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/15087143/DICION%C3%81R IO_DA_EDUCA%C3%87%C3%83O_DO_CAMPO_PDF_1_. Acesso em: 16 jun 2020.
COSTA, C. L. Educação em Tempos de Pandemia: Ensino Remoto Emergencial e Avanço da Política Neoliberal. Revista Expedições, Morrinhos/GO, v. 11, jan./dez. 2020 – ISSN 2179-638.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FRIGOTTO, G. Pandemia, mercantilização da educação e resistências populares. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v.13, n.1, p.636-652, abr. 2021.
IBGE. PNAD Educação 2019: Mais da metade das pessoas de 25 anos ou mais não completaram o ensino médio. Disponível em https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agenciade-noticias/releases/28285-pnad-educacao-2019-mais-da-metade-das-pessoasde-25-anos-ou-mais-nao-completaram-o-ensino-medio. Acesso em: 18 out. 2021.
MACEDO, R. M. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia, e os desafios de uma escola pública. Estudos históricos. Rio de Janeiro, vol 34, nº 73, p.262-280, maio-agosto, 2021.
MACHADO, I. F.; VENDRAMINI, C.R. Políticas públicas para a Educação do Campo: da necessidade aos limites. Revista Ibero- Americana de Estudos em Educação. São Paulo, v.8, n. 1, p.1-16, 2013.
MARCON, N.; REBECHI, R. R. A diferença entre ensino remoto emergencial e ensino a distância. Rev. Debate Terminológico. Porto Alegre-RS. n.18, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/riterm/article/view/109402/pdf. Acesso em 27 jul. 2021.
MINTO, L. W. A educação da miséria: particularidade capitalista e educação superior no Brasil. São Paulo: Outras Expressões, 2014.
MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA. Princípios da educação no MST. Caderno de educação, São Paulo, n. 8, 1996. Disponível em: https://mst.org.br/download. Acesso em: 28 jun. 2021.
NICOLAV, V. Uberização do campo: Amazon e Microsoft avançam sobre mercado de produção agrícola. Brasil de Fato. São Paulo (SP). 03 de maio de 2021. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2021/05/03/uberizacao-do-campo-amazon-e-microsoft-avancam-sobre-mercado-de-producao-agricola. Acesso: 21 de julho de 2021.
PREVITALI, F. S; FAGIANI, C. C. Trabalho digital e educação no Brasil. In: ANTUNES, R (org.). Uberização, trabalho digital e Indústria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020.
Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação – (Cetic.br). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC Domicílios 2019 [livro eletrônico]. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. -- 1. ed. -- São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020. Disponível em: Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação – Cetic.br. Acessado em: 21 de julho de 2021
SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro, RJ: Record, 2003.
SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na Pandemia: a falácia do ensino remoto. Revista Universidade e Sociedade, Brasília, ano 31, janeiro, 2021, p.36-59. Disponível em: file:///C:/Users/Admin/Desktop/A%20fal%C3%A1cia%20do%20ensino%20remoto%20Saviani%20e%20Galv%C3%A3o%202021%20(2).pdf. Acesso em: 21 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.