Insurgent didactics of the teacher and student relationship in philosophy teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11175

Keywords:

insurgent didactics, university teaching, philosophy teaching, (auto)biographical research

Abstract

The work aims to understand the insurgent Didactics that Philosophy professors develop at the university. The discussions start from the understanding of conceiving that professors in the field of Philosophy inhabit the teaching profession, revealing practices that emerge from the relationship with students and from the peculiar fabrics of the philosophical field. The study is anchored in the (auto)biographical approach, as it allows the approximation of the object of study to the (auto)biographical epistemology, because whoever narrates his own life, when narrating, establishes temporal and situational relationships with himself and with those with whom he narrates. relates pedagogically during their professional performance. The research device used was the narrative interviews, developed with four professors who work in the degree courses in Philosophy at two public universities in the state of Bahia; The results showed that insurgent Didactics are characterized by strategies that teachers use to develop Philosophy classes at the university, mobilized by the need for teacher and student interaction in the context of remote classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana - Brasil

Pós doutorando e Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Cpntemporaneidade - PPGEduC da Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Professor adjunto da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS e do Prograga de Pós-graduação em Educação - PPGE/UEFS. Líder do Núlceo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU. Membro do GT 4 de Didática da ANPEd. Contribuição: autor. 

References

ANASTASIOU, Léa. das Graças. Camargo.; ALVES, Leonir. Pessate. (org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVILLE, 2009.

DELORY-MOMBERGER, Cristine. A condição biográfica: ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Tradução de Carlos Eduardo G. Braga, Maria da Conceição Passeggi e Nelson Patriota. Natal: EDUFRN, 2012.

FABBRINI, Ricardo. Nascimento. O ensino de filosofia: a leitura e o acontecimento. Trans/Form/Ação, vol. 28, no.1, p.7-27, 2005. ISSN: 0101-3173

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (org.) O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 1988. p. 17-34.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LYOTARD, Jean François. O Pós-Moderno explicado às crianças. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1993.

PENNA, Alessandra Costa. Estilos de Aprendizagem e ambientes de ensino: estudo comparativo dos estilos verbalizados e verbalizador nos contextos presencial e a distância. Rio de Janeiro: UFRJ. 2007.

ROCHA, Ronai Pires da. Ensino de Filosofia e Currículo. Petrópolis: Vozes, 2008

SILVA, Franklin. Leopoldo da. Função social do filósofo. In: Textos Filosóficos. São Paulo: Secretaria do Estado da Educação de São Paulo, 1986, p.15-30.

SILVA, Fabrício. Oliveira da; ALVES, Ingrid da Silva. Contribuição do PIBID para a prática profissional: aprendizagens da docência por homologia na formação inicial. Revista Exitus, [S.l.], v. 10, n. 1, e020104. DOI: 10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1499 Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1499

Acesso em: 3 set. 2021.

SILVA, Fabrício Oliveira da.; OLIVEIRA, Lécia Carneiro. Ensino e aprendizagem de leitura na universidade: desafios da relação professor e estudante. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 19, e-65470, 2021. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/65740/37155 Acesso em: 4 nov. 2021

Published

2022-08-07

How to Cite

SILVA, F. O. da. Insurgent didactics of the teacher and student relationship in philosophy teaching. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11175, 2022. DOI: 10.22481/redupa.v1.11175. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11175. Acesso em: 22 nov. 2024.