DESARROLLO PROFESIONAL EN EL CONTEXTO DE LA FORMACIÓN DOCENTE INICIAL. UN ESTUDIO DE CASO CENTRADO EN LA MICROCLASE COMO DISPOSITIVO FORMATIVO

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.11673

Palavras-chave:

Prática Docente Reflexiva, Modelo Interconectado de Crescimento Profissional Docente, microaulas

Resumo

Como parte de um projeto maior sobre a dinâmica envolvida na construção do conhecimento profissional dos professores, este artigo analisa as mudanças no conhecimento profissional de um futuro Professor de Química a partir de seu trabalho didático em uma microaula durante a primeira parte de sua Residência Docente. Essas mudanças são estudadas nas instâncias pré-ativas e pós-ativas da microaula. A microaula é recuperada como dispositivo formativo durante a formação inicial do professor, para transmitir o aprendizado da prática reflexiva. Além disso, as mudanças no conhecimento profissional são analisadas considerando as Dimensões do Conhecimento do Conteúdo Didático e o Modelo Interconectado de Crescimento Profissional Docente. Por fim, identificam-se, analisam-se e discutem-se as reconhecidas alterações nas dimensões deste Conhecimento, ao nível dos Domínios envolvidos no Modelo Interligado e das suas implicações na formação inicial de professores.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALLAS, R.; LEIJEN, Ä. y TOOM, A. Supporting the construction of teacher’s practical knowledge through different interactive formats of oral reflection and written reflection. Scandinavian Journal of Educational Research, v.61, n.5, p.600-615, 2017.

ALLAS, R.; LEIJEN, Ä. y TOOM, A. Guided reflection procedure as a method to facilitate student teachers’ perception of their teaching to support the construction of practical knowledge. Teachers and Teaching, v.26, n.2, p.166-192, 2020.

ALTAN, M. Z.; SAĞLAMEL, H.; BOYLAN, M. Student teaching from the perspectives of cooperating teachers and pupils. Cogent Education, v.2, n.1, 2015 doi:10.1080/2331186X.2015.1086291

CLARÀ, M. (2015). What is reflection? Looking for clarity in an ambiguous notion. Journal of teacher education, v.66, n.3, p.261-271, 2015.

CLARÀ, M.; MAURI, T.; COLOMINA, R. y ONRUBIA, J. Supporting collaborative reflection in teacher education: a case study. European Journal of Teacher Education, v.42, n.2, p.175-191, 2019.

CLARKE, D. y HOLLINGSWORTH, H. Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher Education, v.18, n.8, p.947-967, 2002.

CLERICI, C.; LUCCA, L. S. y NAEF, R. E. Dispositivos de formación docente: el caso de la tutoría entre pares. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, v,2, n.16, 2021.

COSTA, S. L. R.; BROIETTI, F. C. D. y PASSOS, M. M. The Levels and Nature of Pre-Service Chemistry Teachers' Reflections in a Public University in Southern Brazil. Problems of Education in the 21st Century, v.78, n.2, p.147-166, 2020.

DAVINI, M. C. La formación en la práctica docente. Editorial Paidós, Buenos Aires, 2015.

DEWEY, J. Cómo pensamos, Barcelona: Paidós, 1989.

GARCÍA, C. M. Empezar con buen pie: inserción a la enseñanza para profesores principiantes. Olhar de Professor, v,15, n.2, p.209-221, 2012.

GALAGOVSKY, L. Enseñanza vs. Aprendizaje de las Ciencias Naturales: El papel de los lenguajes y su impacto en la comunicación entre estudiantes y docentes. Episteme, Tecné y Didaxis, número extra p.66-87, 2007.

GESS-NEWSOME, J. A model of teacher professional knowledge and skill including PCK: Results of the thinking from the PCK Summit. In Re-examining pedagogical content knowledge in science education, p.38-52: Routledge, 2015

HUSU, J., TOOM, A. y PATRIKAINEN, S. Guided reflection as a means to demonstrate and develop student teachers’ reflective competencies. Reflective Practice, v.9, n.1, p.37-51, 2008.

JACKSON, P. La vida en las aulas. Madrid, Ediciones Morata, 1998.

JUSTI, R. y VAN DRIEL, J. The use of the interconnected model of teacher professional growth for understanding the development of science teachers’ knowledge on models and modelling. Teaching and Teacher Education, v.22, n.4, p.437-450, 2006.

KRIPPENDORFF, K. Content analysis: An introduction to its methodology. London, Sage, 2004.

KUTER, S.; GAZI, Z. A. y AKSAL, F. A. Examination of co-construction of knowledge in videotaped simulated instruction. International Forum of Educational Technology & Society, 15 (1), p. 174–184, 2012

LEIJEN, Ä.; ALLAS, R.; TOOM, A.; HUSU, J.; MARCOS, J.-J. M.; MEIJER, P. y KRULL, E. Guided reflection for supporting the development of student teachers’ practical knowledge. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v.112, p.314-322, 2014.

LEIJEN, Ä.; VALTNA, K.; LEIJEN, D. A. J., & PEDASTE, M. How to determine the quality of students’ reflections? Studies in Higher Education, v.37, n.2, p.203–217, 2012.

LORTIE, D. C. Schoolteacher: A sociological study. University of Chicago Press, 1977.

MERGLER, A. G. y TANGEN, D. Using microteaching to enhance teacher efficacy in pre‐service teachers. Teaching Education, v.21, n.2, p.199-210, 2010.

MOYA, J. L. M. La profesión docente y la construcción del conocimiento professional. Magisterio del Río de la Plata, 2006.

PARK, S. y CHEN, Y. C. Mapping out the integration of the components of pedagogical content knowledge (PCK): Examples from high school biology classrooms. Journal of research in science teaching, v.49, n.7, p.922-941, 2012.

PARK, S. y OLIVER, S. Revisiting the conceptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals. Research in science education, v.38, n.3, p.261-284, 2008.

SANJURJO, L. Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales, Homo Sapiens, 2009.

SCHÖN, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid (España), 1992.

SCHÖN, D. A. The reflective practitioner: How professionals think in action: Hachette UK, 2008.

SHULMAN, L. Paradigms and research programs for the study of teaching. In M. C. Wittrock (Ed.): Handbook of research on teaching, v.1, p.3-36. New York: Macmillan, 1989.

SOUTO, M. La residencia: un espacio múltiple de formación. Prácticas y residencias en la formación docente, p.23-47, 2011.

STAKE, R. (2012). El estudio de casos cualitativos. In Gedisa (Ed.), Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (2012). Estrategias de investigación cualitativa, V.3, p. 154-197, Barcelona: Gedisa, 2012.

TOOM, A.; HUSU, J. y PATRIKAINEN, S. Student teachers’ patterns of reflection in the context of teaching practice. European Journal of Teacher Education, v.38, n.3, p.320-340, 2015.

WONGSOPAWIRO, D. S.; ZWART, R. C. Y VAN DRIEL, J. H. Identifying pathways of teachers’ PCK development. Teachers and Teaching, v.23, n.2, p.191-210, 2016.

Publicado

2023-06-08

Como Citar

Pujol-Cols, T. H., García, M. B., & Cutrera, G. (2023). DESARROLLO PROFESIONAL EN EL CONTEXTO DE LA FORMACIÓN DOCENTE INICIAL. UN ESTUDIO DE CASO CENTRADO EN LA MICROCLASE COMO DISPOSITIVO FORMATIVO. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo Entre As Ciências, 12(01), 340-361. https://doi.org/10.22481/rbba.v12i01.11673