THE TEACHER-CURRICULAR MATHEMATICS RELATIONSHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v10i02.9751

Keywords:

Didactic Suitability Criteria, Teaching Mathematics in the Early Years, Mathematics Curricular Material

Abstract

The aim of this article is to present the results of a research about the relationship between teachers and mathematics curricular materials. Thus a qualitative exploratory research was carried out, which involved interviews with a group of three teachers from the early years education of a public local school in Jequié-Bahia, Brazil. The analysis, based on the Didactic Suitability Criteria and in the light of the literature on ways of interaction between teachers in the use of curricular materials in the teaching of Mathematics, pointed that teachers establish relations of denial, reproduction and approximation/adaptation. We suggest that the results of our research can be added to others and contribute to the construction of the curriculum practiced in the classroom, as only through research will we be able to understand what relationship teachers establish with curricular materials and what impacts these can have in practice of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AH-HAE, Y. Quem Vai Ficar Com o Pêssego? São Paulo: Editora Callis, 2010.

BEZERRA, D. S. B.; EUGENIO, Benedito G. Regras da prática pedagógica no currículo de Língua Portuguesa na educação de jovens e adultos. Ensino & Pesquisa, v. 17, p. 82-112, 2019.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Manual do pacto: Pacto pela Alfabetização na Idade Certa: o Brasil do futuro com o começo que ele merece. Brasília, DF, 2012.

BRASIL. Portaria nº 867 de 4 de julho de 2012. Institui o Pacto pela Educação na Idade Certa e as ações do Pacto e define suas diretrizes gerais. Disponível em: www.pacto.gov.br Acesso em: 09 Jun. 2017.

BROWN, M. W. The Teacher – Toll Relationship: theorizing the design and use of curriculum materials. In: REMILLARD, J. T.; HERBEL-EISENMANN, B. A.; LLOYD, G. M. (Ed.). Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction. 1ª. ed. New York: Routledge, 2009.

CENTURIÓN, M. R.; RODRIGUES, A. B.; NETO, M. B. S. Coleção Porta Aberta: alfabetização matemática. Editora: FTD, 2008.

EUGENIO, Benedito G.; LIMA, A. Imagens de negros e negras no livro didático de História dos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 8, p. 247-256, 2015.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GODINO, J. D. Categorias de Analisis de los conocimietos del Profesor de Matemáticas. Revista Iberoamericana de Educacion Matemática, n. 20, p. 13-31, dez. 2009.

GODINO, J. D.; CONTRERAS, A.; FONT, V. Análisis de procesos de instrucción basado en el enfoque ontológico-semiótico de la cognición matemática. Recherches em Didactiques des Mathematiques, v.26, p.39-88, 2006.

GODINO, J. D. Indicadores de idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Anais XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática (CIAEM-IACME), Recife, 2011.

MATOS, W.; EUGENIO, Benedito G. Diversidade cultural no livro didático utilizado em uma escola quilombola. Revista Brasileira de Educação Básica, v. 3, p. 1-5, 2018.

PINO-FAN, L. R.; FONT, V.; GODINO, J. D. El conocimiento didáctico-matemático de los professores: pautas y critérios para su evaluación y desarrollo. In: DOLORES, C. et al. Matemática educativa: la formación de professores. México, D. F. Ediciones D. D. S. y Universidad Autónoma de Guerrero, 2014.

PINO-FAN, L. R.; GODINO, J. D. Perpectiva ampliada del conocimiento didácticomatemático del professor. Paradígma, Maracay, v. 36, n. 1, p. 87-109, jun. 2015.

PIRES, C. M. C.; CURI, E. Relações entre professores que ensinam Matemática e prescrições curriculares. Revista de Ensino de Ciências e Matemática REnCiMa, São Paulo, v.4, n.2, p. 57-74, 2013. Disponível em: <http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/viewFile/825/ 6 95>. Acesso em: 02 out. 2015.

PIRES, C. M. C. Investigações e vivências sobre a utilização de materiais curriculares por professores de matemática. Educação Matemática em Revista, v. 31, n. 48, p.4763, mar. 2016.

SANTANA, E. R. dos S (Org.). Alfabetização Matemática: manual do professor. Salvador: Secretaria da Educação do Estado da BAHIA/ Instituto Anísio Teixeira, 2013.

SERRAZINA, M. L. M. Conhecimento matemático para ensinar: papel da planificação e da reflexão na formação de professores. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v. 6, no. 1, p.266-283, mai. 2012. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br.

SOUZA, J. M. Materiais Curriculares Educativos de Matemática do Pacto/ PNAIC: um olhar desde os Critérios de Idoneidade Didática. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Jequié, 2018.

SOUSA, J. R., GUSMÃO, T.C.R.S, FONT, V., LANDO, J. C. Task (Re)Design to Enhance the Didactic-Mathematical Knowledge of Teachers. Acta Scientiae. (Canoas), 22(4), 98-120, 2020. July/Aug.,10.17648/acta.scientiae.5711

Published

2021-12-01

How to Cite

Pereira Gomes, G., Silva Gusmão, T. C. R., Font Moll, V., & Gonçalves Eugênio, B. (2021). THE TEACHER-CURRICULAR MATHEMATICS RELATIONSHIP. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 10(02), 200-218. https://doi.org/10.22481/rbba.v10i02.9751