State of the art: psychological vulnerability in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11232

Keywords:

academics, mental health, university, vulnerability

Abstract

Admission to a Higher Education Institution (HEI) is a reason for enthusiasm for all students who have taken the ENEM or vestibular, and when faced with this new reality, the student triggers a series of high expectations regarding the academic, professional future and personal, which can arouse destructive feelings by not knowing how to deal with this new context. Based on this, the relevance of studies like this one is in contributing to the knowledge of the incidence and the main characteristics of emotional issues in university students, where the institution will know the students' needs and will be able to offer, in addition to scientific knowledge, social and psychological support. Thus, this discussion was possible through the mapping of some academic productions on psychological and emotional vulnerability, whose databases were: SciElo and Google Scholar, in order to promote a bibliographic survey of the theme. Therefore, it is considered that it is convenient for HEIs to invest in caring for the preservation of the mental and emotional health of their academics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laiza Rodrigues Oliveira, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - Brasil

Laiza Rodrigues Oliveira. Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura e Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), graduada em Letras: Língua Portuguesa e Literaturas pela UFNT. Docente na Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - Campus Açailândia/MA. Desenvolve pesquisa com foco nas Ciências do Léxico e é participante do Grupo de estudo do Dicionário. Contribuição de autoria: autora - http://lattes.cnpq.br/7078905252887167.

References

ANDRADE, Antonio dos Santos; TIRABOSCHI, Gabriel Arantes; ANTUNES, Natália Amaral; VIANA, Paulo Vinícius Bachette Alves; ZANOTO, Pedro Alves; CURILLA, Rafael Trebi. Vivências Acadêmicas e Sofrimento Psíquico de Estudantes de Psicologia. Psicol. cienc. prof. [online], Brasília, v. 36, n. 4, p. 831-846, dez. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703004142015

BLEICHER, Taís; OLIVEIRA, Raquel Campos Nepomuceno de. Políticas de assistência estudantil em saúde nos institutos e universidade federais. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 20, n 3, p. 543-459, set/dez. 2016. http://www.scielo.br/pdf/pee/v20n3/2175-3539-pee-20-03-00543.pdf

FLECK, Marcelo Pio de Almeida; LEAL, Ondina Fachel; LOUZADA, Sergio; XAVIER, Marta; CHACHAMOVICH, Eduardo; VIEIRA, Gilherme; SANTOS, Lyssandra dos; PINZON, Vanessa. Desenvolvimento da versão em português do instrumento de avaliação de qualidade de vida da OMS (WHOQOL-100). Rev. Bras. Psiquiatr., São Paulo, v. 21, n. 1, p. 19-28, Mar. 1999. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-44461999000100006

FONSECA, Aline Arruda da; COUTINHO, Maria da Penha de Lima; AZEVEDO, Regina Lígia Wanderlei de. Representações sociais da depressão em jovens universitários com e sem sintomas para desenvolver a depressão. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 492-498, 2008. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722008000300018

LIMA, Raymundo de. Os suicídios e a universidade produtivista. Rev. Espaço Acadêmico, Maringá, n. 149, p. 78- 86, 2013. http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/viewFile/22070/11718

MALAGÓN-OVIEDO, Rafael Antônio; CZERESNIA, Dina. The concept of vulnerability and its biossocial nature. Interface-Comunicação, saúde e educação, Botucatu, p.237-249, 2015. https://www.scielosp.org/pdf/icse/2015.v19n53/237-250/pt

ORTEGA-PEREZ, Carlos Alexander; COSTA-JUNIOR, Moacyr Lobo da; VASTERS, Gabriela Pereira. Perfil epidemiológico da toxicodependência em estudantes universitários. Rev. Latino-Am. Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 19, p. 665-672, jun. 2011. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692011000700002

OSSE, Cleuser Maria Campos; COSTA, Ileno Izídio da. Saúde mental e qualidade de vida na moradia estudantil da Universidade de Brasília. Estud. psicol. (Campinas), Campinas, v. 28, n. 1, p. 115-122, mar. 2011. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2011000100012

PADOVANI, Ricardo da Costa; NEUFELD, Carmem Beatriz; MALTONI; Juliana; BARBOSA; Leopoldo Nelson Fernandes; SOUZA, Wanderson Fernandes de; CAVALCANTI, Helton Alexsandro Firmino; LAMEU. Joelma do Nascimento. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Rev. bras. ter. cogn., Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 02-10, jun. 2014. http://dx.doi.org/10.5935/1808-5687.2

RIGONI, Patrícia Aparecida Gaion; COSTA, Luciane Cristina Arantes da; BELEM, Isabella Caroline; PASSOS, Patricia Carolina Borsato; VIEIRA, Lenamar Fiorese. Orientação de vida e comportamentos de risco para a saúde em universitários: uma análise sob o olhar da psicologia positiva. Rev. educ. fis. UEM, Maringá, v. 23, n. 3, p. 361-368, set. 2012. http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v23i3.16856

SILVA, Rachel Rubin da. O perfil de saúde de estudantes universitários: um estudo sob o enfoque da psicologia da saúde. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Centro de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, p.13-38, 2010. http://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/10300/SILVA%2c%20RACHEL%20RUBIN%20DA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

SOUSA, Hugo Gedeon Barros dos; MARCON, Samira Reschetti; ESPINOSA, Mariano Martínez; BAPTISTA, Makilin Nunes; PAULO, Paula Mirianh Cabral de. Fatores associados à presença de ideação suicida entre universitários. Rev. Latino-Am. Enfermagem, Ribeirão Preto, v.25, p. 1-8, 2017. http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.1592.2878

WERLANG, Rosangela; MENDES, Jussara Maria Rosa. Sofrimento social. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 116, p. 743-768, Dec. 2013. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-66282013000400009

WHOQOL GROUP. The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): Position paper from the World Health Organization. Soc. Sci. Med, v.41, p. 1-13, 1997. http://www.who.int/mental_health/media/68.pdf

Published

2022-08-23

How to Cite

OLIVEIRA, L. R. State of the art: psychological vulnerability in university students. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11232, 2022. DOI: 10.22481/redupa.v1.11232. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11232. Acesso em: 22 nov. 2024.